Site icon maszynydlafarmera.pl – Portal Techniki Rolniczej

Horsch – sterowanie belką za pomocą BoomControl Ultima

 

Firma HORSCH zrewolucjonizowała pracę belki w opryskiwaczu oraz umożliwiła precyzyjne i pewne jej prowadzenie nad powierzchnią opryskiwaną, wprowadzając na rynek BoomControl Ultima.

Ta jedyna w swoim rodzaju metoda została już opatentowana i obecnie jest podstawą bardzo niewielkiej odległości oprysku do powierzchni docelowej. Dzięki uniezależnieniu pracy belki od pojazdu możliwe stało się dopasowanie pracy belki do geometrii terenu. Na skutek odłączenia belki od konstrukcji pojazdu wszystkie ruchy chwiejne pojazdu nośnego nie są już przekazywane na belkę. Prędkość, z jaką belka dostosowuje się do geometrii terenu, odbywa się również bardzo szybko, nawet w trudnych warunkach. Pozwala to na aplikację środków z niewielkim ryzykiem ich znoszenia. Dzięki temu negatywne wpływy czynników zewnętrznych, takich jak wiatr czy temperatura zostały zminimalizowane.

Podstawą nowej koncepcji mocowania belki – zarówno samych rozwiązań technicznych, jak i elektronicznych – jest połączenie pozytywnych właściwości obu dotychczas stosowanych zawieszeń belki z jednoczesną eliminacją stron negatywnych tych rozwiązań. Belka jest bezprzeszkodowo zawieszona w swoim punkcie ciężkości, w wyniku czego siły odśrodkowe działające na pojazd, np. przy jeździe na zakrętach, nie mają praktycznie żadnego wpływu na jej położenie. Dzięki swobodnemu zawieszeniu oraz powolnemu reagowaniu belka pozostaje stabilna w zadanej pozycji, w tym również w trakcie niespokojnej jazdy. Aby niezależnie pracująca belka zachowywała się stabilnie w terenie, skonstruowano specjalny system sterowania, który pozwala na taki rozkład sił w belce, który umożliwia idealne dopasowywanie się belki do ukształtowania terenu. Pomimo dużych sił – doprowadzonych przez dwa siłowniki hydrauliczne – pracujących w belce możliwa jest swobodna praca belki. Cel ten został osiągnięty dzięki temu, że element dopasowujący położenie belki do geometrii terenu podąża za ruchami pojazdu w czasie rzeczywistym, co powoduje, że przeciwsiły nie zakłócają pracy belki. W przypadku konieczności zmiany położenia belki element zwrotnicowy według obliczonej drogi naciska element z elastomeru i przyspiesza ruch rotacyjny belki.


Tuż przed uzyskaniem obliczonego położenia naciśnięty zostaje elastomer położony naprzeciwko, w efekcie czego ruch rotacyjny zostaje wyhamowany. W trakcie dopasowywania się belki do powierzchni ciągle mierzona jest pozycja siłownika dopasowującego, co pozwala na eliminację ruchów wynikających z ruchów chwiejnych pojazdu. Zastosowanie systemu dopasowującego możliwe było dzięki zastosowaniu ekstremalnie szybkich proporcjonalnych wentyli hydraulicznych i nowo opracowanego programu sterowania pracą belki oraz zastosowania sensorów żyroskopowych.

System wolnego zawieszenia polegający na zawieszeniu blisko środka ciężkości belki w połączeniu z nowoczesną elektroniką umożliwia precyzyjną, drobnokroplistą aplikację przy niewielkim ryzyku znoszenia czynnika. Dzięki przedstawionemu powyżej systemowi możliwe jest również pewne prowadzenie belki przy dużych prędkościach roboczych z zachowaniem odstępu mniejszego niż 40 cm od opryskiwanej powierzchni.

Na chwilę obecną nowe sterowanie belki zostanie zamontowane w nowym opryskiwaczu samojezdnym HORSCH Leeb PT 330.

źródło: HORSCH

Exit mobile version