Nowa kabina VisioPlus – nieograniczone pole widzenia

Kabina oferuje wyjątkowe pole widzenia i jest bardzo przestronna. Przednia szyba jest specjalnie zagięta w górnej części, aby uzyskać większe, kompletne pole widzenia na ładowacz czołowy. Więcej przestrzeni i prawie sześć metrów kwadratowych przeszklonej powierzchni sprawiają, że kabina jest bardzo przestronna.

Nowa przednia szyba w kabinie VisioPlus to prawdziwy atut w zakresie widoczności. Specjalnie zagięta trzykrotnie zwiększa kąt widzenia do góry. Pole widzenia w dół, poprzez przednią szybę, nie jest przesłonięte maską silnika i znajduje się w idealnym położeniu nad kołami. Przednia szyba nowego ciągnika Fendt serii 500 Vario jest możliwa w dwóch wersjach: pierwsza wersja z tradycyjnie otwieraną przednią szybą w kabinie z drzwiami po lewej i po prawej stronie. Jest też możliwa druga wersja z przednią szybą w jednym kawałku, kabina ciągnika ma wtedy jedne drzwi, po lewej stronie.

fendt 500 vario kabina Nowy Fendt 500 Vario SCR

Podczas konstruowania ciągników Fendt 500 Vario, szczególną uwagę zwrócono na ergonomię kabiny. Wszystkie funkcje zostały rozmieszczone w optymalny sposób w nowym terminalu Variotronic oraz na prawym podłokietniku, który przemieszcza się wraz z fotelem operatora. Wysokość i pochylenie kierownicy są regulowane. Tablica rozdzielcza jest przestawiana wraz z pozycją kierownicy, dzięki czemu zawsze znajduje się w idealnej pozycji. Klimatyzacja manualna znajduje się w wyposażeniu seryjnym, natomiast klimatyzacja automatyczna jest dostępna opcjonalnie.

Liczne szczegóły sprawiają, że praca jest przyjemna: światła ledowe w dachu, oświetlenie wnętrza kabiny, chłodzony schowek, schowki na drobne rzeczy używane każdego dnia. Jeśli w kabinie wyda się zbyt cicho, to można po prostu włączyć radio z odtwarzaczem plików .mp3. W kabinie znalazło się również wygodne siedzenie dla pasażera, które dysponuje szerokim siedziskiem.

Terminal Fendt Variotronic

Terminal pokładowy Fendt Variotronic, wraz ze swoimi licznymi zaletami, sprawdził się w ciągnikach dużej mocy. Ta nowoczesna koncepcja działania została również wprowadzona do ciągników serii 500 Vario. Terminal Vario 7’’ i duży terminal Vario 10,4’’ wyróżniają się intuicyjną nawigacją dotykową.Dzięki płaskiej hierarchii menu i jasnemu wyświetlaczowi, operator szybko przyswaja sobie obsługę terminalu Vario i zawsze posiada wszystkie informacje przed oczami. Ekran o wysokiej rozdzielczości, chroniony przed powstawaniem rys, automatycznie dopasowuje jasność wyświetlania oraz zapewnia optymalne wyświetlanie zarówno w dzień jak i w nocy.

fendt 500 vario variotronic Nowy Fendt 500 Vario SCR

Budowa amortyzacji w ciągnikach Fendt serii 500 Vario oferuje maksymalny komfort prowadzenia na drogach jak i na polu. Stosowane wcześniej w ciągnikach dużej mocy połączenie amortyzacji przedniej osi, amortyzacji kabiny i fotela operatora dające komfort porównywalny z komfortem w samochodach. Najlepszą amortyzację w ciągnikach Fendt serii 500 Vario uzyskuje się w przypadku komfortowej amortyzacji pneumatycznej czteropunktowej. Amortyzacja mechaniczna również oferuje znakomity komfort prowadzenia ciągnika.

Terminal Vario „4 w 1” Fendt Variotronic

Wszystkie funkcje są zgrupowane w jednym terminalu. Fendt Variotronic jest nową rewolucyjną koncepcją, skupiającą po raz pierwszy wszystkie funkcje w jednym terminalu: obsługa ciągnika i sterowanie maszynami, funkcja kamery video podobnie jak sporządzanie dokumentacji i prowadzenie automatyczne zostały całkowicie wbudowane w terminal VARIO 10.4’’ i są obsługiwane z wykorzystaniem identycznej logiki.

Układ automatycznego prowadzenia VarioGuide jest wbudowany w optymalny sposób w Variortonic i może być obsługiwany za pomocą terminala Vario. Dzięki zastosowaniu automatycznego prowadzenia VarioGuide można zredukować nachodzące na siebie przejazdy średnio do 6%. Przekłada się to również na oszczędności w paliwie i w ilości użytego materiału siewnego, czy nawozów rzędu 6%. Operatorzy mogą łatwo nadzorować pracę ciągnika i maszyny za pomocą VarioGuide nawet nocą lub w przypadku złej widoczności. Dla gospodarstw rolnych dokumentacja stanowi główną podstawę do skutecznego zarządzania. Nowy system VarioDoc umożliwia proste i szybkie zebranie ważnych danych, udokumentowanie ich w pliku konsultacyjnym i późniejszą ich analizę. W czasie pracy w polu operator może przeprowadzić wszystkie ważne zapisy na poziomie terminala Vario, aby zmniejszyć do minimum pracę w biurze. I odwrotnie, polecenia mogą powstać na komputerze PC i być następnie przeniesione do terminala.

