Żniwa, żniwa i po żniwach. Już czas na kontrolę kombajnu

Sezon żniwny to wyścig z czasem, ale dbałość o kombajn po żniwach to klucz do sukcesu w kolejnych latach. Zadbana maszyna nie zawiedzie w przyszłości i dłużej utrzyma wysoką wartość sprzedażową.

Coraz węższe okna pogodowe podczas żniw wymagają zwiększonej gotowości kombajnów i ich niezawodności. A zmiany klimatyczne będą przybierać na sile! Jak podał Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej, uśredniona suma opadów atmosferycznych w lipcu 2025 r. wyniosła w Polsce 114,8 mm i była o 27,1 mm wyższa od normy dla tego miesiąca, określonej na podstawie pomiarów w latach 1991-2020. Miniony lipiec należy zaliczyć więc do miesięcy bardzo wilgotnych – opady stanowiły 130,9% normy dla tego miesiąca.

Dodajmy, że IMiGW obserwuje w Polsce silny wzrost temperatury powietrza w lipcu rok do roku, który wynosi 0,32°C/10 lat, porównując odczyty za okres 1951-2025. Ekstremalne warunki żniwne wymuszają więc presję na logistykę zbioru. Każda godzina przestoju kombajnu w żniwa – to strata!

Profesjonalista nie pozwoli sobie na postój wyniku wcześniejszego zaniedbania kontroli stanu maszyny. A do sprawdzenia w każdym kombajnie jest ok. 200 punktów. Należy podkreślić, że kontrola pożniwna kombajnu CLAAS jest wymagana, gdy maszyna jest objęta gwarancją fabryczną lub MAXI CARE.

Najlepiej, by maszynę co roku widział ten sam mechanik. CLAAS podkreśla, że wielu jego autoryzowanych przedstawicieli właśnie takie podejście stosuje. To procentuje wyjątkową wiedzą o parku maszynowym klienta i dalszej bezawaryjności jego maszyn. Co przeglądają specjaliści CLAAS w kombajnie?

Kontrola pożniwna: pod lupą każdy zespół roboczy

Prawidłowo przeprowadzona kontrola pożniwna powinna obejmować szczegółową inspekcję wszystkich kluczowych podzespołów. Do tego dochodzi diagnostyka komputerowa. Warto podkreślić, że każdy użytkownik maszyny ma możliwość zapoznania się z raportem INSPECTION PILOT z poziomu swojego dostępu do floty CLAAS.

1. Przyrząd żniwny

  • Heder i listwa nożowa to pierwsza linia natarcia na łan. Przyrząd żniwny jest więc przede wszystkim narażony na uszkodzenia mechaniczne oraz zużycie eksploatacyjne. Szczególną uwagę należy zwrócić na stan noży. Ostrze noży ma bezpośredni wpływ na jakość cięcia roślin. Tępe lub uszkodzone noże mogą prowadzić do strat ziarna i zwiększonego obciążenia maszyny.
  • Stan wałków sterujących w bębnie wciągającym przyrządu żniwnego. Zbyt duży luz eksploatacyjny na wielofrezach łączących wałki, wygięcie wałka poprzez kolizję palca z kamieniem – zaniedbane – mogą skutkować drogą awarią.
  • Kondycja palców nagarniacza i poziomowanie hederu wpływają na sprawne podawanie masy roślinnej.

Uwaga, zbiór kukurydzy czy słonecznika lub praca na zakamienionym polu wymagają dodatkowej czujności! Z praktyki wiadomo, że użytkownicy kombajnów, którzy zlecają serwis hederu u dealera CLAAS, w dłuższej perspektywie doceniają wysoką precyzję kontroli i weryfikacji zużytych części.

2. Układ omłotu, czyszczenia i separacji

Generalnie w kontroli pożniwnej sprawdza się stan:

  • cepów, klepiska, nakładek na bębnie APS, blach odrzutnika: zużyte lub uszkodzone elementy znacząco obniżają efektywność omłotu, a rozregulowane będą źródłem drgań, które odbiją się na pracy łożysk;
  • sit i ich szczelność: uszkodzone lub źle dobrane sita mogą prowadzić do strat ziarna i zanieczyszczenia plonu;
  • łożysk rotorów, które przenoszą duże obciążenia, łożysk klawiszy, kondycji aktywnej separacji

W gospodarstwie kombajn kończy jeden cykl produkcyjny i zaczyna kolejny. Np. zużyte noże szarpacza słomy mogą bardzo mocno wpłynąć na jakość pracy maszyn do uprawy bezorkowej. Źle pocięta słoma będzie zapychać agregaty uprawowo-siewne, co wymagać będzie konieczności wykonania dodatkowych prac uprawowych. Takie zaniedbanie – będzie kosztować czas i pieniądze!

3. Napęd jezdny

Kontrola zaczyna się od wzrokowych oględzin kół, stanu ogumienia, ciśnienia w oponach oraz ewentualnych uszkodzeń. Kombajny pracujące na terenach podmokłych lub kamienistych, gdzie ryzyko uszkodzenia układu jezdnego jest znacznie większe – wymagają jeszcze więcej uwagi.

W przypadku maszyn wyposażonych w gąsienice warto przyjrzeć się napinaczom i kołom prowadzącym. Badanie zbieżności zapobiegnie niepotrzebnie przyśpieszonej wymianie gąsienicy.

4. Układ silnikowy

Standardowo kontrola zaczyna się od sprawdzenia poziomu i jakości oleju silnikowego. Wraz jego wymianą czas i na zużyte filtry oleju i powietrza. Z praktyki wiadomo, że zwykle najbardziej zaniedbywana jest wymiana filtru paliwa.

Jak więc widać, prawdziwa kontrola pożniwna polega na systematycznym sprawdzeniu wielu punktów kombajnu. Serwis przeprowadza także wywiad z operatorem na temat pracy maszyny. Może zabrzmi to banalnie, ale to pozwala znaleźć i wyeliminować większość usterek, które mogłyby pojawić się podczas najbliższych żniw.

Zaznaczmy, że dealer wskazuje podzespoły do wymiany. Ale to właściciel kombajnu decyduje, które części wymienić. Jak to mawiają: nic na siłę! Ale kontrola pożniwna to mus!

 

Źródło: CLAAS