Claas ARION 470 – potrafi oszczędzać paliwo

Rzadko się zdarza, że na desce kreślarskiej biura projektowego powstaje seria ciągników, która po zbudowaniu zbiera pochwały zarówno użytkowników, jak i niezależnych ekspertów. Serię ciągników CLAAS ARION 400 stworzono po gruntowym rozpoznaniu potrzeb rynku dlatego zostały docenione przez rolników, co widać po ilości zamówień tej serii.

Co sprawia, że ciągniki te zdobyły i zdobywają uznanie? Wszak to „tylko” ciągniki od 90 do 145 KM, których wiele na rynku. Oddajmy zatem głos rolnikom.

Pracuję kilkoma ciągnikami CLAAS w tym najnowszy to ARION 430. Najstarszy ciągnik to CLAAS AXOS 330 z roku 2009, a kolejny to ARION 610 z 2018. Jak na swoją cenę i moc, maszyna była fabrycznie bardzo dobrze wyposażona. Wersja FIRST CLAAS jest bogato wyposażano. Na swoje potrzeby zostały dołożone następujące opcje: przedni TUZ oraz WOM, do tego ładowacz czołowy sterowany z elektronicznie z oryginalnego dżojstika w podłokietniku, oraz drugie światło ostrzegawcze. Maszyna jest bardzo stabilna w czasie pracy dzięki dobremu rozłożeniu masy. Ma cichą kabinę i dobrze się nią pracuje – mówi Cezary Kaliściak z Troszyna (woj. mazowieckie). Sterowany elektronicznie ładowacz tak się spodobał, że dziś prawdopodobnie zamówiłby ciągnik już z nawigacją oraz wszystkimi elektrozaworami.

Rafał Prokopek z miejscowości Przykwa (woj. lubelskie) kolejny zadowolony użytkownik ARIONA serii 400 szukał ciągnika o mocy około 130 KM. Wybrał ARION 450, gdzie przekonała go jego zwrotność, co było bardzo ważne, gdyż często manewruje na ograniczonej przestrzeni.

maxresdefault Claas ARION 470 – potrafi oszczędzać paliwo

Rolnik jest bardzo zadowolony z zakupu. Maszyna spełnia wszystkie jego oczekiwania i była już fabrycznie bardzo bogato wyposażona. Najbardziej zależało mu na amortyzowanej przedniej osi i resorowanej kabinie, rewersie w joysticku, szerokim ogumieniu i wydajnej hydraulice. Te wszystkie elementy były w standardowym wyposażeniu FIRST CLAAS. Ciągnik został doposażony w panoramiczny dach oraz ładowacz sterowany elektronicznie z oryginalnego dżojstika w podłokietniku. Dziś z perspektywy czasu, gdyby miałby konfigurować ciągnik na nowo – nic by nie dołożył.

Rocznie ustawiam około tysiąca bel. Dzięki panoramicznemu dachowi mogę budować stogi do 4-5 warstw bel, nie wychylając się i nie nadwyrężając szyi.

Dodaje, że ARION 450 jest zwrotny, wygodny i ekonomiczny. Amortyzowana przednia oś i kabina pozwalają na szybką jazdę. Sprawdza się to zwłaszcza w trudnym terenie, a siedząc dodatkowo na wygodnym fotelu pracuje się zupełnie komfortowo – mówi Prokopek.

W podobny sposób o fabrycznym bogatym wyposażeniu ciągników ARION wypowiada się Paweł Gankiewicz z Opolszczyzny.

