W miarę jak zmieniają się i rosną potrzeby klientów, Fendt stale rozwija swoje maszyny i rozwiązania. Obecnie Fendt oferuje wiele nowości w swoich ciągnikach. Do tych innowacji zalicza się ogumienie bliźniacze VarioFlex, joystick kierujący Fendt ErgoSteer, przenośny podnośnik obciążników kół tylnych oraz centralny system telemetrii do kompaktowych ciągników serii Fendt 200 Vario.
Ogumienie bliźniacze VarioFlex 2.5
Klasyczne ogumienie bliźniacze ma wiele zalet, jak chociażby lepsza przyczepność, mniejszy poślizg i rozkład nacisku na większej powierzchni. Dotychczas duże ciągniki z ogumieniem bliźniaczym szybko napotykały barierę w postaci ustawowego ograniczenia szerokości zewnętrznej maszyny, przykładowo z 3-metrową rozsuwaną osią tylną. Ponadto dodatkowy zestaw kół bliźniaczych ze wzmocnionymi specjalnymi obręczami o bardzo ograniczonym okresie użytkowania wiąże się z wysokimi kosztami i czasochłonnym montażem. VarioFlex to nowatorski system z podwójną piastą do ogumienia bliźniaczego w połączeniu ze skróconą osią tylną o szerokości 2,50 m bez żadnych ograniczeń w dopuszczeniu do ruchu. Fendt VarioFlex łączy bezpieczne, niezawodne przenoszenie siły pociągowej z delikatnym traktowaniem podłoża, jest w pełni zintegrowany z całym pojazdem i wykorzystuje istniejące podzespoły ciągnika.
Fendt VarioFlex umożliwia założenie na obu końcach 2,5-metrowej skróconej osi tylnej drugiego kołnierza. System składający się ze skróconej osi tylnej i podwójnej piasty zmniejsza szerokość zewnętrzną ciągnika, aby nie przekraczała 2,55 m i ciągnik mógł bez trudu uzyskać dopuszczenie w poszczególnych krajach. Dzięki podwójnej piaście cały moment obrotowy jest centralnie przenoszony przez osie. Eliminuje to uszkodzenia wynikające z dotychczasowego przenoszenia siły przez wewnętrzne obręcze i konieczność stosowania specjalnych obręczy. Wpływa to korzystnie na wydajność i niezawodność zestawu, a przy okazji ogumienie bliźniacze mniej niszczy glebę, przykładowo podczas odchwaszczania.
Fendt VarioFlex umożliwia zakładanie dotychczasowego ogumienia na standardowe obręcze, o ile szerokość opony nie przekracza 750 mm. Ponadto dzięki temu możliwa jest w dowolnej chwili zamiana koła bliźniaczego i koła głównego. Sprawia to, że ogumienie może być zużywane równomiernie i korzystanie z ogumienia bliźniaczego nie wiąże się z dodatkowymi kosztami specjalnych obręczy lub kół. Połączenie skróconej osi tylnej i podwójnej piasty znacznie ułatwia montaż ogumienia bliźniaczego.
Ponieważ różne gatunki roślin i metody upraw wymagają różnych rozstawów kół, można go elastycznie regulować za pomocą elementów dystansowych. Elementy dystansowe umożliwiają dostosowanie do upraw rzędowych z innym rozstawem kół w przypadku kukurydzy, warzyw, szparagów lub z ogumieniem do pielęgnacji. Możliwe są również zastosowania w uprawach międzyrzędowych (row crop) z rozstawem kół 60 cali.
Fendt VarioFlex jest ponadto w pełni kompatybilny z systemem kontroli ciśnienia w oponach Fendt VarioGrip oraz obciążnikami kół tylnych w wewnętrznych obręczach. W ten sposób maksymalizowana jest powierzchnia przylegania opon, zwiększa się siła pociągowa i zmniejsza nacisk na podłoże. Podczas jazdy po drodze publicznej można nacisnąć przycisk, aby zwiększyć ciśnienie w oponach. Przekłada się to na obniżenie zużycia paliwa i opon. Za pomocą VarioFlex z tego systemu można korzystać w przypadku ogumienia bliźniaczego, co zwiększa ogólną wydajność maszyny. Sterowanie odbywa się na terminalu ciągnika. Fendt VarioGrip można zamówić jako fabryczne wyposażenie dodatkowe zarówno w przypadku osi kołnierzowych, jak i rozsuwanych, ogumienia bliźniaczego do upraw międzyrzędowych i z obciążnikami kół tylnych.
Technologia Fendt VarioFlex jest dostępna dla serii Fendt 600 Vario, 700 Vario Gen7, 900 Vario i 1000 Vario. Zamówienia są już przyjmowane.
Opcjonalny joystick kierujący Fendt ErgoSteer
Wiele prac w rolnictwie lub w działalności pozarolniczej wymaga dużej liczby ruchów kierownicą, przykładowo podczas prac z ładowaczem czołowym. Fendt oferuje teraz opracowany we własnym zakresie joystick kierujący jako doposażenie.
Joystick kierujący Fendt ErgoSteer ułatwia szybkie wykonywanie manewrów zawracania, precyzyjnie kieruje i oszczędza czas. Funkcję kierowania joysticka można uaktywnić za pomocą przycisku Fendt Guide.
