Lamborghini NITRO zwraca swoją uwagę opadającą i agresywną linia maski. Bardzo dobrze zaprojektowaną kabiną wpisującą się w wyjątkowy charakter całej maszyny. Charakteryzująca się wysoką ergonomią wnętrza oraz efektownym wykończeniem – tylne błotniki z dwoma diodowymi światłami hamowania – esencja elegancji i mocy, tak typowych dla marki Lamborghini. Nad nową czarno-białą kolorystyką podkreślającą dwojaką osobowość tych ciągników, przejawiającą się w ich elegancji i prostocie oraz wysokim zaawansowaniu technologicznym, łatwości obsługi, wyjątkowości oraz wielofunkcyjności pochylali się inżynierowie i designerzy ze studia – Giugiaro Design.

lamborghini nitro przd Lamborghini NITRO   premiera w Paryżu

KABINA Lamborghini NITRO

Zaprojektowana kabina jest obszerna, wygodna i dobrze nasłoneczniona. Stanowisko kierowcy jest doskonale wytłumione, wyposażone w wentylację, ogrzewanie oraz klimatyzację.
Szerokie, wypukłe i ciepłochronne szyby zapewniają maksymalną widoczność oraz kontrolę wszystkich czterech boków ciągnika, nawet w martwych punktach. Także podczas wykonywania czynności przy użyciu ładowacza czołowego końcowa część ładowarki pozostaje zawsze w polu widzenia.
Ciągniki Nitro zapewniają kontrolę nad wszystkim – temperatura w kabinie utrzymywana jest na stałym poziomie poprzez super nowoczesną automatyczną instalację klimatyzacji zespoloną z dachem, regulującą temperaturę na podstawie zewnętrznych warunków pogodowych i tworzącą idealną atmosferę do pracy zarówno zimą, jak i latem.

lamborghini nitro kabina Lamborghini NITRO   premiera w Paryżu
W celu umożliwienia wykonywania prac w nocy oraz zapewnienia maksymalnego bezpieczeństwa podczas prowadzenia ciągnika na drodze, maszyny te wyposażono w 8 reflektorów roboczych. Wszystkie reflektory można wyłączać za pomocą łatwego w obsłudze i intuicyjnego centralnego panelu sterowania, zlokalizowanego na słupku kabiny.
Amortyzacja kabiny dostępna jest w wersji mechanicznej lub pneumatycznej. Efekt połączenia amortyzacji kabiny i zawieszenia mostu zwiększa wydajność pracy na trudnym terenie w trakcie jazdy przy dużych prędkościach i znacząco redukuje wibracje odczuwalne przez kierowcę.

KOMPLETNA GAMA PRZEKŁADNI NAPĘDOWYCH

Ciągniki Nitro wyróżniają się również pod względem przekładni napędowych – standardowa kompletacja obejmuje 5-biegową mechaniczną skrzynię biegów, 10P+10T lub 20P+20T, połączoną z inwersorem elektrohydraulicznym z systemem modulowanego załączania „Sense Clutch”, oraz elektrohydrauliczne sprzęgło „Comfort Clutch” z przyciskiem usytuowanym na dźwigni biegów.
Dzięki 3-stopniowej przekładni Powershift, oferującej po 60 przełożeń do przodu i do tyłu, Lamborghini Nitro zapewniają maksimum wydajności oraz możliwość zastosowania w każdych warunkach: od przygotowania po uprawę gruntu, od transportu po prace w obrębie gospodarstwa. Bezstopniowa przekładnia napędowa sprawia, iż ciągniki Nitro VRT są wielofunkcyjne, wszechstronne i naprawdę łatwe w obsłudze. Skrzynia VRT i jej tryby robocze (automatyczny, ręczny i WOM) umożliwiają łatwe i intuicyjne dostosowanie trybu pracy do zapotrzebowania. Ponadto, dwa zakresy prędkości: 0-23 oraz 0-50 km/h*, umożliwiają automatyczną regulację prędkości wykonywania prac na polu oraz na drodze: bez sprzęgła i dźwigni biegów – wystarczy nacisnąć pedał gazu.

lamborghini nitro przekadnia Lamborghini NITRO   premiera w Paryżu
Nitro to ciągnik szybki i ekonomiczny: maksymalna prędkość 50 km/h lub 40 km/h (w zależności od lokalnych przepisów drogowych), także w trybie ekonomicznym pracy silnika. Nitro zatrzymuje się i ponownie rusza za sprawą jednego prostego gestu. Dzięki systemowi Stop&Go, poprzez wciśnięcie i zwolnienie hamulców można bez użycia sprzęgła zatrzymać i ponownie ruszyć ciągnik. Zalety: większa manewrowość, komfort i łatwość obsługi.
W gamie Nitro system sterowania napędem oraz mechanizmami różnicowymi (ASM) całkowicie automatycznie steruje załączaniem i odłączaniem napędu na cztery koła oraz blokadą mechanizmów różnicowych, zwalniając operatora z konieczności ręcznego wykonywania tych czynności, powodujących często zmniejszenie jego koncentracji na wykonywanej pracy.

