Na targach Agritechnica 2025 Fendt wystawia w specjalnej strefie technologie przyszłości. W strefie Fendt Future firma Fendt prezentuje pod hasłem „Road to Autonomy“ zestawy ciągnikowe wyposażone w technologiczne koncepcje alternatywnych napędów, samowystarczalność i niezależność.
Alternatywne napędy i samowystarczalna praca
W dziedzinie napędów alternatywnych Fendt zaprezentował już w 2023 roku elektryczny ciągnik akumulatorowy Fendt e107 V Vario, a w 2024 roku ciągnik standardowy Fendt e107 Vario. Obydwa modele osiągają w trybie Eco 50 kW (68 KM) a w trybie Dynamic+ chwilowo nawet do 66 kW (90 KM). Na targach Agritechnica 2025 zaprezentowany zostanie Fendt e100 Vario w zestawie z elektrycznym, akumulatorowym modułem Range Extender firmy GreenIng z przodu oraz z siewnikiem punktowym zamontowanym z tyłu, wykorzystywanym podczas siewu w systemie Relay Cropping (uprawa sztafetowa).
Zastosowanie metody Relay Cropping wpływa korzystnie na kondycję gleby. Dodatkowo w tej maszynie prezentowany jest system rozpoznawania rzędów i ścieżek przejazdowych (lokalny system śledzenia toru). Jest to system działający niezależnie od globalnego systemu nawigacji satelitarnej (GNSS). Zaletą lokalnych systemów nawigacji jest to, że za pomocą czujników otoczenia potrafią one precyzyjnie i dynamicznie podążać za konturami pola lub plantacji, bez konieczności wcześniejszej znajomości przebiegu ścieżki technologicznej, pokosu lub rzędu roślin. W ten sposób system ten uzupełnia satelitarne systemy prowadzenia i stanowi kolejny krok w kierunku wysoce precyzyjnej obróbki powierzchni.
Główny nacisk prezentacji kładziony jest na energetyczną samowystarczalność oraz precyzyjnie pracujący zestaw. Podczas gdy Range Extender zapewnia wydłużony czas pracy ciągników elektrycznych z dodatkową pojemnością akumulatora, który można ładować energią wyprodukowaną na gospodarstwie, cały zestaw maszyn – we współpracy z technologią rozpoznawania otoczenia wspieraną przez czujniki – działa w różnych uprawach niezależnie od łączności satelitarnej.
Fendt 800 Vario – autonomiczne sterowanie
Nowo opracowany Fendt 800 Vario został wyposażony w następujące technologie: Fendt VarioDrive, nowa kabina z nową koncepcją oświetlenia, opcje montażu czujników (np. Tech Rails) i liczne rozwiązania Smart Farming, takie jak nowa funkcja Fendt Workgroup, Tramline Control albo TIM. Maszyna została zaprojektowana z myślą o licznych przyszłych wymaganiach, w tym o wysokim stopniu automatyzacji. W strefie Fendt Future zaprezentowany zostanie Fendt 800 Vario z zestawem do modernizacji dla autonomicznej jazdy OutRun firmy PTx Trimble. Dzięki temu systemowi Fendt 800 Vario może działać autonomicznie z przyczepą przeładunkową podczas zbiorów lub, przy zastosowaniu zestawu OutRun Tillage Kit, wykonywać autonomiczną uprawę gleby po zbiorach.
Dodatkowo elementy takie jak silnik CORE80 z koncepcją niskich obrotów Fendt iD, układ regulacji ciśnienia w oponach Fendt VarioGrip i opcjonalne płaskouszczelniające szybkozłącza z tyłu zapewniają wyjątkowo zrównoważoną i chroniącą glebę pracę z ciągnikiem Fendt 800 Vario. Silnik CORE80 może już pracować z HVO100 oraz innymi paliwami według DIN 15940. Przy korzystaniu z HVO można znacznie zredukować ślad węglowy CO2 maszyny. System Fendt VarioGrip skutecznie chroni glebę. Fendt VarioGrip jest dostępny opcjonalnie bezpośrednio z fabryki – zarówno dla osi kołnierzowych, jak i rozsuwanych, przy kołach bliźniaczych oraz z dodatkowymi obciążnikami kół.
