Produkcja seryjna pierwszej generacji modelu Fendt 1000 Vario rozpoczęła się już w 2015 roku. Dziesięć lat później Fendt prezentuje już czwartą generację tego dużego ciągnika. Maszyna charakteryzuje się również względnie kompaktowymi, przejrzystymi wymiarami i wysoką mocą. Nowością jest całkowicie nowo opracowana, innowacyjna koncepcja oświetlenia, rozszerzony zakres mocy od 426 do 550 KM, który przy mniejszym zapotrzebowaniu na moc można regulować w dół, oraz opcja podwójnej piasty koła dla opon bliźniaczych.
Czwarta generacja obejmująca cztery modele (Fendt 1040, 1044, 1048 oraz Fendt 1052 Vario) pokrywa zakres mocy od 426 do 550 KM (313–405 kW). W przypadku tej serii koncepcja układu dodatkowej mocy Fendt DynamicPerformance (DP) jest dostępna dla wszystkich modeli, oraz, w zależności od modelu, uwalnia w razie potrzeby dodatkowe 26, 27 lub 30 KM (19, 20 lub 22 kW). Koncepcja Fendt DP nie jest powiązana z prędkością jazdy czy innymi funkcjami i działa dynamicznie – również w przypadku pracy z WOM na postoju lub zależnie od warunków pracy podczas uprawy roli. Jeśli zapotrzebowanie na moc odbiorników takich jak układ hydrauliczny, WOM, sprężarka lub klimatyzacja wzrośnie, Fendt DP uwalnia więcej mocy i zapewnia stałą wydajność pracy.
Model | Moc maksymalna | Moc maksymalna z DP zgodnie z ECE R120 | Maks. moment obrotowy (Nm) |
Fendt 1040 Vario | 400 KM (294 kW) | 426 KM (313 kW) | 2090 Nm |
Fendt 1044 Vario | 440KM (323 kW) | 466 KM (343 kW) | 2280 Nm |
Fendt 1048 Vario | 480 KM (352 kW) | 507 KM (373 kW) | 2470 Nm |
Fendt 1052 Vario | 520 KM (382 kW) | 550 KM (405 kW) | 2650 Nm |
Ten zaprojektowany jako elastyczny i kompaktowy ciągnik w klasie mocy do 550 KM koncentruje się na niskiej masie podstawowej i kompaktowych wymiarach dla tej klasy mocy, co umożliwia możliwie niezakłócony widok na efekt pracy. Dodatkowo dostępnych jest wiele opcji wyposażenia zaprojektowanych z myślą o globalnych wymaganiach standardowego ciągnika do ciężkich prac uciągowych lub uprawowych, do transportu z prędkością do 60 km/h (w przypadku osi kołnierzowej i osi rozsuwanej do szerokości 2,50 m) lub do zastosowania w branży budowlanej i leśnej z elementami roboczymi o wysokim zapotrzebowaniu na moc, takim jak glebogryzarki do stabilizacji gleby lub rębaki do drewna.
Dobrze znany silnik MAN w swojej aktualnej wersji konstrukcyjnej jest już dopuszczony do pracy z zastosowaniem HVO100 oraz innych paliw zgodnie z normą DIN 15940. Dzięki zasilaniu HVO można znacznie obniżyć ślad CO2 maszyny. Optymalizacje techniczne wydłużyły również częstotliwość wymiany oleju przekładniowego z 2000 do 4000 godzin pracy lub co 4 lata. Pozwala to dodatkowo obniżyć koszty konserwacji.
Optymalne oświetlenie – do 120 500 lumenów
Wraz z wprowadzeniem serii Fendt 1000 Vario firma Fendt po raz pierwszy prezentuje nową kabinę ciągnika z dedykowaną koncepcją oświetlenia opracowaną na potrzeby tego modelu. Prace takie jak siewy, zbiory czy zimowe utrzymanie dróg są w dużym stopniu uzależnione od pogody. Jeśli z powodu nadchodzącej zmiany pogody lub presji czasu prace te trwają aż do nocy, aby zapewnić tym samym jakość zbiorów, oświetlenie ciągnika może okazać się czynnikiem decydującym o kontynuacji pracy.
