Nowości Cynkometu na sezon 2020

Dwa nowe modele maszyn – rozrzutnik N-114 ZEUS i wywrotkę trójstronną T-117/2 wprowadza na rynek Cynkomet z Czarnej Białostockiej. Przy konstrukcji obu maszyn wykorzystano najnowsze numeryczne techniki obliczeniowe, uwzględniające obciążenia podczas eksploatacji maszyny.

 

Obydwa urządzenia powstały w Centrum Badawczo-Rozwojowym firmy, sfinansowanym ze środków unijnych – mówi Mariusz Dąbrowski, prezes Cynkometu. – Premierowa prezentacja tych maszyn miała mieć miejsce podczas targów Agrotech w Kielcach, które zostały odwołane z powodu koronawirusa.

Rozrzutnik N-114 ZEUS

Jedna z tych maszyn to rozrzutnik obornika N-114 „ZEUS”, o ładowności 14 ton, wyposażony w jednoosiowy układem jezdnym i duże koła 580/70R38.

– Zastosowana oś pochodzi od renomowanej niemieckiej firmy BPW i cechuje się nośnością techniczną do 17 ton, skutecznym hamulcem oraz niezawodnością – wymienia Mariusz Dąbrowski. – Niewątpliwą zaletą konstrukcji jednoosiowej i użytego rozmiaru kół jest zwiększona manewrowość rozrzutnika oraz zmniejszone opory toczenia.

Za zatrzymanie maszyny odpowiada homologowany układ hamulcowy firmy Haldex. Skrzynia ładunkowa jest wykonana w konstrukcji „leja” ze stali o zwiększonej wytrzymałości oraz wzmocniona wspornikami wraz z profilem brzegowym. Za napęd podłogowy odpowiadają dwie umieszczone symetrycznie, zasilane hydraulicznie przekładnie boczne napędzające jednorzędowy przenośnik łańcuchowy z możliwością bezstopniowej regulacji prędkości przesuwu z wymiennymi listwami.

Dzięki zastosowaniu dolnych drewnianych ślizgów dębowych poprawiono akustyczny komfort pracy rozrzutnika, a w celu zwiększenia niezawodności konstrukcji wprowadzono, w pełni wymienne, górne ślizgacze niwelujące niszczenie podłogi i redukujące opory pracy przenośnika.

– Za komfort jazdy oraz stabilność rozrzutnika odpowiada dyszel, amortyzowany hydraulicznie z zastosowaniem akumulatorów – układ ten jednocześnie umożliwia regulację wysokości dyszla – dodaje Mariusz Dąbrowski. – Rozrzutem materiału zajmują się dwa pionowe bębny z wymiennymi nożami zakończone u podstawy talerzami łopatkowymi. Adapter zakończony jest dwustronnym deflektorem, którego dzielona konstrukcja pozawala także na rozrzut wapna, co jest innowacją wśród rozrzutników tej klasy. Jak we wszystkich wyrobach Cynkometu, cała konstrukcja rozrzutnika zabezpieczona jest w technologii cynkowania ogniowego, co w znacznym stopniu wydłuża żywotność „ZEUSA”.

Nowatorska technika MES

Przy projektowaniu „ZEUSA” wykorzystano najnowsze numeryczne techniki obliczeniowe (Metoda Elementów Skończonych). Wszystkie elementy konstrukcyjne rozrzutnika zostały przeliczone symulacyjnie za pomocą MES z uwzględnieniem zróżnicowanych obciążeń mogących występować w czasie eksploatacji maszyny.

– Takie podejście projektowe, w połączeniu z wieloletnim doświadczeniem i know-how zdobytym przez naszą kadrę konstruktorów przy projektowaniu poprzednich modeli rozrzutników daje gwarancje jakości i niezawodności „ZEUSA” – podkreśla prezes Dąbrowski.

Trójstronna wywrotka

Druga nowość to przyczepa rolnicza – wywrotka trójstronna T-117/2 o ładowności 5,5 tony. Jej projekt powstał na podstawie sprawdzonej, dopracowanej technologii w połączeniu z w/w nowoczesnymi technikami obliczeniowymi, pomagającymi zoptymalizować i odciążyć konstrukcję.

Przyczepa została wyposażona w jedną oś renomowanej firmy ADR, co przy niewielkich gabarytach sprawia, że jest ona bardzo zwrotna i sprawdza się w sadownictwie lub w parkach. Wysoką sprawność oraz bezpieczeństwo w trakcie hamowania zapewnia dwuprzewodowa, pneumatyczna instalacja hamulcowa firmy HALDEX, ciesząca się popularnością wśród największych producentów naczep i przyczep drogowych.

– Elementy konstrukcyjne takie, jak rama dolna i górna oraz burty i nadstawy zabezpieczone są powłoką ochronną w technologii cynkowania ogniowego – dodaje Mariusz Dąbrowski. – Powłoka cynkowa na wszystkich elementach konstrukcyjnych jest niekwestionowaną innowacją, zapewnia wysoką odporność korozyjną przez wiele lat bez potrzeby konserwacji i nakładania dodatkowych powłok lakierniczych. Szczególną nowością jest całkowicie ocynkowana rama górna – dotychczas w naszej firmie te elementy wywrotek były zabezpieczane poprzez śrutowanie i malowane natryskowe.

Ładowność wywrotki wynosi 5,5 tony przy masie własnej 1,5 tony. Łączna wysokość burty i nadstawy wynosząca 120 mm (600 + 600) przekłada się na pojemność ładunkową – 7,2 m. sześciennego.

 

Źródło: Cynkomet