Nowości zielonkowe Pöttinger 2022 – przyczepa JUMBO z krótszym cięciem i bezdotykowym sterowaniem

Specjalista od maszyn do zbioru zielonek Pöttinger przygotował na nowy sezon szeroki wachlarz nowości. Dla każdego etapu zielonych żniw nowe rozwiązanie. Wśród nich są także nowe przyczepy JUMBO. Przypomnijmy co te specjalistyczne maszyny dziś oferują użytkownikom.

Po ponad 20 latach od wprowadzenia przyczepy JUMBO, światowy producent przyczep samozbierających Pöttinger, wprowadzając do swojej nowej maszyny jeszcze krótsze cięcie, po raz kolejny zrobił wyraźny krok w przód. Nowe JUMBO 8000 tnie paszę o prawie 30 procent krócej. Oznacza to jeszcze wyższą jakość paszy bez strat wydajność załadunku. Przepustowość nowej przyczepy z zabezpieczeniem momentu obrotowego na poziomie 3.500 NM jest wyższa od samojezdnej sieczkarni. Rozwiązanie dostępne już od sierpnia 2022 r.

Rozwiązania techniczne, które przekonują

Współczesne rozwiązania techniczne dają przyczepom możliwość najkrótszego cięcia na odcinki 34 mm. Dzięki nowej koncepcji napędu, rotorowi i belce nożowej z 65 nożami, JUMBO 8000 tnie paszę o prawie 30 krócej, na odcinki 25 mm. Potrzebuje przy tym tylko 15 procent więcej mocy.*

Noże są zabezpieczone indywidualnie i mogą skutecznie omijać ciała obce. Automatyka załadunku odczytuje informacje z dodatkowego, dostępnego na życzenie czujnika zamieszczonego na uchwycie skrobaków. Proces załadunku jest optymalizowany przez cztery czujniki (moment obrotowy na rotorze, ciśnienie hydrauliczne, naprężenie materiału itd.). Nowy czujnik przekazuje zagęszczenie wstępne paszy bezpośrednio powyżej rotora i aktywuje podłogę rusztową, zanim pojawi się ryzyko uszkodzenia struktury paszy. JUMBO 8000 dzięki temu optymalnie wypełnia przestrzeń załadunkową niezależnie od zbieranego materiału.

Krótsze cięcie zwiększa zysk

Każdy gospodarz oczekuje zbioru paszy najwyższej jakości, aby zwiększyć zyski. Jednym z istotnych czynników wpływających na jakość paszy jest teoretyczna długość jej cięcia. W tym może pomóc przyczepa zapewniająca krótkie cięcie. Krótko pociętą paszę można lepiej zagęścić, co prowadzi do szybkiego spadku wartości pH. To zmniejsza ryzyko złej fermentacji i ma pozytywny wpływ na stabilność jakości kiszonki. Z drugiej strony pozytywnie wpływa na zdrowie zwierząt i ich wydajność. Tak więc nowe JUMBO zapewnia optymalną długość cięcia, która jest w smak wszystkim.

Kolejnym elementem niosącym korzyści z krótkiego cięcia przez JUMBO 8000 jest o 10 procent większe zagęszczenie w przestrzeni załadunkowej w porównaniu z przyczepą tnącą na odcinki 34 mm. Dzięki możliwości zwiększenia załadunku wzrasta opłacalność. Krócej pocięty materiał pozytywnie wpływa na możliwości zagęszczenia go na pryzmie. Można zredukować ilość maszyn i ludzi pracujących przy zagęszczaniu i rozkładaniu zielonki na pryzmie.

Mimo relatywnie mniejszym odstępom między nożami, które wynosi 25 mm, możliwe jest zastosowanie automatycznej ostrzałki do noży AUTOCUT. To również prowadzi do oszczędności paliwa i czasu. AUTOCUT gwarantuje stale ostre noże. Dzięki czemu zapotrzebowanie na moc jest mniejsze i spada zużycie paliwa o nawet 20 procent.

Im krócej, tym bardziej JUMBO

Nowym JUMBO 8000 tnącym na odcinki 25 mm, Pöttinger jako lider w produkcji przyczep, udowadnia, że zbiór wysokiej jakości paszy może być jeszcze bardziej efektywny i ekonomiczny. Zadowoleni użytkownicy z różnych krajów potwierdzają: ,,Jakość cięcia jest idealna dla zdrowia zwierząt. Oprócz oszczędności kosztów, przyczepa ta zapewnia kiszonkę najwyższej jakości.” – BLT Wieselburg HBLFA Francisco Josephinum (Austria)

Bezdotykowe sterowanie wymuszone w JUMBO

Producent maszyn rolniczych Pöttinger podkreśla swoją wiodącą rolę w produkcji przyczep samozbierających konstruując kolejną generację swojego flagowego produktu, JUMBO: komfort i bezpieczeństwo odgrywają tu bardzo istotną rolę. Dzięki zastosowaniu w JUMBO nowego, bezdotykowego , elektronicznego sterowania wymuszonego, wyraźnie wzrósł komfort obsługi i jazdy, jak również efektywność kierowania.

To wspólne rozwiązanie z firmą ME MOBIL ELEKTRONIK GMBH znalazło swoje pierwsze zastosowanie w przyczepie JUMBO. System ten działa bez udziału mechanicznego czujnika kąta skrętu między ciągnikiem i przyczepą. Nie stawia też dodatkowych wymagań ciągnikom, jak na przykład dodatkowe urządzenia (kula K50) do podłączenie drążków kierowniczych. Sygnał skrętu jest nadawany na podstawie specjalnego czujnika o wysokiej czułości.

Nowe bezdotykowe sterowanie wymuszone będzie dostępne już także od sierpnia 2022 r.

Dzięki bezdotykowemu, elektronicznemu sterowaniu wymuszonemu zbędny staje się montaż mechanicznego drążka kierowniczego do przenoszenia kąta załamania między ciągnikiem i przyczepą. Dlatego przyczepa może współpracować z dowolnym ciągnikiem, niezależnie od wyposażenia w punkt sprzęgu do drążka kierowniczego i rodzaju zawieszenia. Odpadły wszystkie prace związane z dopasowaniem zaczepu przyczepy do różnych ciągników.

Dodatkowo możliwe jest uzyskanie większego kąta złamania między ciągnikiem i przyczepą tak, że opony ciągnika nie wchodzą w kolizję z drążkiem kierowniczym. Potencjalne uszkodzenia zostały więc wyeliminowane. Sterowanie elektroniczne daje kolejne możliwość w postaci precyzyjnego dopasowania jazdy do różnych prędkości i sytuacji występujących podczas jazdy. Można również zrealizować różnorodne programy kierowania lub blokad osi w położeniu liniowym. Nowe, bezdotykowe, elektroniczne sterowanie wymuszone jest dostępne zarówno dla podwozia tandem, jak i tridem.

 

Źródło: Pöttinger