Zaawansowana technologia silnika i przekładni napędowej

Moc maksymalna ciągników Fendt serii 500 Vario w zależności od modelu zawiera się w przedziale między 125 a 165 KM. W nowej serii ciągników Fendt opiera się na technologii SCR z kontrolą emisji zanieczyszczeń wykorzystującą roztwór mocznika AdBlue®, aby spełnić wymogi norm dotyczących emisji zanieczyszczeń TIER 3b (= okres przejściowy TIER IV). W ciągnikach o dużej mocy przeniesienie mocy z silnika z układem SCR na przekładnię napędową jest najbardziej efektywnym układem pod względem zużycia paliwa*. Drugą zaletą jest wtórne przetwarzanie spalin, które nie ingeruje w naturalny proces spalania silnika. Silnik jest dzięki temu wyregulowany w optymalny sposób, osiąga wysoki poziom mocy i oferuje wyjątkową dynamikę.

fendt 500 vario silnik Nowy Fendt 500 Vario SCR

 

Bezstopniowa regulacja prędkości jazdy, możliwa dzięki przekładni Vario. W ciągnikach Fendt 500 Vario, przekładnia napędowa Vario zapewnia wysoką efektywność pracy. Dzięki systemowi TMS, który zarządza pracą ciągnika, proponowanemu przez Fendta seryjnie również w ciągnikach 500 Vario, ciągnik zawsze pracuje na optymalnym poziomie ekonomicznym. Wystarczy 15TMS przejmie ciężar obsługi silnika i przekładni. Skuteczność działania jest przez to gwarantowana i całkowicie zautomatyzowana.

Nowością w ciągnikach serii 500 Vario jest automatyczna regulacja obciążenia silnika. Monitor niskich obrotów silnika umożliwia automatyczne dopasowanie prędkości jazdy w zależności od obciążenia i prędkości obrotowej silnika. W zależności od rodzaju przeprowadzanych prac, ustawienie granicy obciążenia silnika będzie różne. Ciągnik automatycznie dobiera najlepszą wartość. Użytkownik nie musi ingerować w ustawienia modułu, gdy wjeżdża na pole lub je opuszcza. Interakcja między silnikiem a przekładnią napędową jest doskonała. Operator może jednak w każdej chwili przestawić ręcznie wartość na monitorze niskich obrotów silnika.

fendt 500 vario 1 Nowy Fendt 500 Vario SCR

Inteligentna technologia z przodu i z tyłu ciągnika

Ciągniki Fendt serii 500 Vario oferują więcej podłączeń niż inne ciągniki w tej kategorii: pięć rozdzielaczy elektrohydraulicznych dwustronnego działania z tyłu i dwa rozdzielacze z przodu, Power Beyond, połączenie ISOBUS i wiele innych. W sumie, seria 500 Vario dysponuje 22 gniazdami podłączeniowymi, praktycznie rozmieszczonymi z przodu i z tyłu. Gwarantuje to uniwersalność i łatwe podłączenie współpracujących maszyn.

Duży udźwig tylnego podnośnika

Tylny podnośnik, z maksymalną siłą podnoszenia 7 780 daN daje możliwość bezproblemowego podniesienia ciężkich maszyn. Nowy tylny podnośnik z kompensacją obciążenia znacznie zwiększa komfort pracy: automatycznie utrzymuje prędkość opuszczania, dopasowując ją do ciężkich lub lekkich maszyn zawieszanych.

Inteligentna instalacja hydrauliczna przedniego podnośnika

Maksymalny udźwig przedniego podnośnika wynosi 3 400 daN. Przeniesienie obciążenia jest dostępne opcjonalnie dla przedniego podnośnika komfortowego. Maszyny czołowe mogą być opuszczane z wykorzystaniem regulacji docisku i kopiowania terenu. To bardzo interesujące rozwiązanie, zwłaszcza gdy wykorzystywany jest pług śnieżny lub czołowa kosiarka. Sprężyny odciążające dla kosiarki już więcej nie będą konieczne.

Dopasowana prędkość obrotowa napędu W.O.M.

Prędkość obrotowa napędów W.O.M. jest łatwo ustawiana za pośrednictwem podłokietnika wielofunkcyjnego. Zewnętrzna obsługa napędu W.O.M. jest możliwa z przodu i z tyłu ciągnika. Prędkości obrotowe tylnego napędu W.O.M. (540/540E/1000) umożliwiają pracę na niższych obrotach silnika a to wpływa na mniejsze zużycie paliwa. Przedni napęd W.O.M. (1000 obr./min.) oferuje szeroką paletę zastosowań z maszynami czołowymi.

Fendt 500 Vario w transporcie

Ciągniki Fendt serii 500 Vario mają kompaktową budowę, są szybkie i zwrotne podczas prac transportowych. Maksymalna prędkość jazdy 50 km/h (w Polsce 40 km/h) jest uzyskiwana na niskiej prędkości obrotowej silnika. Prowadzenie ciągnika po drodze jest więc szybkie i przede wszystkim ekonomiczne. Nawet duże ciężary nie stanowią problemu, dzięki niskiemu stosunkowi masy do mocy.

 

źródło: AGCO/Fendt/Korbanek