Koparka kołowa DX190W-3 – kolejna premiera firmy Doosan

 

Znaczący wzrost wydajności

Przy masie roboczej wynoszącej od 18,4 do 20,3 tony koparka kołowa Doosan DX190W-3 to prawdziwy lider w klasie maszyn 18-/19-tonowych. Wyposażona w sprawdzony 6-cylindrowy silnik Diesla „common rail” Doosan DL06KB o mocy 129,4 kW (174 KM) przy 1900 obr./min (SAE J1349) z turbosprężarką doładowującą z zaworem sterującym i chłodnicą międzystopniową, zgodny z normą Stage IIIB, koparka DX190W-3 charakteryzuje się większą mocą niż inne maszyny tej klasy. W połączeniu z wysokowydajnym układem hydraulicznym pozwoliło to zapewnić najwyższą moc kopania łyżki i ramienia oraz siłę trakcyjną na rynku.

Koparka DX190W-3 to niezwykle wydajna maszyna, w przypadku której testy fabryczne wykazały zmniejszenie zużycia paliwa nawet o 12%, w zależności od rodzaju wykonywanej pracy i wybranego trybu. Nowy wskaźnik ECO znajdujący się na panelu sterowania pozwala operatorowi na kontrolowanie w czasie rzeczywistym spalania i procentowego obciążenia silnika; dzięki temu możliwy jest wybór trybu pracy, który jest najbardziej korzystny pod względem zużycia paliwa. Dwa nowe tryby pracy (P+: dodatkowa moc i L: podnoszenie) poprawiają właściwości trakcyjne i efektywność. Tryb podnoszenia (L) ma na celu ułatwianie przenoszenia ciężkich przedmiotów i materiałów na placach budowy. Funkcja ta jest szczególnie przydatna podczas pracy w wąskich i zamkniętych obszarach.

Koparka DX190W-3 wyposażona jest w trzy biegi jałowe: pierwszy automatycznie zmniejszający obroty silnika do 1100 obr./min po trzech sekundach bezczynności maszyny, drugi zmniejszający obroty do 800 obr./min i trzeci uruchamiany jednym przyciskiem na lewym joysticku. Umożliwiają one operatorowi wybór odpowiedniego trybu jałowego. System redukcji obrotów silnika i inne funkcje, takie jak sprzęgło elektroniczne ograniczające zbędną pracę wentylatora, w dużym stopniu przyczyniają się do zmniejszenia zużycia paliwa przez nową koparkę.

doosan dx190 1 Koparka kołowa DX190W 3   kolejna premiera firmy Doosan

Zwiększona sterowność i wygoda operatora

Nowa, zgodna z normami ROPS i OPG kabina została powiększona o 6%, a nowe zawieszenie pozwala na redukcję drgań nawet o 20%. W połączeniu z nowym systemem chłodzenia i wentylatorami pomogło to zmniejszyć hałas w kabinie z 74,9 do 71 dBA. Standardowo koparka jest wyposażona także w regulowany podgrzewany fotel z zawieszeniem pneumatycznym, dzięki któremu operator mniej się męczy.

Nowy 7-calowy, kolorowy panel kontrolny wysokiej jakości jest wyposażony w estetyczny i bardzo funkcjonalny wyświetlacz. Sterowanie wszystkimi funkcjami może odbywać się zarówno z tablicy przyrządów, jak i za pomocą nowego kontrolera jog/shuttle umieszczonego obok joysticka; funkcja ta jest dostępna wyłącznie w koparkach Doosan. Przyciski w przód/luz/w tył (FNR) znajdujące się na joysticku pozwalają operatorowi na zmianę kierunku bez konieczności zdejmowania rąk z joysticka.

Odpowiednie ciśnienie zapobiega przedostawaniu się kurzu i pyłu do wnętrza kabiny. Aby ułatwić pracę w nocy, wydajność oświetlenia została zwiększona o 100%. Wyposażenie standardowe obejmuje również kamerę tylną montowaną na przeciwwadze, dostępna jest także opcjonalna kamera boczna zwiększająca poziom bezpieczeństwa pracy. Zwiększenie przeszklonej powierzchni okien kabiny zapewnia większą widoczność we wszystkich kierunkach. Wśród innych udogodnień znajduje się węższa kolumna kierownicy zapewniająca lepszą widoczność, w pełni zautomatyzowana klimatyzacja, port USB umożliwiający odtwarzanie muzyki i plików wideo oraz zwiększona liczba schowków na dokumenty i inne przedmioty. Z obu stron podwozia dodano stopnie ułatwiające wejście do kabiny i wyjście z niej.

