Nowy tridem w ofercie Pronaru – przyczepa hakowa T386

Przyczepa Pronar T386 jest największą i najnowszą przyczepą hakową o technicznie dopuszczalnej masie całkowitej wynoszącej 34t. Przyczepa może być wykorzystywana do wielu zadań w różnych dziedzinach gospodarki min. rolnictwie, budownictwie, gospodarce komunalnej czy sadownictwie. Jest praktycznym sposobem na odbiór, transport, opróżnianie i ustawianie różnego typu kontenerów o długości od 5 do 7,5 m – zarówno kontenerów skrzyniowych, cystern, wywrotek oraz wielu innych.

 

Rama dolna wykonana jest z wytrzymałych profili stalowych wzmocnionych dodatkowo płaskownikami zapewniających trwałość i sztywność konstrukcji. Przyczepa wyposazona jest w układ jezdny składający się z zawieszenia mechanicznego typu tridem resorowanego resorami stalowymi, oraz trzech osi jezdnych z których pierwsza i trzecia są osiami kierowanymi czynnie. System załadowczy składa się z trzech współpracujących ze sobą ram. Podobnie jak rama dolna, ramy systemu załadowczego wykonane są ze stalowych profili zamkniętych. W odróżnieniu od wcześniejszych konstrukcji systemów załadowczych stosowanych w przyczepach Pronar, rama haka zaczepowego jest składana i rozkładana teleskopowo przy pomocy siłownika hydraulicznego. Rozwiązanie takie daje możliwość zmiennego ustawienia środka ciężkości przewożonego kontenera co powoduje zwiększanie lub zmniejszanie obciążenia tylnych kół ciągnika.

 

Przyczepa posiada hydraulicznie regulowany i amortyzowany dyszel, którego układ hydrauliczny umożliwia płynne dostosowanie wysokości cięgna do zaczepu ciągnika, a zamontowane amortyzatory hydrauliczne zabezpieczają dyszel jak i ramy nośne przed drganiami i wstrząsami powstającymi w czasie pracy. Przyczepa T386 może być wykorzystywana zarówno do przewozu kontenerów oraz po założeniu kontenera jako normalna wywrotka. Przełączanie pomiędzy funkcjami pracy odbywa się automatycznie. Aby skrócić czas realizacji poszczególnych cykli pracy oraz zwiększyć siłę siłowników, na przyczepie zamontowany jest własny zbiornik oleju i wydajna pompa olejowa zasilana z WOM ciągnika.

 

Proces załadunku i wyładunku lub wywrotu (w zależności od trybu pracy) realizowany jest przy pomocy dwóch siłowników hydraulicznych. Rozwiązanie to jest stosowane w samochodowych wersjach „hakowców”. Oba siłowniki jednocześnie unoszą kontener, dzięki czemu bezproblemowo przebiega wciąganie i zdejmowanie kontenera oraz jego rozładunek. Każdy z siłowników wywrotu wyposażony jest w hamulec, który w ostatniej fazie składania ogranicza prędkość przesuwu ram przyczepy. Na ramie tylnej systemu załadowczego zamontowana jest także hydrauliczna blokada kontenera, która zabezpiecza kontener przed przesuwaniem i podskakiwaniem w czasie przewożenia na przyczepie. W przeciwieństwie do blokady mechanicznej blokada hydrauliczna nie wymaga zmian położenia punktów zaczepowych blokady przy zmianie długości przewożonego kontenera. Podobnie jak we wcześniejszym modelu T286 w przyczepie Pronar T386 zastosowano zderzak tylny wysuwany przy pomocy dwóch siłowników hydraulicznych.

 

Wszystkie siłowniki hydrauliczne sterowane są rozdzielaczem hydraulicznym, który jest standardowym wyposażeniem przyczepy. Aby zwiększyć komfort i efektywność pracy sterowanie rozdzielaczem realizowane jest przy pomocy elektrycznego pulpitu sterowniczego wyposażonego w diody sygnalizujące operatorowi aktualne ustawienia i położenie poszczególnych ram przyczepy. Moduł sterujący na podstawie sygnałów dostarczanych z czujników zamontowanych na przyczepie cały czas „czuwa” aby poszczególne funkcje przyczepy uruchamiane były we właściwej kolejności aby zapobiec uszkodzeniu przyczepy lub kontenera.

 

Główne cechy nowej przyczepy hakowej T386 to:

  • ładowność 26 ton

  • długość przewożonych kontenerów do 7,5 m.

  • zawieszenie tridem

  • hydraulicznie regulowany i amortyzowany dyszel

  • rama haka zaczepowego składana i rozkładana teleskopowo

  • hydrauliczna blokada kontenera

 

Wielofunkcyjność przyczep hakowych sprawia, że mogą one mieć setki zastosowań, czego bezpośrednim skutkiem jest większa wydajność i niższe koszty inwestycyjne oraz eksploatacyjne.

 

źródło: Pronar