Widok do przodu, a także obserwacja elementu roboczego i otaczającej powierzchni mają kluczowe znaczenie dla bieżącego monitorowania wyników pracy. Reflektory LED są dostępne w dwóch wariantach wyposażenia: Vision i UltraVision. W obu wariantach w dachu kabiny można zamontować osiem lub 12 reflektorów. W wersji UltraVision ciągnik oświetla obszar z mocą 4400 lumenów na reflektor, a reflektory można przyciemniać nawet w 5 stopniach. Funkcja ta jest szczególnie przydatna, gdy na jednej powierzchni pracuje kilka maszyn. Opcja wyposażenia Vision oferuje 1000 lumenów na reflektor. Wszystkie reflektory, w tym światło ostrzegawcze, są na stałe zamontowane w dachu kabiny i rozmieszczone tak, aby zapewnić optymalne oświetlenie i pracę bez efektu oślepiania w zastosowaniach rolniczych, takich jak prace polowe lub żniwne, a także w zastosowaniach w silosach, w lesie lub na placach budowy.
Prosta i szybka obsługa
W celu zapewnienia wygodnej i szybkiej obsługi oświetlenia roboczego istnieje możliwość zapisania do czterech indywidualnych profili oświetlenia. Jeśli na przykład ciągnik porusza się w łańcuchu żniwnym, można ustawić prawą stronę na ciemną, a lewą stronę na jaśniejszą, aby nie powodować oślepienia kierowcy kombajnu zbożowego. Ustawioną konfigurację można również skopiować jednym kliknięciem. Funkcja ta jest przydatna w sytuacjach wymagających specjalnego oświetlenia, takich jak frezowanie w nocy na placach budowy. W takim przypadku światło po stronie z przejeżdżającym ruchem może zostać przyciemnione, podczas gdy strona odwrócona od drogi będzie oświetlona jaśniej. Gdy ciągnik zmieni kierunek pracy podczas frezowania, może odwrócić ustawienie oświetlenia i zapobiec oślepianiu nadjeżdżających pojazdów. Kolejną nowością jest niezależne sterowanie reflektorami w tej samej pozycji. Jeśli pogoda zmienia się z powodu mgły lub deszczu, intensywność światła można szybko dostosować.
Do instalacji dodatkowych reflektorów roboczych lub przyszłych czujników maszyna może być wyposażona w tzw. szyny Tech Rails na słupku C. Szyny Tech Rails, wraz z własnym przepustem kablowym, oferują miejsce na maksymalnie dwa światła robocze z każdej strony. Oznacza to, że maszyny są przygotowane na przyszłe wymagania.
Opcjonalne oświetlenie dyszla Fendt GroundVision oświetla obszar bezpośrednio z tyłu maszyny. Z jednej strony, obszar bezpośrednio przed elementem roboczym i jego przód są oświetlane podczas prac polowych. Z drugiej strony, rozwiązanie to upraszcza podłączanie i odłączanie elementów roboczych w ciemności. Światła są zintegrowane w dolnej części tylnych błotników.
Dopełnienie koncepcji oświetlenia stanowią również znane opcje reflektorów na podwoziu ciągnika. Oświetlenie to obejmuje:
światła robocze na masce
- światła do jazdy dziennej (standard)
- światła mijania i drogowe
- światła narożnikowe (standard)
- światła pomocnicze na uchwycie lusterka
- nowe kierunkowskazy i światła obrysowe
- 4 światła robocze na słupku A
- oświetlenie wejścia
- światła tylne
- światła robocze na błotnikach z tyłu
- oświetlenie do oznakowania w przypadku ponadnormatywnej szerokości
Optymalne stanowisko na polu i na ulicy
Kabina ciągnika ma kluczowe znaczenie dla komfortu jazdy: fotel, klimatyzacja, oświetlenie i linia widzenia wpływają w takim samym stopniu na komfort i wyniki pracy. Przykładowo, podczas pracy z przyczepą przeładowczą na polu lub stabilizatorem gruntu dobra widoczność i płynny styl jazdy mają kluczowe znaczenie dla zapewnienia optymalnie wydajnego i wygodnego zbioru plonów lub precyzyjnego wykonywania pracy. Odpowiednio zaprojektowane zawieszenie i układ napędowy VarioDrive zapewniają dobre pole widzenia i komfort prowadzenia, co znacząco ułatwia wykonywanie pracy. Współdziałanie standardowego niezależnego zawieszenia kół i osi przedniej, tłumienia drgań podnośnika i pneumatycznego zawieszenia fotela zapewnia wysoki poziom komfortu jazdy. Opcjonalna przyciemniana tylna szyba i trzy opcjonalne podnóżki dodatkowo zwiększają komfort jazdy podczas długich dni.
