opona Michelin EvoBib

Michelin EvoBib – innowacje w akcji

MICHELIN EvoBib to ewolucyjna opona rolnicza o zmiennej charakterystyce pracy. W jej stworzeniu wykorzystano innowacyjną i opatentowaną technologię umożliwiającą dostosowanie kształtu profilu opony w zależności od ciśnienia.

Przy bardzo niskim ciśnieniu (poniżej 1,2 bara) powierzchnia obszaru kontaktu MICHELIN EvoBib z podłożem zwiększa się, dzięki czemu ugniatanie gleby jest mniejsze, a sama opona przenosi więcej mocy ciągnika na podłoże.

Przy wyższym ciśnieniu (powyżej 2 barów) z podłożem styka się tylko środkowa, ciągła część bieżnika, gwarantując większą przyczepność i mniej drgań z korzyścią dla komfortu jazdy. Dodatkowe zalety to także oszczędność paliwa i większe bezpieczeństwo.

Taką transformację opony MICHELIN EvoBib umożliwia innowacyjna konstrukcja karkasu, który oprócz technologii Ultraflex korzysta z „efektu zawiasu” polegającego na podnoszeniu lub kładzeniu klocków barkowych na podłożu dzięki kontrolowanemu ugięciu boków opony. Kładąc się na podłożu, klocki barkowe w oponie z niskim ciśnieniem zwiększają obszar kontaktu bieżnika z podłożem o 20 proc. Wraz z nim wzrasta trakcja opony, która jest w stanie przenieść więcej mocy ciągnika na podłoże. Zysk trakcji to ok. 20-50 proc., co można porównać z dodatkowymi 20 KM mocy użytkowej na ziemi*. Więcej bieżnika na podłożu to także większa ochrona gleby przed ugniataniem.

Opona jest dostępna w dwóch rozmiarach:

MICHELIN EvoBib VF 710/70 R 42 – tył oraz MICHELIN EvoBib VF 600/70 R 30 – przód

MICHELIN EvoBib o zmiennej charakterystyce profilu to opona dla rolników poszukujących zwiększenia mocy użytkowej, większej wydajności pracy na polu i oszczędności paliwa.

MICHELIN EvoBib – technologia „2 in 1”

W nowej oponie MICHELIN EvoBib zastosowano technologię „2 w 1”, która stanowi połączenie innowacyjnej rzeźby bieżnika z nową konstrukcją karkasu. Wraz ze zmianą powierzchni obszaru kontaktu z podłożem, nowa opatentowana technologia umożliwia zmianę profilu opony w zależności od warunków użytkowania.

MICHELIN EvoBib oferuje dwa rozmiary obszaru kontaktu bieżnika z podłożem. Pierwszy w oponie z wysokim ciśnieniem do jazdy drogowej, drugi w oponie z bardzo niskim ciśnieniem do prac polowych. Innowacyjna konstrukcja karkasu opony umożliwia kładzenie się klocków barkowych opony na podłożu przy ciśnieniu poniżej 1,2 bara. Nazwano to „efektem zawiasu”. Dzięki temu mechanizmowi powierzchnia kontaktu opony z podłożem wzrasta o ponad 20% wszerz i wzdłuż, co znacząco podnosi trakcję opony, zmniejsza ugniatanie gleby i pozwala na bardziej równomierne rozłożenie nacisku na grunt.

MICHELIN EvoBib – trzecia rewolucja!

Trzecia rewolucja w innowacyjnej konstrukcji opon rolniczych po technologii radialnej i Ultraflex. Postęp technologiczny jest możliwy dzięki dwóm kluczowym elementom w karkasie opony EvoBib:

  1. Nowemu opasaniu w obszarze bieżnika / czoła opony
  2. Nowej strukturze radialnego opasania karkasu opony

Bieżnik opony z wysokim ciśnieniem spoczywa na górnej warstwie opasania, która składa się z kilku nachodzących na siebie pasów zapewniających jednolitą powierzchnię kontaktu z podłożem. Korzyścią są wyższe osiągi na drodze, czyli większa trwałość opony, komfort jazdy i oszczędność paliwa. Gradient sztywności pasa jest kontrolowany, co pozwala na uzyskanie „efektu zawiasu”.

Dzięki opatentowanej konstrukcji karkasu z „zawiasem” klocki barkowe w oponie z niskim ciśnieniem kładą się na podłożu. Jest to możliwe dzięki złożonemu połączeniu kilku warstw opasania tekstylnego na brzegach obszaru bieżnika, które oprócz rotacji klocków barkowych przy niskim ciśnieniu w oponie, umożliwia także wzmocnienie bieżnika w strefie odpowiedzialnej za utrzymanie ciężaru. W ten sposób o ponad 20 proc. zwiększa się powierzchnia kontaktu opony z podłożem wzdłuż i wszerz, a wraz z nią zwiększa się trakcja opony w polu, co ma znaczenie w szczególności w ciągnikach dysponujących dużą mocą.

Zysk trakcji nowej opony MICHELIN EvoBib można porównać do dodatkowych 20 KM** mocy użytkowej w polu. Moc użytkowa w polu dla ciągnika o mocy 300 KM to około 160 KM. W praktyce zysk trakcji z nową oponą pozwala na zastosowanie pługu 9-skibowego*** zamiast 8-skibowego i zaoranie dodatkowych 160 ha pola, czyli zysk jednego dnia pracy.

* Dla ciągnika o mocy 300 KM

** Obliczenie dla ciągnika z uślizgiem rzędu 10% (wskaźnik największej efektywności). Porównanie opon MICHELIN EvoBib VF710 / 70R42 0.6b i MICHELIN AxioBib IF710 / 70R42 z ciśnieniem 0,9 bara. Źródło: Wewnętrzne testy przeprowadzone w listopadzie 2015 r.

*** Dla 18-calowego pługu pracującego z prędkością 6 km/h na piaszczystej glebie o głębokości 30 cm* (występującej dość powszechnie w uprawach polowych). Źródło: Dane wewnętrzne oraz publikacja „Tractor: engine to traction effort” André Abadia, wyd. Agricultural Equipment, wrzesień 2014.

źródło: Michelin