New Holland seria T5 – ciągniki dla gospodarstw zorientowanych na przyszłość

 

Pierre Lahutte, Dyrektor ds. Zarządzania Produktami odpowiedzialny za ciągniki powiedział: „Nowa seria T5 stanie się domyślnym wyborem dla gospodarstw średniej wielkości zajmujących się produkcją zwierzęcą oraz gospodarstw wielobranżowych zorientowanych na przyszłość. Dzisiejszy T5 stanowi kwintesencję szerokich konsultacji z klientami oferując doskonałą widoczność, ergonomicznie rozmieszczenie elementów sterowniczych, bardzo wygodną kabinę i wiodące w segmencie osiągi.”

Nowa kabina VisionView™

New Holland zdaje sobie sprawę z faktu, iż komfort pracy operatora jest warunkiem podstawowym umożliwiającym uzyskanie optymalnej wydajności, zwłaszcza podczas długich i trudnych dni roboczych. Nowa kabina VisionView™ została zaprojektowana przy użyciu zaawansowanych technik wirtualnej rzeczywistości wokół operatora , aby zapewnić użytkownikom doskonałość ergonomiczną. Główne elementy sterownicze, włącznie z myszą elektronicznego sterowania siłą uciągu (EDC), dźwignią wyboru prędkości WOM i dźwigniami zdalnych zaworów hydraulicznych, zostały rozmieszczone po prawej stronie operatora w formie ergonomicznego podłokietnika Command Arc. Nad podłokietnikiem Command Arc można zamontować wspornik pod monitor prasy belującej. Kolumna kierownicy jest w nieograniczony sposób regulowana, wraz z zintegrowanym pulpitem przyrządów przy kierownicy.

Pracę z ładowaczem czołowym ułatwia całkowicie otwierające się okno dachowe, nawet przy maksymalnej wysokości. W dach kabiny wbudowano wąską belkę dachową, rozwiązanie znane już użytkownikom maszyn New Holland. Wygięte, otwierane tylne szyby boczne zapewniają czyste pole widzenia montowanych z tyłu kosiarek, a przeźroczysty tylny panel poszerza tylną szybę, optymalizując widoczność podczas podłączania narzędzi. Zmieniono również położenie tłumika wydechu: teraz jest on wyrównany ze słupkiem co również poprawia widoczność wewnętrznej krawędzi opony – rozwiązanie to idealnie sprawdza się przy uprawach w wąskich rzędach.

Całkiem nowa, dwustrefowa klimatyzacja, wyposażona jest w 10 otworów wentylacyjnych, których pozycje można indywidualnie ustawiać, a wszystkie one zapewniają równomierny przepływ powietrza dzięki technologii dwóch stref, oferującej optymalny komfort całego ciała. Elementy sterownicze zamontowano na słupku B co pozwala intuicyjnie operować klimatyzacją podczas jazdy. Naturalna wentylacja została dodatkowo zoptymalizowana przez możliwość otwierania okien bocznych oraz szyby przedniej i tylnej – te ostatnie są otwierane dwustopniowo.

Silnik

Cała gama T5 wyposażona jest w nowe silniki F5C Common Rail z turbodoładowaniem o poj. 3,4 l, wyprodukowane przez firmę FPT Industrial, w których zastosowano technologię recyrkulacji schłodzonych spalin celem ich dostosowania do norm emisji Tier 4A. Zmodernizowane silniki osiągają moc od 99 od 114 KM. Większa rezerwa momentu obrotowego aż o 51% oznacza, że nawet w najtrudniejszych warunkach silnik utrzymuje wysoką moc, a równocześnie oszczędza paliwo. Cała gama jest również dostosowana do zasilania 20-procentowym biopaliwem B20.

Silnik ten został opracowany specjalnie pod kątem zastosowań rolniczych i osiąga maksymalną moc przy prędkości obrotowej 1900 obr./min, dokładnie w zakresie roboczym, natomiast poszerzony profil maksymalnego momentu obrotowego, mieszczącego się w przedziale 1700-2100 obr./min dodatkowo poprawia elastyczność w większości zastosowań. Również prędkość WOM 540 obr./min osiągana jest przy prędkości obrotowej silnika 1900 obr./min., aby zapewnić stałą wydajność, gdy narzędzia napędzane przez WOM znajdują się pod obciążeniem. Prędkość WOM 540 ECO odpowiada prędkości obrotowej silnika równej zaledwie 1535 obr./min., co pozwala obniżyć zużycie paliwa.