Autonomiczne sterowanie przyczepą przeładunkową
Firma PTx Trimble opracowała zestaw modernizacyjny do doposażenia OutRun, który pozwala na współpracę pomiędzy kombajnem a przyczepą przeładunkową. Zwłaszcza w trakcie intensywnego okresu żniw zapotrzebowanie na siłę roboczą jest bardzo wysokie – dzięki OutRun wybrane zadania mogą być wykonywane autonomicznie, co pozwala pracownikom skupić się na innych czynnościach. Zestaw modernizacyjny firmy PTx Trimble, wyposażony w czujniki rozpoznające przeszkody, instaluje się na ciągniku. Operator kombajnu może za pomocą tabletu wezwać przyczepę przeładunkową, gdy zajdzie taka potrzeba. Zestaw znajduje drogę do kombajnu w pełni autonomicznie, dzięki inteligentnemu planowaniu trasy, i podjeżdża równolegle do maszyny, by przejąć plon. Po zakończeniu rozładunku, ciągnik z przyczepą za naciśnięciem przycisku wraca na skraj pola, gdzie może przekazać zebrany plon – np. do ciężarówki przeznaczonej do transportu drogowego. Od 2026 roku rozwiązanie to będzie dostępne na rynku północnoamerykańskim dla modeli Fendt 900 i 1000 Vario. Na koniec 2026 roku planowane jest także rozszerzenie funkcjonalności o autonomiczną uprawę gleby.
Fendt & PTx Trimble RowPilot – pielenie wspomagane przez sztuczną inteligencję
Technologia mechanicznego zwalczania chwastów zyskuje na popularności od kilku lat – nie tylko w rolnictwie ekologicznym, ale także w gospodarstwach konwencjonalnych. Przyczyną są nie tylko społeczne żądania bardziej przyjaznych dla środowiska rozwiązań i ambitne cele Europejskiego Zielonego Ładu, ale także rosnąca odporność na środki chemiczne i spadek skuteczności substancji aktywnych.
Kierowcy i operatorzy maszyn rolniczych mają wiele zadań do wykonania podczas pracy w polu, dlatego maszyny, np. pielniki, muszą być proste w obsłudze, aby nawet mniej doświadczeni kierowcy mogli pracować bezpiecznie i precyzyjnie przez długie godziny w ciągu dnia. Ma to zastosowanie w szczególności do pielenia z ramą przesuwną. Prace te mogą wspomagać technologie oparte na kamerach i sztucznej inteligencji (AI).
Systemy z kamerami funkcjonują bardzo precyzyjnie tylko wtedy, gdy rośliny uprawne, glebę i chwasty można łatwo rozróżniać, a rzędy roślin można jednoznacznie rozpoznawać. Jednak w przypadku silnego wiatru bocznego lub pracy na zboczu, rośliny mogą się przechylać, a to ogranicza skuteczność klasycznych systemów rozpoznawania rzędów. Także niejednorodne uprawy na polu utrudniają rozpoznawanie rzędów, z powodu zachwaszczenia, brakujących roślin lub różnych faz wzrostu.
Firmy Fendt i PTx Trimble wspólnie opracowały system RowPilot, aby poradzić sobie z tym właśnie problemem. RowPilot to oparty na sztucznej inteligencji system wspomagania prowadzenia maszyny rolniczej w rzędach dla mechanicznych pielników, zaprojektowany z myślą o prostocie i niezawodnym działaniu. Systemy wykorzystujące sztuczną inteligencję są tu łączone ze sprawdzonymi standardami, takimi jak ISOBUS, aby zapewnić wysoką precyzję i pełną kompatybilność.
Decydującą różnicą w porównaniu do tradycyjnych systemów jest to, że sztuczna inteligencja rozpoznaje rzędy nie na podstawie masy liściowej, lecz punktu wyjścia roślin na poziomie gleby. Ma to kluczowe znaczenie szczególnie podczas pracy na zboczach i przy wietrze, a to przekłada się na wyjątkową odporność i precyzję działania. Znoszenie pielnika na zboczu jest dodatkowo kompensowane przez czujnik położenia.
W przeciwieństwie do tradycyjnych systemów, sztuczna inteligencja nie opiera się jedynie na kolorze uprawy, lecz także na jej cechach geometrycznych. Dzięki temu system RowPilot osiąga niezawodne wyniki pracy nawet w przypadku silnie zachwaszczonych stanowisk i niejednorodnych upraw.
Łatwa obsługa
Bogate dane treningowe AI znacznie ułatwiają obsługę systemu RowPilot. Operatorzy i kierowcy muszą jedynie ustawić na terminalu pozycję kamery i odstęp pomiędzy rzędami. Nie są zatem wymagane informacje dotyczące wysokości, szerokości ani koloru uprawy. Pozwala to także na szybką zmianę pomiędzy różnymi rodzajami upraw. System ten jest całkowicie zintegrowany z ISOBUS pielnika. Dzięki temu funkcje takie jak pojedyncze podnoszenie rzędów za pomocą Section Control czy sterowanie ramą przesuwną mogą być realizowane łatwo i automatycznie
źródło: Fendt