Uniwersalne sterowanie osprzętem

Standardowo system sterowania posiada teraz funkcję wyboru i ustawienia nowego osprzętu z możliwością zapisywania 10 profili ustawień. Joysticki wyposażone są w proporcjonalne pokrętła i zintegrowane przyciski pozwalające na dokładne sterowanie dodatkowym osprzętem. Poprawiono układ elementów sterujących – najważniejsze przełączniki są teraz pogrupowane i łatwo dostępne na prawej konsoli. Standardowo koparka wyposażona jest również w większą skrzynkę na narzędzia umieszczoną po lewej stronie. Możliwość zamontowania osprzętu z przodu lub z tyłu koparki kołowej DX190W-3 sprawia, że jest ona niezwykle uniwersalna.

doosan dx190 3 Koparka kołowa DX190W 3   kolejna premiera firmy Doosan

Nowa koparka DX190W-3 zapewnia niespotykaną dotąd wygodę, łatwość obsługi, optymalne wyważenie i wysoką mobilność podczas różnorodnych prac wymagających użycia takich narzędzi jak łyżki, młoty, widły paletowe, chwytaki i kruszarki podczas kopania, przenoszenia czy innych zadań. Nowa koparka kołowa, przemieszczająca się pomiędzy różnymi placami budów z prędkością do 35,7 km/h, doskonale sprawdza się na średnich placach budowy oraz przy projektach związanych z użytecznością publiczną. Znakomicie sprawdza się na drogach, np. przy kopaniu rowów, kruszeniu skał, betonu i asfaltu, ustawianiu szalunków, wyrównywaniu podłoża, podnoszeniu rur, przenoszeniu palet/materiałów i ładowaniu ciężarówek. Niewielki nacisk na podłoże zapewnia, że nowa koparka DX190W-3 sprawnie porusza się także poza utwardzonymi nawierzchniami i na miękkim podłożu.

Niższy całkowity koszt utrzymania

Rama, wysięgnik, ramię i podwozie nowej koparki kołowej DX190W-3 zostały wzmocnione, aby zwiększyć jej wytrzymałość. Wpłynęło to na znaczne wydłużenie żywotności maszyny, dzięki czemu nazwa Doosan jest jeszcze bardziej utożsamiana z niezawodnością i wytrzymałością.

Nowa koparka wyposażona jest w łatwą do otwarcia jednoczęściową pokrywę silnika. Dzięki zastosowaniu technologii EGR (system recyrkulacji spalin) i DPF (filtr cząstek stałych) silnik DL06KB jest zgodny z normą Stage IIIB dotyczącą emisji spalin. System DPF jest zabezpieczony w osobnym przedziale silnika. Filtry, zawory, akumulatory są łatwo dostępne podczas konserwacji. W porównaniu z maszyną poprzedniej generacji wydajność chłodzenia zwiększono o 10 – 15%.

doosan dx190 2 Koparka kołowa DX190W 3   kolejna premiera firmy Doosan

Nowa koparka DX190W-3 nie tylko oferuje więcej funkcji w standardzie w porównaniu z innymi podobnymi koparkami kołowymi dostępnymi na rynku, ale również umożliwia korzystanie z szerokiej gamy dodatkowych opcji, np. funkcja pływania wysięgnika ułatwiająca wyrównywanie i prace wykończeniowe. Dodatkowo do pracy w trudnych warunkach dostępna jest podwójna pompa zapewniająca lepszy przepływ podczas pracy z osprzętem wymagającym wysokich wskaźników przepływu. Inne elementy dodatkowe to np.: monoblokowy lub przegubowy zespół roboczy montowany z przodu, lemiesze spycharkowe, podpory, zabezpieczenie chwytaka dwuszczękowego, wszystkie pomocnicze węże hydrauliczne, dodatkowa skrzynka na narzędzia, pistolet pneumatyczny i sprężarka do czyszczenia oraz mikrofon/głośnik pozwalające zapewnić większe bezpieczeństwo na placu budowy.

Podstawowe dane techniczne koparki kołowej Doosan DX190W:

• Łyżki: 0,38-0,93 m3

• Masa robocza: 18,4 – 20,3 t

• Głębokość kopania (przód – standard): 5725 mm

• Zasięg kopania (przód – standard): 9255 mm

• Wysokość kopania (przód – standard): 9440 mm

• Szerokość całkowita: 2534 mm

• Wysokość (przód – standard): 3354 mm

• Długość całkowita w pozycji jazdy (przód – standard): 8114 mm

• Promień obrotu tylnej części: 3170 mm

• Siła uciągu: 11,2 t

• Moc kopania na łyżce (ISO): 13,8 t

• Moc kopania na ramieniu (ISO): 9,8 t

• Udźwig na poziomie gruntu (z przodu): 7,73 t na 6,0 m

• Prędkości jazdy: dolny zakres – 3,4 km/h średni zakres – 9,4 km/h, górny zakres – 35,7 km/h

• Silnik (SAE J1349, netto): 6-cylindrowy Doosan DL06KB zgodny z normą Stage IIIB (EGR), 129,4 kW (174 KM) przy 1900 obr./min

źródło: Doosan