Czas na nowe. Czym zaskakują ulepszone ciągniki John Deere 9RX?

  • Seria 9 od samego początku przeznaczona była do najbardziej wymagających prac w polu.

  • Czterogąsienicowe 9RX wyróżniają się siłą uciągu i zachowaniem pełnej trakcji nawet w trudnych warunkach.

  • John Deere postanowił zwiększyć wytrzymałość 9RX i zapewnić rolnikom maszyny praktycznie nie do zdarcia.

Cała seria 9 (9R, 9RT, 9RX) została stworzona, aby obsługiwać największe dostępne narzędzia (od olbrzymich agregatów rolniczych po najszersze siewniki pneumatyczne) i zagwarantować maksymalną wydajność przy świetnym komforcie pracy operatora. Czterogąsienicowe ciągniki 9RX zdecydowanie jednak królują, jeśli chodzi o opcje balastu i siłę ciągnięcia. Łączna powierzchnia styku jest do 119% większa niż kół i o 42% większa niż podwójnych gąsienic! To jednak nie koniec ulepszeń. John Deere wprowadził klika zmian konstrukcyjnych, które przełożyły się na m.in. większą wydajność, bardziej dostępną technologię rolnictwa precyzyjnego, podniesiony komfort w kabinie i jeszcze sprawniejsze serwisowanie.

John Deere 9RX 2024 2 Czas na nowe. Czym zaskakują ulepszone ciągniki John Deere 9RX?

Mocny silnik, lepsza trakcja – czyli oszczędność i niezawodność w każdych warunkach

We wszystkich ciągnikach serii 9 – z wyjątkiem modeli 9R 640 oraz 9RX 640 o większych silnikach – pracuje nowy, sześciocylindrowy, oszczędny silnik o pojemności 13,6 L znany z kombajnów X9.

Wykazuje o 3,4% niższe spalanie w głównym zakresie roboczym, o 13% niższe koszty serwisowania oraz o 50% niższy poziom hałasu niż poprzeni – mówi Szymon Kaczmarek, specjalista ds. produktu John Deere.

Operatorom czterogąsienicowych 9RX nie będą straszne ciężkie warunki pracy. Maszyny świetnie radzą sobie z jazdą nawet po trudnym, pagórkowatym terenie, ponieważ do przedniego wspornika obciążnika można zamontować nawet 36 obciążników płytowych, a do tego dodać obciążniki kół pośrednich. Inteligentna konstrukcja gąsienic oraz nowe opcje balastu zapewniają bardziej równomierny nacisk na glebę i większą siłę uciągu.

Gąsienice posiadają dodatkowe tkane włókna stalowe, a duże koło napędowe ma również większy kąt opasania pasa i więcej występów, co zapewnia lepsze przyleganie. Dzięki temu uzyskuje się znacznie większe naprężenie pasa, co zapobiega zsuwaniu się gąsienicy – tłumaczy Szymon Kaczmarek.

Co ważne, nawet podczas manewrowania pod obciążeniem zachowana jest pełna trakcja, a powstawanie wałów na końcowych rzędach ograniczone zostaje do minimum. Ciągniki 9RX pozwalają też na swobodne przemieszanie się między polami.

Tę łatwość osiągają dzięki małej szerokości transportowej, opcji maksymalnej prędkość na drodze 40 km/h oraz czteropunktowemu zawieszeniu kabiny – dodaje Szymon Kaczmarek.

Król ciągników czterogąsienicowych

Spośród wszystkich modeli 9RX na uwagę zasługuje nowy ciągnik 9RX 640.

To nasz najwydajniejszy ciągnik czterogąsienicowy, z możliwością dociążenia do 30 391 kg oraz imponującą powierzchnią styku z podłożem wynoszącą nawet 66,890 cm² (nacisk na podłoże 0,420 kg na cm²) przy szerokości gąsienicy 914 mm – opowiada Szymon Kaczmarek.

Maksymalna moc 9RX 640 to aż 691 KM. Jak przekazać to na siłę uciągu?

Żeby sprostać takiej mocy, główne koło napędowe ma 20 otworów montażowych z większymi śrubami, a tuleje oraz koła pośrednie wykonano z grubszych materiałów – zauważa Szymon Kaczmarek.

John Deere 9RX 2024 4 Czas na nowe. Czym zaskakują ulepszone ciągniki John Deere 9RX?