Elektrycznie regulowany „super komfortowy, skórzany fotel Titanium” ma wiele opcji zapewniających wysoki poziom komfortu siedzenia. Wysokość i pozycję fotela oraz nachylenie oparcia kierowca reguluje się elektrycznie za pomocą dźwigni z boku fotela. Zmieniający się kierowcy mogą tworzyć spersonalizowane profile foteli i uzyskiwać do nich dostęp za pośrednictwem swojego profilu użytkownika w systemie FendtONE onboard.
Funkcje komfortu obejmują następujące elementy:
- wielostopniowa klimatyzacja fotela
- wielostopniowe podgrzewanie fotela
- czterokierunkowe podparcie lędźwi
- regulowane boki
- funkcja masażu z trzema różnymi programami
- funkcja pamięci dla różnych użytkowników
Dzięki wydajności klimatyzacji ze standardowo dostępnym automatycznym sterowaniem, w kabinie panuje zawsze przyjemna temperatura, nawet podczas pracy przy wysokich temperaturach zewnętrznych. Dostępna jest również nowa kompresorowa lodówka o pojemności 12 litrów. Można w niej chłodzić (0-16°C) napoje i posiłki.
Kolejną nowością jest integracja Apple CarPlay z systemem Fendt Infotainment za pośrednictwem kabla lub Bluetooth. Obsługa odbywa się – podobnie jak ma to miejsce w sektorze motoryzacyjnym – za pośrednictwem terminala w podłokietniku. Oprogramowanie będzie wdrażane od czerwca 2026 roku.
Czyste powietrze w warunkach zapylenia
Model Fendt 1000 Vario jest standardowo wyposażony w wyjątkowy system wentylacji i chłodzenia Concentric Air System (CAS). Dla wentylatora dostępna jest opcjonalna funkcja rewersu. Nagrodzony przez DLG, samoczyszczący filtr powietrza do silnika MAN był już dostępny jako opcja w trzeciej generacji modelu Fendt 1000 Vario. Opcja ta umożliwia automatyczne i regularne przedmuchiwanie filtra powietrza podczas dnia roboczego, ograniczając prace konserwacyjne i chroniąc podzespoły. Jeśli filtr powietrza silnika jest czyszczony automatycznie, kierowcy mogą wykonywać swoje prace polowe bez żadnych przerw. Regularne czyszczenie wydłuża żywotność maszyny i zapewnia optymalną moc silnika oraz mniejsze zużycie paliwa.
W czwartej generacji modelu Fendt 1000 Vario opcja ta została rozszerzona o automatyczne czyszczenie filtra powietrza w kabinie. Dzięki temu systemowi filtr powietrza w kabinie jest stale i automatycznie oczyszczany pasywnie za pomocą podciśnienia i separatora cyklonowego. Ta dodatkowa funkcja została opracowana specjalnie do użytku w gorących lub szczególnie zapylonych warunkach, takich jak uprawa w suchych warunkach lub praca z prasą kostkującą z zamontowanym rozdrabniaczem. Automatyczne czyszczenie zapewnia wysoką jakość powietrza w kabinie i ogranicza codzienne prace konserwacyjne.
Wydajność wymagana w rolnictwie
Układ napędowy nowego 1000 Vario to połączenie najnowszej generacji jednostopniowej przekładni napędowej VarioDrive i 6-cylindrowego silnika MAN o pojemności skokowej 12,4 litra. Ciągniki w rolnictwie wymagają różnej mocy – w zależności od ich zastosowania przy uprawie gleby, siewie lub zbiorach. Zapotrzebowanie na moc ma bezpośredni wpływ na zużycie paliwa. Dlatego też podczas tworzenia nowej generacji Fendt 1000 Vario skupiono się na efektywności ekonomicznej. W zależności od danego zastosowania, koncepcja regulacji poziomu mocy zapewnia wysoką wydajność i niskie zużycie paliwa, ponieważ pobierana moc jest dostosowywana do zapotrzebowania.
