Ciągniki Belarus – zmodernizowane i w nowej stylistyce

Białoruski producent ciągników rolniczych Belarus prze do przodu i odważnie myśli o przyszłości. Na tegorocznych targach Agritechnica w Hanoverze, zaprezentował traktory w nowej stylistyce. W swoich produktach połączył tradycję i minimalizm z odrobiną nowoczesności, o czym można było się przekonać przyglądając się sześciu modelom białoruskich traktorów.

Wszystkie zostały dostosowane do najnowszych norm emisji spalin stage V. Na stoisku Belarusa zobaczyć było można ciągniki o mocy od 62 do 158 KM. Najmniejszy z nich to Belarus 622, należący do gamy ciągników kompaktowych. W odróżnieniu od ubiegłorocznego modelu 622.5 wyposażonego w japoński silnik marki Yanmar, ten posiada czterocylindrowy silnik Lombardini (taki sam jaki ma zastosowanie we wszystkich ciągnikach kompaktowych Belarus), o mocy 62 KM z przekładnią 16/8. Trwają prace nad przystosowaniem tego modelu do przygotowywania tras narciarskich.

Zupełną nowością był prototyp ciągnika Belarus 742.7 stylizowany na wzór najstarszych modeli MTZ 50 i MTZ 80, które po dziś dzień można spotkać przy pracy w niejednym polskim gospodarstwie. Model tego traktora ma otworzyć drogę nowej rodzinie ciągników o mocy 50-75 KM. Jednostką napędową Belarusa 742.7 jest czterocylindrowy silnik o mocy 75 KM. Standardowo traktor posiada synchronizowaną skrzynię biegów o przełożeniach 12/12, w dodatkowej opcji do wyboru jest jeszcze 8 typów przekładni. Pierwsze trzy z nich są mechaniczne, synchronizowane 8/8, 24/12, 24/24. Kolejne dwa typy to przekładnie z rewersem i biegami zmienianymi pod obciążeniem 12/12 i 24/12, do wyboru są jeszcze z samym rewersem 12/12, 24/12 i 24/24. WOM dostępny w dwóch opcjach, z dwoma prędkościami roboczymi: 540/540E albo 540/1000.

Do nieco większych traktorów zaprezentowanych na stoisku należały Belarus 923.7 i Belarus 952.6. Oba dysponują mocą 95 KM i mechaniczną synchronizowaną skrzynią biegów o przełożeniach 14/12. Główna różnica tkwi w silniku, ponieważ w pierwszym z wymienionych modeli, tj. 923.7 zastosowany został silnik Caterpillar, a w Belarusie 952.6 rodzimy silnik marki MMZ. Jeden i drugi posiada turbodoładowanie i intercooler.

Podobnie mają się dwa pozostałe modele, Belarus 1220.7 i 1523. Ich specyfikacja techniczna na pierwszy rzut oka, może wydawać się nieco podobna do tej, w którą wyposażone są ciągniki dostępne na polskim rynku. Oczywiste zmiany w omawianych ciągnikach zauważalne są w wyglądzie zewnętrznym. Przekładnia i ich obsługa pozostaje nietknięta. Mniejszą mocą, bo 122 KM dysponuje Belarus 1220.7 z turbodoładowanym czterocylindrowym silnikiem marki Caterpillar. W przypadku 158-konnego Belarusa 1523, bardzo dobrze znanego na polskim rynku, sprawdzonego zarówno w gospodarstwie jak i w lesie świetnie się sprawdza sześciocylindrowy silnik białoruskiego producenta, czyli oryginalny MMZ o nieco innych niż dotychczas parametrach. Ze zmianą we wzornictwie idą oczywiście w parze zmiany wymiarów i waga ciągnika.

 

maxresdefault Ciągniki Belarus – zmodernizowane i w nowej stylistyce

 

Źródło: MTZ Belarus