Rosnąca popularność uprawy uproszczonej czy bezorkowej, wspieranych przez ekoschematy WPR i dużą zmienność warunków klimatycznych, stawia przed rolnikami nowe wyzwania dbałości o glebę. Jakie cechy powinien mieć ciągnik, który sprosta tym wymaganiom, zapewniając efektywność i oszczędność? Oto proponowane przez CLAAS rozwiązania.
Współczesne rolnictwo staje w obliczu wielu wyzwań. Płatne ekoschematy w ramach Wspólnej Polityki Rolnej (WPR) promują praktyki zrównoważone. Także coraz bardziej odczuwalne zmiany klimatyczne zmuszają do poszukiwania metod minimalizujących negatywny wpływ na środowisko, w tym poprzez zwiększanie zawartości materii organicznej w glebie.
Jak pokazują dane ARIMR, w 2024 roku aż 416 tys. rolników ubiegało się o dopłaty do ekoschematów powierzchniowych, obejmujących blisko 13 mln ha. To o 2,3 mln ha więcej niż w roku poprzednim! Przy deficycie nawozów organicznych, pozostawianie resztek pożniwnych, stosowanie poplonów i wsiewek staje się kluczowe dla utrzymania żyzności gleby. Taka agrotechnika wymaga jednak odpowiedniego sprzętu, a zwłaszcza – specjalistycznego ciągnika.
Jaki jest idealny ciągnik do uproszczonej lub bezorkowej uprawy? To maszyna, która łączy dużą siłę uciągu z oszczędnością i efektywnością. Taka, która potrafi przenieść moc na glebę, nie niszcząc jej struktury. Przyjrzyjmy się bliżej walorom, które decydują o tym, że ciągnik zasługuje na miano idealnego do wymagającej agrotechniki.
Walor 1: ciągnik gąsienicowy o dużej mocy uciągu
Nie da się ukryć, że napęd gąsienicowy ma przewagę nad tradycyjnym podwoziem kołowym, jeśli chodzi o przeniesienie masy na jednostkę powierzchni i uciąg. CLAAS AXION TERRA TRAC to przykład ciągnika, który wykorzystuje tę zaletę. Niższe spalanie, mniejsze ugniatanie gleby, komfort jazdy i bezpieczeństwo na drodze to tylko niektóre z korzyści. Napęd gąsienicowy CLAAS TERRA TRAC zapewnia o 15% większą trakcję i o 50% mniejszy nacisk na podłoże w porównaniu z wersją kołową. Bezstopniowa, komfortowa praca w zakresie od 0,05 do 40 km/h oraz koncepcja niskiej prędkości obrotowej silnika to dodatkowe atuty maszyny.
Napęd przenoszony jest w oparciu o napięcie pasa gąsienicy za pomocą specjalnie zaprojektowanych samoczyszczących klocków gumowych co dodatkowo wpływa na zmniejszenie temperatury pasa gąsienicy szczególnie podczas transportu drogowego. Koło napędowe zaprojektowano tak, aby maksymalizować kontakt z pasem gąsienicy. Samoczyszczące się koło napędowe i niezależnie zawieszone koła to gwarancja maksymalnej przyczepności i równomiernego rozkładu nacisku na podłoże w każdych warunkach. AXION 900 TERRA TRAC prowadzi się jak tradycyjny ciągnik czterokołowy.
Walor 2: ciągnik o dużej mocy uciągu – zmienne ciśnienie w oponach
Kto przedkłada oponę ponad gąsienicę, może również lepiej zadbać o glebę. Jak zmienia się siła uciągu i zużycie paliwa w zależności od ciśnienia w oponach? Naukowcy z Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu we współpracy z Michelin przeprowadzili testy na ciągniku CLAAS AXION 830. Koła napompowano na trzy sposoby: 2,0 bar (przód i tył), 1,2 bar (przód i tył) oraz 0,8 bar dla kół przednich i 0,6 bar dla kół tylnych.
Badania wykazały, że obniżenie ciśnienia w oponach ma duży wpływ na wzrost mocy uciągu i obniżenie średniego spalania. Dla ciśnienia 2,0 bar uzyskano ok. 84 kW mocy uciągu i zużycie paliwa 382 g/kWh.