Kabina w 9RX z myślą o wygodzie operatora

Udany dzień na polu zaczyna się tak naprawdę od komfortu operatora, który może wygodnie i w pełnym skupieniu wykonywać swoją pracę. W nowej kabinie operator ma więcej miejsca na głowę, nowoczesny fotel z funkcją masażu i aktywnego chłodzenia oraz trzy podnóżki.

Do tego zadbaliśmy o klika innych udogodnień wyraźnie podnoszących komfort codziennej pracy. W kabinie są: duża zintegrowana lodówka, radio DAB+ z ekranem dotykowym i kompatybilnością z Apple CarPlay, system dźwiękowy 6.1 z głośnikiem niskotonowym. Wychodzimy z założenia, że operator powinien mieć wokół siebie sprzęt najwyżej jakości i intuicyjny w obsłudze, żeby nic go nie irytowało i nie musiał troszczyć się o drobiazgi – mówi Szymon Kaczmarek.

John Deere 9RX 2024 3 Czas na nowe. Czym zaskakują ulepszone ciągniki John Deere 9RX?

Ulepszona technologia rolnictwa precyzyjnego

Zarządzanie gospodarstwem oparte na szczegółowych pomiarach pozwala uzyskiwać maksymalny zysk z plonów i podejmować lepsze decyzje agronomiczne. Intuicyjny w obsłudze John Deere Operations Center gromadzi wszystkie dane dotyczące naszego pola i maszyn, żeby w uporządkowany sposób i na spokojnie kontrolować oraz planować prace. Z pomocą narzędzia Planer prac w Operations Center wysyłamy zadania bezprzewodowo do swoich maszyn. Pojawiają się one na wyświetlaczu CommandCenter™ 4. generacji. Z przesłanych danych operator wyczytuje wszystkie najważniejsze informacje dotyczące, np.: klienta, nazwy pola, granicy, ścieżki, szerokości narzędzia i przesunięcia, produktu, odmiany, dawki, zabiegów agrotechnicznych, ustawień dokumentacji. Ten sposób planowania prac skraca czas konfiguracji w polu nawet o 90%.

Praktyczne technologie rolnictwa precyzyjnego stają się niezbędnym wsparciem dla nowoczesnych, konkurencyjnych gospodarstw, dlatego John Deere postanowił poszerzyć ofertę standardową serii 9.

 

Teraz po zmianach na rok modelowy 2024 w standardzie rolnik ma zagwarantowane m.in.: fabrycznie skalibrowany, zintegrowany odbiornik StarFire™ 7000, duży ekran G5 Plus CommandCenter o przekątnej 12,8 cala z licencją AutoTrac™ i Section Control łącznie z pełną certyfikacją AEF ISOBUS – wymienia Szymon Kaczmarek.

Łatwość serwisowania

Wszystkie ciągniki serii 9 zostały skonstruowane tak, aby sprostać najbardziej wymagającym warunkom pracy. To tylko kilka z nowych ulepszeń, które jeszcze bardziej wydłużają czas sprawności operacyjnej i obniżają koszty eksploatacji: gwarancja fabryczna na 2 lata lub 2000 godzin pracy; nowy silnik JDPS o pojemności 13,6 L w całej gamie modelowej serii 9; napęd wentylatora Vari-Cool™ wymieniony na nowy hydrauliczny napęd z wydłużonym do 5000 godzin czasem między przeglądami; ulepszone instalacje hydrauliczne i elektryczne; modernizacje przekładni e18™ zwiększające niezawodność i pozwalające na obsługę większej mocy oraz momentu obrotowego; ogólnie krótszy czas diagnostyki dzięki nowemu interfejsowi diagnostyki systemowej.

Do tego należałoby jeszcze dodać podzespoły o małych wymaganiach serwisowych. Łożyska rolek środkowych gąsienicy są uszczelnione i wymagają tylko sprawdzenia poziomu oleju hydraulicznego co 1500 godzin pracy, a jego wymiany co 10 000 godzin pracy. Wiele też zmienia ogólna konstrukcja 9RX o właściwościach samoczyszczących. Zgarniaki błota przy kole napędowym stale usuwają zanieczyszczenia i spychają je na bok, a budowa bieżnika gąsienic umożliwia zrzucanie błota i utrzymywanie drogi oraz podwórza w czystości – dodaje Szymon Kaczmarek.

Po szeregu udoskonaleń ciągniki 9RX stały się jeszcze pewniejszym partnerem dla wszystkich nowoczesnych gospodarstw.

 

Źródło: John Deere