Zależnie od wykonywanej pracy można skorzystać z dwóch trybów kierowania joysticka – Retraction i Non-Retraction. W trybie Retraction po puszczeniu joysticka pojazd jedzie prosto. W trybie Non-Retraction po puszczeniu joysticka koła pozostają skręcone pod wcześniej ustawionym kątem. Kierowcy mogą zatem dobrać odpowiedni tryb do swojej pracy, czy jest to koszenie na zboczu, korzystanie z frezu leśnego, czy prace polowe.
Kierowca otrzymuje namacalny komunikat zwrotny o kącie skrętu w formie Force Feedback, który wspomaga precyzyjne kierowanie. Ponadto czułość reakcji układu kierowniczego można regulować na terminalu, co ułatwia dostosowanie precyzji do różnych prac i komfortu jazdy do indywidualnych preferencji.
Joystick montowany jest na nowym, regulowanym podłokietniku po lewej stronie fotela kierowcy i uzupełnia prawy podłokietnik FendtONE. Zawiera dodatkowo przełącznik kołyskowy do zmiany kierunku jazdy o działaniu analogicznym do przełącznika na kolumnie kierownicy, funkcję Stop & Go oraz przycisk do aktywowania systemu prowadzenia pojazdu Fendt Guide. Na joysticku kierującym znajduje się przycisk do aktywacji systemu prowadzenia. Oznacza to, że jeden przycisk na prawym podłokietniku jest wolny i można do niego przypisać dowolne inne funkcje. Kierując joystickiem, kierowcy mogą uzyskać pełny skręt ruchem nadgarstka. Umożliwia to siedzenie przez cały czas w pozycji wyprostowanej. Praca zgodna z zasadami ergonomii przeciwdziała naprężeniom w strefie ramion i karku.
Joystick do kierowania Fendt ErgoSteer będzie można zamawiać do wszystkich maszyn serii od Fendt 500 Vario do Fendt 1000 Vario ze stanowiskiem pracy kierowcy FendtONE i przygotowaniem do Fendt Guide (Power+ lub Profi+) od grudnia 2023 r. jako doposażenie u dystrybutorów Fendt. Joystick kieryjący może być podobnie jak Fendt Guide używany wyłącznie na gruntach rolnych i placach manewrowych. Nie jest dopuszczony do użytku w ruchu drogowym. Ze względów bezpieczeństwa prędkość maszyny podczas kierowania joystickiem ograniczona jest do 25 km/h, podobnie jak w przypadku Fendt Guide.
Przenośny przyrząd do obciążników kół tylnych
Skomplikowane urządzenia zawieszane o wysokiej wydajności wymagają wysokiej mocy silnika i optymalnego przenoszenia siły pociągowej, aby moc maszyny przenoszona była na podłoże. Ponadto dozwolona masa całkowita ciągników na drogach publicznych jest uregulowana przepisami. Aby móc pracować z optymalną siłą pociągową bez niszczenia gleby zgodnie z przepisami, gospodarstwa i firmy usługowe zakładają obciążniki na koła tylne. Oferują one wartość dodaną jednak tylko w określonych przypadkach, jak na przykład podczas orki. Podczas prac na terenach zielonych skutkują one natomiast zwiększonym ugniataniem gleby, a w pracach transportowych zmniejszają udźwig użyteczny. Z tego wynika zapotrzebowanie na szybki montaż i demontaż obciążników kół tylnych w dowolnym miejscu. Fendt oferuje na to dobry sposób: bezpieczny, atestowany i bezobsługowy przyrząd do obciążników kół tylnych.
Przyrząd ten może podnosić różne obciążniki kół tylnych o masie do 1250 kg i średnicy wewnętrznej co najmniej 400 mm. Narzędzie podnoszone jest na widłach paletowych i mocowane łańcuchem. Za pomocą rolek do dużych obciążeń obciążnik kół tylnych może zostać łatwo dostosowany do układu otworów w obręczy. Pozwala to szybko, bezpiecznie i zgodnie z zasadami ergonomii montować i demontować obciążniki kół tylnych.
Przenośny przyrząd pasujący do produktów wszystkich producentów można będzie zamawiać od grudnia 2023 r. u dystrybutorów Fendt.
System telemetrii dostępny dla Fendt 200 Vario
Po raz pierwszy system telemetrii jest dostępny także dla Fendt 200 Vario jako wyposażenie opcjonalne. Oznacza to, że każdy ciągnik Fendt może już zostać wyposażony w AGCO Connectivity Module (ACM). Informacje z systemu telemetrii są wyświetlane w Fendt Connect. Dzięki temu klienci mogą odczytywać dane maszyny, takie jak pozycja maszyny i obszerne dane magistrali CAN, na przykład obciążenie maszyny, prędkość, czas pracy maszyny czy następny termin serwisu. Niektóre parametry, jak na przykład poziom oleju napędowego lub AdBlue, można odczytać także w FendtONE offboard. Zamówienia na moduł wraz z podstawowym pakietem telemetrii są już przyjmowane.
Źródło: Fendt / AGCO