Rewersor – przekładnia nawrotna shuttle

Trzy zakresy szybkości działania sprzęgła na ergonomicznej, zamontowanej na kolumnie dźwigni rewersora PowerShuttle, można z łatwością regulować. Zakres Soft przeznaczony jest do zastosowań polowych takich jak zwijanie bel, zakres Medium – do standardowych prac, natomiast zakres High został opracowany specjalnie pod kątem zapewnienia niemal błyskawicznej zmiany kierunku podczas intensywnej pracy z ładowaczem.

Nowe, wykrywające obciążenie, zdalne zawory hydrauliczne tylne i międzyosiowe:

Nowa gama T5 korzysta również z nowo zaprojektowanego układu hydraulicznego, oferującego wiodący w segmencie przepływ łączny sięgający 127 litrów na minutę. Specjalna, dodatkowa pompa układu kierowniczego daje maksymalne natężenie przepływu rzędu 43 litrów na minutę, dzięki czemu operator z łatwością kieruje maszyną, nawet podczas intensywnej pracy ładowacza czołowego. Zarówno tylne, jak i międzyosiowe zawory zdalne oparte są na technologii wykrywania obciążenia (Load sensing) i można nimi sterować z wnętrza kabiny. Łączny przepływ hydrauliczny obecnie sięga około 84 litrów na minutę, co oznacza, że nawet najbardziej wymagające zastosowania hydrauliczne można wykonywać z łatwością. Przy czynnościach, które wymagają mniej intensywnej pracy układu hydraulicznego, mamy do dyspozycji pompę standard o natężeniu przepływu 65 litrów na minutę z pompą układu kierowniczego o wydatku 38 litrów na minutę.

Nowy modułowy przedni układ zawieszania i przedni WOM

Opcjonalny, modułowy, częściowo zintegrowany przedni układ zawieszania TUZ i przedni WOM idealnie sprawdza się w pracach z kosiarkami montowanymi z przodu, a udźwig wynoszący 1840 kg (dla całej serii), oznacza pełną kompatybilność nawet z najcięższymi narzędziami. Ponadto New Holland oferuje wybór pomiędzy elektronicznym a mechanicznym sterowaniem siłą uciągu, umożliwiającym precyzyjne zarządzanie narzędziami zamontowanymi z przodu. Opcjonalny, wielofunkcyjny wspornik umożliwia zainstalowanie przedniego układu zawieszenia i przedniego WOM w przypadku zmiany profilu gospodarstwa. Firma oferuje również obciążnik przedni, który obecnie może zostać w pełni zintegrowany.

Opony

Wszechstronność serii T5 oznacza, że może być ona używana do szerokiej gamy zastosowań. Dlatego można w niej montować wiele typów opon, od tych o najniższym profilu, takich jak R30 aż do R38, oferujących doskonały prześwit, jak również lepszą przyczepność do podłoża i mniejsze ugniatanie gleby.

Zintegrowany, montowany fabrycznie ładowacz czołowy

Ciągnik T5 został zaprojektowany z myślą o ładowaczach czołowych, jest całkowicie kompatybilny z montowanym fabrycznie ładowaczem czołowym 700TL marki New Holland. Zwiększony udźwig maksymalny wynoszący 1850 kg w połączeniu z maksymalnym natężeniem przepływu hydraulicznego sięgającym 80 litrów na minutę zapewnia szybkie cykle, a tym samym większą wydajność. Znacznej poprawie uległa również widoczność, gdyż ramiona ładowacza po całkowitym opuszczeniu znajdują się w jednej linii z górną częścią maski, co poprawia pole widzenia z przodu.

Wsporniki montażowe ładowacza zostały przesunięte jeszcze o 150 mm do tyłu, w niższe położenie, aby poprawić ogólną stabilność, nawet podczas transportowania najcięższych ładunków przy pełnym wysięgu. Opcjonalny elektroniczny joystick, który jest wbudowany w podłokietnik fotela, zapewnia precyzyjne sterowanie ładowaczem i bardzo krótki czas reakcji.

Specyfikacja modeli

Nowa numeracja zastosowana w serii T5 a znana z wyższych serii ciągników New Holland umożliwia błyskawiczne rozszyfrowanie osiągów poszczególnych modeli, gdyż pierwsza cyfra odnosi się do serii – czyli T5, a cyfry następujące po kropce oznaczają maksymalną moc modelu.

 

Model

Maksymalna
moc (KM)

Maksymalny
moment obrotowy (Nm)

Przyrost momentu obrotowego (%)

T5.95

99

407

51%

T5.105

107

444

49%

T5.115

114

461

44%

 

 

{gallery}New Holland T5{/gallery}

 

źródło: New Holland Agriculture

foto: New Holland Agriculture