SILNIKI DEUTZ TIER 4I

W ciągnikach Lamborghini Nitro zastosowano nowoczesne, 4-cylindrowe silniki Deutz Tier 4i, skonstruowane do użytku w rolnictwie i łączące zmniejszone spalanie z najwyższymi osiągami.
Układy napędowe zapewniają wysoką moc oraz moment obrotowy w szerokim zakresie prędkości obrotowej silnika, dzięki dużej pojemności skokowej wynoszącej 3620 cm3, innowacyjnemu układowi wtryskowemu Common Rail oraz turbosprężarce z intecoolerem.
Dzięki układowi wtryskowemu Common-Rail oraz nowym komorom spalania w tłokach, silnik zapewnia bardzo wysokie i stałe osiągi nawet przy najcięższych pracach.

lamborghini nitro 1 Lamborghini NITRO   premiera w Paryżu
Połączenie układu recyrkulacji spalin EGR oraz katalizatora DOC zmniejsza ilość tlenków azotu (NOx) oraz pyłu w spalinach, stanowiących jedno z głównych zanieczyszczeń w produktach procesu spalania.

Ciągniki Lamborghini Nitro wyposażone są w elektroniczne sterowanie silnikiem: zaawansowany system, dzięki któremu paliwo doprowadzane jest zawsze w odpowiedniej ilości, w zależności od obciążenia i natężenia pracy silnika, co zapewnia optymalizację procesu spalania oraz uzyskanie natychmiastowej reakcji silnika. Proporcjonalny wentylator wiskostatyczny o dużej średnicy oraz powiększone chłodnice umożliwiają sinikowi dostarczenie bardzo dużej mocy w każdych warunkach eksploatacyjnych. Ponadto zmieniona została budowa chłodnic – wyposażono je w wyjmowany ekran zabezpieczający przed osadem oraz szynowy system wysuwania, ułatwiający ich codzienną konserwację.

ZINTEGROWANY HYDROSTATYCZNY UKŁAD HAMULCOWY

Ciągniki Nitro są niebywale bezpieczne w każdych warunkach: skuteczność hamowania jest zapewniona przez zintegrowany hydrostatyczny układ hamowania z niezależnymi hamulcami tarczowymi w kąpieli olejowej na 4 koła. Hamulce tarczowe w kąpieli olejowej uruchamiane są przy minimalnym wysiłku i zapewniają całkowite bezpieczeństwo.

lamborghini nitro hamulce Lamborghini NITRO   premiera w Paryżu

Układ wspomagania hamulców (system POWER BRAKE) pozwala operatorowi na niewymagające wysiłku korzystanie z hamulca przy jednoczesnym uzyskaniu natychmiastowej i niezwykle skutecznej reakcji układu hamulcowego. Wszystkie modele wyposażone są w innowacyjny hamulec postojowy Park Brake, zapewniający bezpieczną i skuteczną blokadę ciągnika.

We wszystkich wersjach dostępna jest opcjonalnie pompa wspomagania układu kierowniczego „SDD” (Steering Double Displacement). Umożliwia ona wykonywanie wszelkich manewrów (np. na uwrociach lub podczas pracy zamontowanym ładowaczem czołowym).

WOM OBSŁUGUJĄCY CZTERY PRĘDKOŚCI ORAZ ZSYNCHRONIZOWANY WOM Z NIEZALEŻNYM WAŁKIEM

Gama Nitro jest bardzo wszechstronna pod względem wałów odbioru mocy, obsługujących prędkości 540/540 ECO/ 1000/1000 ECO obr./min, wyposażonych w wielotarczowe sprzęgła w kąpieli olejowej oraz w WOM zsynchronizowany. Wszystko to przekłada się na możliwość podłączenia do ciągnika dowolnego osprzętu z zachowaniem najwyższej wydajności i maksymalnych osiągów. To dzięki tym cechom ciągniki Lamborghini Nitro są idealnymi maszynami do pracy z użyciem WOM-u.
Trzy różne rozwiązania w zakresie układu hydraulicznego: z pompą o wydajności 60 l/min , podwójną pompą „Energy-Saving” o wydajności 90 l/min, lub innowacyjnym układem z podwójną pompą „60 ECO” o wydatku 60 l/min, dostępnym już przy prędkości obrotowej silnika rzędu 1600 obr./min.
Rozwiązania te gwarantują wysoką wydajność oraz racjonalne i skuteczne wykorzystanie całego osprzętu napędzanego hydraulicznie, także tego, który wymaga dużego zużycia oleju.
Układ hydrauliczny z podwójną pompą o wydatku 90 l/min wyposażony jest ponadto w system „Energy-Saving”. System ten sprawia, że kiedy sprzęt hydrauliczny nie jest wykorzystywany, specjalny zawór „flow sensing” na obwodzie hydraulicznym zamyka automatycznie przepływ oleju do urządzeń i przesyła go do wylotu, bezpośrednio w kierunku układu napędowego.

lamborghini nitro 2 Lamborghini NITRO   premiera w Paryżu

PODNOŚNIK ELEKTRONICZNY

Ciągniki Lamborghini Nitro wyposażone są w elektroniczny podnośnik tylny, który umożliwia dokładne sterowanie osprzętem oraz bardzo precyzyjne wykonywanie czynności.
Potężny tylny podnośnik ciągników Nitro charakteryzuje się udźwigiem rzędu 4650 kg, który można zwiększyć do 6600 kg dzięki zastosowaniu dodatkowych siłowników. Elementy sterujące podnośnika w postaci dwóch przycisków umieszczone zostały również na tylnych błotnikach ciągnika.
Do użytku przedniego osprzętu służy przedni podnośnik (o udźwigu 1850 kg z siłownikami podwójnego działania) oraz przedni WOM o prędkości 1000 obr./min. Takie rozwiązanie dodatkowo poszerza wszechstronność zastosowań ciągników Nitro, ułatwiając podczepianie obciążników.

źródło: Lamborghini/MG