System regulacji poziomu mocy
Opisywany regulowany poziom mocy stanowi absolutną nowość w modelu Fendt 1000 Vario Gen4. Szczególnie wydajne modele są często używane do prac o niższym zapotrzebowaniu na moc, aby tym samym optymalnie wykorzystać moce danej maszyny. Po raz pierwszy kierowca może wybrać różne poziomy mocy w zależności od danego zastosowania i elementu roboczego. Jeśli nasz znakomity model Fendt 1052 Vario jest używany na przykład z prasą kostkującą lub broną wirnikową 8 m, można zmniejszyć moc. W przypadku każdego modelu regulacja poziomu mocy jest każdorazowo możliwa jedynie w dół. Oznacza to, że klienci posiadający model Fendt 1044 Vario nie mogą korzystać z mocy większych modeli Fendt 1048 i 1052 Vario, a jedynie z mocy mniejszego modelu Fendt 1040 Vario. Opcja ta znacznie zmniejsza zużycie paliwa, chroni elementy robocze, które nie są przeznaczone do silników o mocy 550 KM, a sam ciągnik może być wykorzystywany w bardziej wszechstronny sposób.
Kluczowym czynnikiem niskiego zużycia paliwa – oprócz zapotrzebowania na moc – jest precyzyjne współdziałanie silnika z przekładnią napędową w układzie Fendt VarioDrive. W czwartej generacji Fendt 1000 Vario silnik i przekładnia napędowa zostały ponownie zoptymalizowane, aby zapewnić większą moc przy niższym zużyciu paliwa. Dobrze znane zalety VarioDrive to także – brak konieczności przełączania zakresów jazdy oraz ręcznego włączania i wyłączania napędu na 4 koła. Napęd VarioDrive napędza oś przednią i tylną niezależnie, w zależności od potrzeb, i dynamicznie rozdziela moc na oś z przyczepnością. Wynik: na polu dostępna jest pełna siła uciągu i unika się napięcia podczas jazdy po drogach lub w zakrętach. Po raz pierwszy w technice rolniczej oś przednia może aktywnie wciągać ciągnik w zakręt – to tzw. efekt pull-in turn. Ciągnik wymaga mniej miejsca podczas skręcania.
Również koncepcja niskich obrotów silnika Fendt iD zmniejsza zużycie paliwa. Wszystkie komponenty ciągnika, takie jak silnik, przekładnia napędowa, układ hydrauliczny i układ chłodzenia, zostały skonstruowane według tzw. zasady „high torque – low engine speed” (wysoki moment obrotowy – niskie obroty silnika). Tym samym Fendt 1000 Vario z koncepcją niskich obrotów silnika Fendt iD uzyskuje również z niską prędkością obrotową silnika wysoki moment obrotowy i oszczędza paliwo. Znamionowa prędkość obrotowa wynosi tylko 1700 obr./min. Główny zakres roboczy to obroty od 1100 do 1400 obr./min. Ciągniki osiągają prędkość do 50 km/h przy 1200 obr./min i maksymalną możliwą prędkość 60 km/h przy 1450 obr./min. Maksymalny moment obrotowy 2650 Nm dostępny jest w czołowym modelu Fendt 1052 Vario już od 1150 obr./min i zapewnia dużą siłę pociągową oraz moc przyspieszenia przy minimalnym jednostkowym użyciu paliwa.
Duży udźwig i moc hydrauliczna w rolnictwie
Funkcje hydrauliczne, takie jak napęd dmuchawy pneumatycznej, kontrola nacisku redlic lub opuszczanie i podnoszenie siewników punktowych lub rozlewanie gnojowicy za pomocą wozu z ramieniem ssącym, wymagają wysokiej, dopasowanej do danego zapotrzebowania wydajności hydrauliki pod względem ciśnienia i objętości, a także wysokiego poziomu podparcialub udźwigu. Fendt 1000 Vario ma maksymalnie sześć zaworów hydraulicznych z tyłu i jeden z przodu (6+1). Opcjonalnie można również zainstalować dwie pompy o wydajności 430 l/min (220 + 210 l/min). Natomiast z tyłu przyłącza Load Sensing (LS) i zawory hydrauliczne mogą być wyposażone w złącza FFC. Zmniejszają one ilość zanieczyszczeń przedostających się do układu, a także wycieki oleju i straty ciśnienia.
