Ciągnik PRONAR 5222 – uniwersalny pomocnik

Nowy PRONAR 5222 powstał z myślą o spełnieniu najnowszych norm w zakresie toksyczności spalin Stage IIIA. Oprócz zalet znanych z ciągle jeszcze produkowanych modeli PRONAR 5112 oraz PRONAR 5122, posiada kolejne, wynikające z dążenia producenta do ciągłego rozwoju wyrobu. Zastosowane rozwiązania techniczne i wykorzystane w jego budowie komponenty najlepszych firm europejskich, stawiają go jako flagowy model Pronaru wśród tzw. ciągników pomocniczych.

W nowym modelu 5222 wprowadzono również zmiany w stylistyce zewnętrznej i wnętrza kabiny, które znacznie odmłodziły wygląd ciągnika i poprawiły jego estetykę. Zmieniono stylistykę pokrywy silnika, błotników tylnych oraz tylnych lamp zespolonych. Wnętrze otrzymało obicia w kolorze beżowym.

Silnik

Nowy ciągnik posiada silnik marki IVECO o mocy 85,7 KM, o pojemności 4400 cm3 i maksymalnemu momentowi obrotowemu 363 Nm. Silnik jest rozwinięciem dotychczas stosowanych jednostek z serii NEF (new engine family) doskonale znanych klientom renomowanych firm. Dla spełnienia nowych norm toksyczności spalin zastosowano układ recyrkulacji spalin EGR oraz intercooler. O nowoczesnej konstrukcji silnika świadczyć mogą rzadkie przeglądy (np. wymiana oleju co 500 mth). Ciągnik wyposażono w typową mechaniczną pompę wtryskową.

Układ napędowy

W ciągnikach tej serii wykorzystane są transmisje oraz przednie osie firmy Carraro. W ciągniku PRONAR 5222 układ napędowy występuje w dwóch wersjach: synchronizowanej 24/24 oraz 24/24 z funkcją jednostopniowego wzmacniacza momentu obrotowego (power HI-LO). Wersja ze wzmacniaczem momentu pozwala na zmianę przełożenia bez użycia sprzęgła, co jest przydatne np. podczas ciężkich prac, przy dużych obciążeniach ciągnika. WOM tylny załączany jest mechanicznie za pomocą sprzęgła ciernego i posiada prędkości: 540 i 1000 obr./ min oraz zależną od prędkości poruszania się ciągnika. Napęd osi przedniej załączany jest elektrohydraulicznie a mechanizm różnicowy mechanicznie, w opcji elektrohydraulicznie. Mechanizm różnicowy osi przedniej o zwiększonym tarciu wewnętrznym umożliwia zastosowanie ciągnika bez żadnych ograniczeń do prac polowych. Mały rozstaw osi oraz skręt osi przedniej wynoszący 55° powoduje, że ciągnik jest bardzo zwrotny.

Podnośnik i hydraulika

Ciągniki serii P7 wyposażone są w pompę hydrauliczną o wydatku maksymalnym 57 l/min. Rozdzielacz, w zależności od potrzeb klienta, może być 2- lub 3-sekcyjny. Mechanicznie sterowany podnośnik II kategorii posiada udźwig 3000 kg i za dopłatą można go powiększyć do 3600 kg przez zastosowanie dodatkowego siłownika. Podnośnik posiada regulację pozycyjną, siłową i mieszaną oraz regulację szybkości opuszczania oraz czułości podnośnika.

Kabina

Niskie umiejscowienie kabiny (dwa stopnie) oraz szeroko otwierające się drzwi sprawiają, że wielokrotne wsiadanie i wysiadanie nie jest uciążliwe. Widoczność z kabiny jest bardzo dobra we wszystkich kierunkach. Tłumik poprowadzono po prawym słupku kabiny co sprawia, że chowa się w jego cieniu i nie zasłania widoczności do przodu. Wskaźniki są czytelne i pozwalają na pełne monitorowanie pracy ciągnika. Regulacja siedziska skonstruowanego przez inżynierów Pronaru (opcjonalnie Grammer) oraz układ dźwigni sterujących ciągnika pozwala na optymalne dopasowanie przez każdego użytkownika oraz na wygodną pracę. Kabina standardowo wyposażona jest w ogrzewanie oraz wentylację, a za dopłatą również w klimatyzację. Nowy Pronar może być wyposażony w TUZ przedni o udźwigu 2000 kg, WOM przedni załączany elektrohydraulicznie oraz ładowacz czołowy o udźwigu 1800 kg. Mimo iż ciągnik jest dedykowany do ściśle określonych prac i zastosowań, jego wyposażenie standardowe i osiągi oraz dostępne opcje powodują, że każdy klient może go skonfigurować na miarę swoich potrzeb i możliwości finansowych.

 

{gallery}Pronar P7 5222{/gallery}

Opracowano na podst. informacji firmowych Pronar Sp. z o.o.

Foto: Pronar Sp. z o.o.