Po obniżeniu ciśnienia do 1,2 bar moc uciągu wzrosła do 94 kW, a zużycie paliwa spadło do 353 g/kWh. Przy najniższym ciśnieniu moc uciągu przekroczyła 107 kW, a zużycie paliwa spadło do 323 g/kWh.
CLAAS oferuje system pompowania opon CTIC 2800, który pozwala na zmianę ciśnienia w oponach w zaledwie 1 minutę i 20 sekund. Obsługa odbywa się przez terminal dotykowy CEBIS lub uniwersalne terminale ISOBUS. Dla ciągnionych narzędzi roboczych dostępna jest zintegrowana regulacja ciśnienia, która równomiernie steruje wszystkimi osiami i kołami przyczep, pras itp.
Walor 3: oszczędność paliwa i płynna moc dzięki przekładni bezstopniowej
Potencjał wyższej oszczędności paliwa kryje się w przekładni. Dlatego opracowana przez CLAAS przekładnia CMATIC, która należy do rodziny przekładni CVT (continuous variable transmission). W przeciwieństwie do tradycyjnych skrzyń biegów, CMATIC przekazuje moment obrotowy silnika płynnie, bez stopniowania. Silnik może pracować na stałych obrotach, a przekładnia aktywnie dostosowuje przełożenie do prędkości i obciążenia. Dzięki temu, nie ma przepału paliwa i żyłowania silnika.
W testach stwierdzono, że kombinacja CMATIC i napędu gąsienicowego w ciągniku AXION 960 TERRA TRAC pozwala oszczędzić do 15,6% paliwa w porównaniu do wersji kołowej. Uwaga, przy możliwości obrobienia o 21,3% większej powierzchni na godzinę!
Walor 4: oszczędność i efektywność dzięki GPS PILOT CEMIS 1200
Okiełznanie mocy silnika, optymalne wykorzystanie przekładni idą w parze ze sterowaniem GPS PILOT CEMIS 1200. To w pełni zintegrowany system automatycznego prowadzenia, który rejestruje i dokumentuje wszystkie istotne dane robocze i procesowe. Dostępny jest specjalny pakiet CLAAS Connect Professional który zawiera jazdę automatyczną, zamykanie sekcji i zmienne dawkowanie.
W efekcie uzyskuje się o obniżkę kosztów operacyjnych, optymalizację czasu pracy i dodatkowe ograniczenie zużycia paliwa.
CEMIS 1200 sterowany jest intuicyjnym interfejsem na 12-calowym ekranie dotykowym. Zaprogramowana praca przebiega z dokładnością do centymetra. W standardzie dostępna jest 5-letnia licencja na sygnał korekcyjny SATCOR 15 by Trimble RTX. W w/w pakiecie jest sygnał RTK NET o dokładności rzędu ± 2-3 cm.
Po dodatkowym zarejestrowaniu terminala i odbiornika na platformie CLAAS connect, uzyskuje się pełną kontrolę nad licencjami i aktywacjami oraz mamy do dyspozycji program do zarządzania gospodarstwem a także funkcję tworzenia map aplikacyjnych dzięki dodatkowym licencjom Farm i Field Connect.
Podsumowanie
Na koniec warto dodać, że w wymagającej agrotechnice na pewno pomoże maszyna bogato wyposażona fabrycznie. A to specjalność CLAAS. Wersje ciągników oznaczone jako FOCUS są gotowe do pracy bez konieczności dokupowania dodatkowych opcji. Wybór dodatkowego wyposażenia sprowadza się do wskazania rozmiaru kół oraz nawigacji.
Przykładowo, AXION 830/870 FOCUS ma już w standardzie prędkość 50 km/h, pompę 205 l/min., 5 par zaworów elektrohydraulicznych, jeden zawór z przodu, power beyond, przedni podnośnik i amortyzowaną przednia oś, klimatyzację automatyczną, CEBIS, światła LED PREMIUM, kierowanie dynamiczne, przygotowanie GPS. Ot – komplet.
Źródło: CLAAS