Ciągniki CLAAS w pełni zasłużyły na swoją opinię. Są bezawaryjne i mogę to potwierdzić, bo w gospodarstwie pracujemy na dwóch maszynach ARION 420 – z 2018 i ARION 610 z 2021 r. Zostały one skonfigurowane razem z naszym doradcą od dealera. Przyznaję, że teraz z perspektywy czasu zamówiłbym dodatkowo nawigację oraz elektrozawory, ale tak to w życiu jest, że przyzwyczajamy się do dobrego i chcemy więcej ­– mówi Paweł Gankiewicz z Osieka Grodkowskiego (woj. opolskie). W swojej pracy na ciągniku ARION docenia wyciszoną kabinę, komfort pracy i dobre prowadzenie maszyny. Jego zdaniem, ARION to maszyna premium – a do tego posiada niskie spalanie.

maxresdefault Claas ARION 470 – potrafi oszczędzać paliwo

CLAAS odrabia zadanie domowe

Od premiery ciągników serii ARION 400 tej generacji mija już prawie dekada, a metamorfozę przeszedł dwa lata temu. Wtedy w innym dużym teście z 2021 z pośród 7 ciągników CLAAS ARION 440 zajął pierwsze miejsce! Przypomnijmy sobie jednak jakie mankamenty znaleźli wtedy fachowcy:

– mały udźwig i mała ładowność,

– nie najlepszy promień skrętu.

CLAAS dopracował tak tą maszynę, że w teście z roku 2023 jest chwalony za zwinność i udźwig podnośnika. ARION 470 posiada moc 145 KM i napędzany jest 4-cylindrowym silnikiem wysokoprężnym o pojemności 4,5 l. Dzięki CPM, osiąga maks. 114 kW/155 KM.

Potwierdzają to niedawne badania wykonane w Centrum Testowym DLG. Przy maksymalnych obrotach 1990 obr./min. moc sięgała 144 KM.

Najnowsze testy, kolejny raz, potwierdziły niskie zużycie paliwa. Przy standardowej pracy ciągnik zużywał 242 g ON/kWh. Znacznie niższe spalanie było przy pracy z WOM i wynosiło 224 g/kWh.

Co ciekawe, we wszystkich rodzajach prac – jak podaje Centrum Testowe DLG – ARION 470 zużywał mniej lub znacznie mniej paliwa, niż wszystkie wcześniej badane w tym miejscu ciągniki podobnej mocy! Duże wrażenie robi zwłaszcza 16-proc. oszczędność paliwa podczas prac transportowych.

Potwierdzam niskie zużycie ON podczas prac. Badałem to tankując swój ciągnik, ARION 450 pod korek i analizując zużycie paliwa wyświetlające się na wyświetlaczu. Regularnie robiłem zdjęcia tych wskazań, mam więc pełną dokumentację – chwali się Rafał Prokopek.

Oto dane: orka z pługiem, zabezpieczonym resorowo przy 20 cm głębokości pracy zużywała 12-13 l/ha, praca gruberem 7-8 l/ha, prasowanie bel (60 sztuk/h) – 11,6 l/h. Transport kukurydzy przyczepą skorupową dwuosiową – 6,4 l/h.

Rolnik z Przykwy radzi, że trzeba sprawdzić we własnych warunkach, na jakich obrotach silnika ciągnik będzie najbardziej ekonomiczny. Przykładowo, u niego spalanie znacznie spadało przy pracy gruberem, gdy zredukował obroty silnika z 1700-1800 obr./min do 1600-1650 obr./min.

Automatyka skrzyni ze SmartStop

Warto zaznaczyć, że ARION 470 posiada przekładnię HEXASHIFT, która posiada sześć biegów zmienianych pod obciążeniem. Pozwala ona rozpędzić maszynę do  40 km/h tylko przy 1660 obr./min.

Bardzo często pracuję z automatyką skrzyni biegów. Czy przy uprawie, czy przy prasowaniu, zawsze używam funkcji SmartStop. To rewelacja – możesz stanąć i ruszyć, używając tylko hamulca, a ręce masz cały czas na kierownicy i joysticku – przyznaje Rafał Prokopek.

Zarówno Cezary Kaliściak, Rafał Prokopek czy Paweł Gankiewicz podkreślają, że decyzję zakupową łatwiej było im podjąć, bo mają w swej okolicy bardzo sprawnie działające doświadczone punkty dealerskie. Konfiguracja była łatwa dzięki wersji FIRST CLAAS, która ma bogaty standard. Szczegółowy raport z niezależnego testu jest dostępny na stronie claas.pl.

 

Źródło: CLAAS