Nowy Claas XERION – koncepcja zostaje, technika rozwija się dalej

 

 

 

Podstawowymi polami zadań XERION są tak jak poprzednio ciężkie prace uprawowe, aplikacja gnojowicy i resztek pofermentacyjnych, praca w silosie a także przy rozdrabnianiu drewna i lesie.

Sprawdzona koncepcja TRAC nie zmieniła się:

  • cztery koła o równej wielkości na kierowanych osiach, średnica opon do 2,16 m

  • bezstopniowy napęd jezdny przez ponad 530 KM

  • prędkość maksymalna 50 km/h

  • budowa z pełną ramą

Jest on dostępny w trzech wariantach jako TRAC (kabina stała po środku), TRAC VC (kabina obracana) oraz SADDLE TRAC (kabina stała z przodu) i pracuje z różnymi urządzeniami zawieszanymi lub nabudowanymi.

Pełny potencjał mocy przy niższych liczbach obrotów silnika

claas xerion engine 350 Nowy Claas XERION – koncepcja zostaje, technika rozwija się dalejWażną nowością są tu 6-cylindrowe silniki Mercedes Benz. Na bazie technologii katalizatora SCR- spełniono wymagania normy emisji spalin Stage IV (Tier 4). Silniki z Common osiągają maksymalny moment obrotowy już przy 1.300 obr/min i jest on stabilny w szerokim zakresie liczby obrotów. Jest to bardzo opłacalne zwłaszcza przy ciężkich pracach pociągowych, np. w uprawie gleby przy zredukowanym zużyciu paliwa. XERION 4000 posiada pod maską silnik OM 470 LA o pojemności 11 litrów. Oba duże modele XERION 4500 5000 napędzane są przez OM 471 LA z pojemnością skokową 13 litrów.

Dwa bezstopniowe warianty przekładni

CLAAS oferuje XERION z dwoma wariantami przekładni bezstopniowej to jest ZF Eccom 4.5 i Eccom 5.0. Obie różnią się zakresem możliwości. Podobnie jak dotychczas, ZF Eccom 4.5 dla modeli TRAC oraz TRAC VC obejmuje wyjątkowo dużo funkcji. Zalicza się do nich jazdę do przodu i do tyłu z pełną transmisją mocy oraz jazdę z prędkością maksymalną 50 wzgl. 40 km/h przy zredukowanej liczbie obrotów silnika. Sprzęgło WOM należy do wyposażenia seryjnego a jako wyposażenie specjalne w ZF Eccom 4.5 dostępny jest napęd bocznikowy dla hydrauliki siłowej. Przez ten trzeci obieg hydrauliki można dodatkowo wykorzystywać do 90 kW mocy.

Korzystna cenowo i o prawie 700 kg lżejsza przekładnia ZF-Eccom 5.0 dostępna jest do wyboru z WOM lub bez niego. Prędkość maksymalna jest tu dla jazdy wstecz ograniczona do 30 km/h. ZF-Eccom 5.0 idealnie nadaje się do gospodarstw, gdzie XERION TRAC wykorzystywany jest do prac polowych. Właśnie z tego względu CLAAS oferuje wyposażenie do wyboru dla wszystkich modeli TRAC, w XERION SADDLE TRAC 4000 jest to montowane seryjnie.

Wąski, dynamiczny, charakterystyczny

Do nowych szczegółów XERION należą między innymi poprzeczne jarzma między podłużnymi dźwigarami ramy, która teraz jest łączona śrubowo a nie spawana. Podnosi to obciążalność ramy przy pracy z nabudowaną, ciężką beczką do gnojowicy oraz z maszynami zawieszanymi. Nowości XERION widoczne są także z zewnątrz w jego charakterystycznym design. Jest węższy i bardziej dynamiczny mimo, że jego zasadnicze wymiary się nie zmieniły. Szczególne podoba się niewidoczna rura wydechowa. Została usunięta z pola widzenia kierowcy i teraz znajduje się po prawej stronie u dołu kabiny.

Łagodny olbrzym

Istotnym życzeniem klientów uwzględnionym przy budowie nowej serii XERION było zwiększenie komfortu jazdy. W nowych modelach wariantów TRAC i TRAC VC, CLAAS proponuje do wyboru półaktywną amortyzację kabiny. Reguluje ona twardość resorowania w zależności od aktualnej sytuacji jezdnej i poprawia komfort jazdy. Półaktywna amortyzacja może być wybierana w trzech stopniach, odpowiednio do wykonywanej pracy: miękka, np. do jazdy po drogach, twarda, np. do pracy w polu oraz nieregulowana do zastosowań specjalnych, jak rozdrabnianie drewna. Drugim, ale równie ważnym tematem komfortu zastosowanym w nowej serii XERION są użyte przez CLAAS na życzenie klientów, nowe, ergonomiczne pedały.

claas xerion5000 2 Nowy Claas XERION – koncepcja zostaje, technika rozwija się dalej

Intuicyjna i ergonomiczna obsługa EASY

Co najmniej tak samo ważne są w XERION nowości w obszarze EASY (Efficient Agriculture Systems), kompetencji CLAAS w zakresie elektroniki. Obok terminala obsługowego CEBIS, drążka jezdnego CMOTION, kompatybilności z ISOBUS i powiązaniami TELEMATICS, nowe XERION spełniają wszelkie wymagania, aby współpracować także z TONI, ICT oraz zarządzaniem zadaniami w przyszłościowej technologii komunikacyjnej między dołączoną maszyną a ciągnikiem.

XERION 4000/4500/5000 – dane dotyczące silników

 

XERION 4000 TRAC

XERION 4500 TRAC

XERION 5000 TRAC

 

XERION 4000 TRAC VC

XERION 4500 TRAC VC

XERION 5000 TRAC VC

 

XERION 4000 SADDLE

TRAC

 

 

Cylindry

6

6

6

Pojemność skok.

10,6 l

12,8 l

12,8 l

Obr. znamionowe

1900 obr/min

1900 obr/min

1900 obr/min

Moc znamionowa 97/68 EG

308 kW / 419 KM

352 kW / 479 KM

382 kW / 520 KM

Moc max. ECE R 120

320 kW / 435 KM przy 1700 obr/min

360 kW / 490 KM przy 1700 obr/min

390 kW / 530 KM przy 1700 obr/min

Max. moment obrotowy

2100 Nm przy 1300 obr/min

2300 Nm przy 1300 obr/min

2450 Nm przy 1300 obr/min

źródło: Claas