Massey Ferguson serii 8700 – siła i moc

W trzecim kwartale bieżącego roku na polski rynek została wprowadzona nowa gama ciągników Massey Ferguson serii 8700, która będzie miała oficjalną premierę na wystawie Agro Show 2014 w Bednarach. Seria MF 8700 będzie reprezentowana przez model 8737 o mocy 400 KM. Jest to najmocniejszy ciągnik marki Massey Ferguson, pomimo ogromnej mocy maszyna została zbudowana w oparciu o konwencjonalne rozwiązania konstrukcyjne.

W flagowym modelu zastosowano szereg rozwiązań mających na celu spełnić najnowsze normy emisji spalin. Dzięki nim ten osiągający moment obrotowy wynoszący nawet 1600 Nm silnik, spełnia normę emisji spalin Tier 4f. W ostatnim wydaniu największej serii ciągników Massey Ferguson położono jeszcze większy nacisk na bardziej skuteczne i efektywne przenoszenie mocy, skupiono się również na podniesieniu komfortu pracy operatora wprowadzając szereg zmian w wyglądzie i ergonomii deski rozdzielczej, dzięki którym operator z łatwością dostosuję obsługę maszyny do swoi potrzeb i preferencji.

Nowa seria dostępna jest w dwóch wersja wyposażenia kabiny Efficient oraz Exclusive, co jest zmianą w stosunku do poprzedniej serii 8600 która była dostępna tylko z jednym pakietem wyposażenia. Najistotniejsze zmiany z punktu widzenia operatora zostały wprowadzone właśnie w kabinie. Ma on teraz do dyspozycji nową deskę rozdzielczą wyposażona w nowy kolorowy wyświetlacz SIS (setup and information screen) za pomocą, którego można ustawić wszystkie podstawowe parametry komponentów ciągnika oraz uruchomić szereg automatyzacji będących standardem w serii 8700 .

Zadaniem wyświetlacza SIS jest również wyświetlanie danych dotyczących parametrów pracy ciągnika takich jak np. chwilowe spalanie, temperatury oleju przekładni i silnika czy tez poziom paliw oraz czynnika AdBlue® a także wiele, wiele innych. Nowym elementem znanym już z innych serii ciągników MF jest joystick wielofunkcyjny będący wyposażeniem standardowym wersji Exclusive. Za jego pomocą możemy sterować kierunkiem jazdy, tylnym tuz’em uruchomić napęd WOM, sterować dowolną sekcja hydrauliczną mamy również pełną kontrole nad przekładnia ponadto po podłączeniu maszyny zgodnej z standardem ISO BUS możemy przypisać wszystkie przyciski do dowolnych funkcji sterując za jego pomocą maszyną współpracującą z ciągnikiem np. prasą lub opryskiwaczem.

Warto dodać, że, podobnie jak w mniejszych modelach marki Massey Ferguson w zależności od wyposażanie, mamy również do dyspozycji konsole DataTronic 4. Dzięki niej mamy dostęp do wszystkich parametrów ciągnika, umożliwia również obserwacje obrazu z kamer podłączonych do gniazda ISOBUS, ponadto udostępnia ona interfejs fabrycznego prowadzenia równoległego oraz umożliwia obsługę maszyn podłączony do ciągnika za pomocą gniazda ISOBUS. Dzięki tym elementom operator po podłączeniu maszyny do ciągnika operator steruje zarówno przekładnią jak i maszyną za pomocą tego samego joysticka a wszelkie informacje zarówno o pracy ciągnika jak i maszyny współpracującej z nim wyświetlają się na tym samym ekranie (Konsoli DataTronic 4).