Masa własna 14 ton przy dozwolonej masie całkowitej 21 ton, dla homologacji na 40 lub 50 km/h, pozwala na ładowność 7 ton. Jeśli ciągnik jest dopuszczony do jazdy z prędkością 60 km/h, dopuszczalna masa całkowita wynosi 18 ton, a ładowność 4 tony.
Liczne opcje osi i opon
W przypadku serii Fendt 1000 Vario dostępny jest szeroki wybór opcji osi tylnej i opon o maksymalnej średnicy 2,35 m z tyłu. W zależności od lokalnych wymagań, klienci mogą zamówić ciągnik z osią kołnierzową lub osią rozsuwaną w standardzie. W Europie dostępna jest oś rozsuwana o szerokości zewnętrznej 2,50 metra. Dla krajów spoza UE dostępna jest oś rozsuwana o szerokości zewnętrznej 3,0 m.
Czwarta generacja modelu oferuje klientom również większy wybór w zakresie opon. W zależności od zastosowania dostępne są opony pojedyncze, metryczne opony bliźniacze lub opony bliźniacze do upraw rzędowych. Nowością w Europie jest dostępna fabrycznie opcja opon bliźniaczych do upraw rzędowych na osi tylnej ciągnika. Przy takiej opcji montowane są cztery opony 480/95R54. W połączeniu z nowo zaprojektowanym tyłem, w tym ramionami dolnymi z szybkosprzęgiem, gumowymi blokami i osią rozsuwaną o szerokości zewnętrznej 2,5 m, opony zewnętrzne są montowane za pomocą dwóch piast koła.
Nowe dwie piasty koła są systemem sprzęgającym koła bliźniacze, który umożliwia przenoszenie większych sił. W odróżnienie od konwencjonalnych rozwiązań moc jest przenoszona bezpiecznie za pośrednictwem osi a nie za pośrednictwem obręczy. Na osi przedniej zamontowano sprawdzone opony (710/60R38). Rozstaw kół został przy tym dostosowany do 2250 mm w celu zwiększenia zwrotności. To kompletne rozwiązanie jest dostępne fabrycznie, zwiększa siłę pociągową i zmniejsza poślizg. Szerokość zewnętrzna maszyny nie przekracza przy tym 3,50 metra, co pozwala na uzyskanie homologacji na podstawie specjalnego zezwolenia. Zarówno belka zaczepowa, jak i kulka K80 są dostępne z tyłu, ponadto można również stosować klasyczny zaczep do tradycyjnych przyczep.
Dla modelu Fendt 1000 Vario Gen4 jest również dostępny dobrze znany układ regulacji ciśnienia w oponach VarioGrip. Zwiększa on powierzchnię kontaktu z podłożem oraz siłę pociągową i jednocześnie zmniejsza zużycie paliwa, zwiększając w ten sposób ogólną produktywność maszyny. Fendt VarioGrip można zamówić jako fabryczne wyposażenie dodatkowe zarówno w przypadku osi kołnierzowych, jak i rozsuwanych, ogumienia bliźniaczego do upraw międzyrzędowych, a także obciążników koła.
Opcjonalnie dostępne są również obciążniki kół tylnych jak i obciążnik przedni. Nowością są obciążniki kół tylnych o masie 1,3 tony i obciążnik z przodu o masie 2,2 tony. Wysoka gęstość materiału, z którego wykonane są obciążniki, zmniejsza ogólną objętość, a tym samym umożliwia zmniejszenie wymiarów. W przypadku obciążnika przedniego oznacza to, że maszyna jest mniej obciążona z przodu, a krawędzie obciążnika nie zasłaniają świateł mijania ani drogowych.
Model Fendt 1000 Vario Gen4 można zamawiać od jesieni 2025 roku.
Źródło: Fendt / AGCO