Nowe normy emisji spalin narzucają zmiany w budowie podzespołów jednostki napędowej. Massey Ferguson kontynuuję swą filozofie w zakresie rozwiązań mających na celu spełnienie restrykcyjnych norm emisji gazów szkodliwych przez silniki diesla w rolnictwie. W tym przypadku również udało się unikną zastawania filtra cząstek stałych. Ciągnik został wyposażony w system selektywnej redukcji katalitycznej (SCR) który do swej pracy wykorzystuje czynnik AdBlue®. Spełnienie najnowszej normy nie było by jednak możliwe gdyby nie zastawano również instalacji EGR, która uruchamia się przy wysokich obrotach i granicznym obciążeniu silnika. Kombinacja tych dwóch systemów pozwala zachować konsumpcje czynnika AdBlue® na niezmiennym poziomie wynoszącym 6% w stosunku do zużycia paliwa. 6 Cylindrowa jednostka o pojemności 8.4 litra wyposażona została w system dwóch turbin, pomiędzy którymi ulokowana została chłodnica powietrza wchodzącego. Powietrze zasysane przez filtr trafia do turbiny niskiego ciśnienia, która dokonuje wstępnego sprężenia. Następnie wędruje do chłodnicy nazwanej przez producenta Interstage intercooler, której zadaniem jest obniżenie jego temperatury przed kolejnym etapem sprężania, który odbywa się w turbinie wysokiego ciśnienia. W ten sposób doskonale przygotowane zimne i sprężone powietrze trafia do cylindra gdzie wymieszane z paliwem dostarczanym przez system Common Rail generuje czystą i ekonomiczną moc. Pracą silnika zarządza system EEM (Electronic Engine Management), którego zadaniem jest kontrolowanie wszystkich podzespołów silnika. Współpracuje on z systemem EPM(Engine Power Management) który jest nowością w serii 8700. System EPM zarządza mocą silnika, a dzięki komunikacji z kontrolerem przekładni ciągnik w inteligentny sposób automatycznie dostosowuję moc do aktualnego zapotrzebowania. Dzięki systemowi EPM ciągnik uzyskuje dodatkowe 30 koni mechanicznych w formie PowerBoosta, które mogą zostać wykorzystane podczas pracy z napędem W.O.M, hydrauliką lub podczas transportu. Takie rozwiązanie pozwala obniżyć konsumpcje paliwa gdyż silnik nie generuje pełnej mocy, gdy nie ma zapotrzebowania na nią w danym momencie.

Ciągniki MF serii 8700 wyposażone zostały w bezstopniową przekładnie Dyna-VT. Zapewniającą całkowicie płynną zmianę prędkości w pełnym zakresie od 0 do 40 km/h. W przypadku tej przekładni nie ma przerw w uciągu lub dostarczaniu mocy gdyż zmiana prędkości nie wiąże się z koniecznością wciskania sprzęgła. Jest to solidna i trwała przekładnia, która została sprawdzona w serii 8600. Najistotniejszym elementem przekładni jest system zarzadzania DTM (Dynamic Tractor Menagment), który jest nieodłącznym elementem ciągników serii 8700. Po uruchomieniu systemu DTM ciągnik w inteligentny sposób dobiera prędkość obrotową silnika i przełożenie tak by zużyć minimalną ilość paliwa potrzebną do utrzymania żądanej prędkości przy danym obciążeniu. W praktyce ciągnik zachowują stałą prędkość a w trakcie pokonywania wzniesienia, czyli: w momencie podjazdu sam redukuje przełożenie i zwiększa obroty a co za tym idzie moc silnika a następnie podczas zjazdu redukuje prędkość obrotową silnika zwiększając przełożenie. W ten sposób system steruje mocą silnika tak, aby zawsze zużywać minimalną ilość paliwa. Korzyść z zastosowania przekładni Dyna-Vt płyną zarówno dla wściela, posiadającego ciągnik którego system nieustanie troszczą się o możliwie najniższe zużycie paliwa, jak i również dla operatora mającego do dyspozycji jeden z najbardziej komfortowych systemów napędowy. Operator ma do wyboru dwa tryby prowadzenia: tryb „dźwigni”, w którym operator tradycyjnie decyduje o tym z jakim przełożeniem porusza się ciągnik oraz tryb „pedału” w którym za pomocą pedału przyspieszenia ustala prędkość z jaką pracuje a system DTM sam automatycznie dobiera odpowiednią prędkość obrotową i przełożenie dostosowując ją do obciążenia. Dzięki zastosowaniu systemu automatycznej kontroli przekładni oraz mocy, znużenie operatora jest mniejsze co jest czynnikiem korzystnie wpływającym na bezpieczeństwo pracy.

Z tyłu tego kolosa mamy do dyspozycji podnośnik o udźwigu 12 000 kg sterowany za pomocą systemu EHR, który jest standardem w ciągniku tych gabarytów podobnie jak w wszystkich większych modelach marki Massey Ferguson począwszy od serii 5600. W standardowym wyposażeniu ciągnik wyposażony został w 4 pary złącz hydrauliczny z możliwością doposażenia o kolejne dwa. Zamknięty układ hydrauliczny zasilany jest pompom o wydatku 205 l/min i ciśnieniu roboczym wynoszącym 200 bar. Jest to kolejna zmiana wprowadzona w nowej serii ciągników MF, jej poprzedniczka seria 8600 wyposażona była w pompę o wydatku 175l/min. Ciekawą możliwość są przyciski sterujące dowolną wybraną sekcja hydrauliczna z tylnych błotników. Przyszły właściciel ma do wyboru dwa warianty prędkości napędu WOM : 540E/1000 obr/min lub 1000E/1000 obr./min. Z kolei z przodu możemy mieć do dyspozycji podnośnik o udźwigu 5000 kg z przednim napędem WOM pracującym z prędkością 1000 obr/min i dwoma parami złączy hydraulicznych.

źródło: Massey Ferguson/KORBANEK