Projekt testowy CLAAS – porównanie skrzyni bezstopniowej i stopniowej w praktyce

Firma CLAAS postanowiła sprawdzić, dlaczego na polskim rynku bezstopniowe skrzynie biegów nie cieszą się dużą popularnością. W tym celu powołany do życia został projekt, w ramach którego wybrani klienci testowali różnice wynikające z pracy na dwóch różnych typach skrzyń biegów – bezstopniowej i stopniowej. Do testów zostały przygotowane dwa ciągniki CLAAS ARION 630 o mocy 165 KM.

Przygotowane modele CLAAS ARION 630 zostały wyposażone odpowiednio w skrzynię HEXASHIFT (przekładnia stopniowa) oraz CMATIC (przekładnia bezstopniowa)” – tłumaczy szczegóły Emil Kaźmierczak, ekspert CLAAS Polska – „Testy były prowadzone z udziałem dwóch klientów przez 14 dni. Obydwoje mieli okazję sprawdzić każdy z ciągników przez jeden tydzień” – dodaje ekspert.

Założenia projektu

Do testów wytypowani zostali operatorzy, którzy do tej pory nie posiadali ciągników marki CLAAS, a także używali w przeszłości jedynie maszyn z przekładnią stopniową. Pierwszymi z nich byli Krzysztof Kwiatkowski i jego brat Tomasz z powiatu konińskiego. Krzysztof to znany w swoim terenie usługodawca świadczący usługi rolnicze – głównie koszenie zbóż oraz zbiór kukurydzy. W swojej flocie pojazdów posiada siedem ciągników jednej marki. Drugim testującym był Karol Mikołajewski wraz z synami z powiatu jarocińskiego. Karol głównie zajmuje się produkcją mleka. Niedawno zwiększył areał gospodarstwa i związku z tym poszukuje kolejnego ciągnika. Karol dysponuje ponad 10 letnimi ciągnikami, głównie produkcji polskiej i czeskiej.

Wybrani testerzy zostali poddani wywiadowi, którego celem było poznanie ich wymagań oraz opinii na temat przekładni bezstopniowej. Kolejne ankiety były z nimi przeprowadzone po pierwszym tygodniu pracy, po zmianie ciągników oraz na koniec projektu, przyp.. „Zależało nam na tym, aby posiadać wiedzę o preferencjach wybranych rolników, a także o ewentualnej zmianie tych preferencji” – zauważa Emil Kaźmierczak – „Podczas pierwszej sesji pytań wszyscy dobrze znali zalety skrzyni bezstopniowej, jednak byli sceptyczni co do jej obsługi, zużycia paliwa oraz tego, jak takie rozwiązanie poradzi sobie na polu. Nikt z badanych nie brał także pod uwagę zakupu ciągnika z taką przekładnią” – komentował dalej ekspert.

Testy czas zacząć

Projekt testowy CLAAS trwał równo dwa tygodnie. Przez pierwsze siedem dni Krzysztof testował CLAAS ARION 630 (wersja CIS+) z przekładnią mechaniczną HEXASHIFT. Jak wynika z relacji, model ten wywołał wiele pozytywnych wrażeń na testującym. Na plus została oceniona jakość pracy amortyzacji kabiny oraz przedniej osi. Bardzo dobrze została także oceniona praca przekładni stopniowej, wszystkie przełożenia były zmieniane automatycznie. „Pan Krzysztof zaznaczył, że ciągnik posiadał duże możliwości doboru przełożenia i prędkości w zależności od rodzaju pracy i warunków na polu, dzięki 6 biegom zmienianym pod obciążeniem.” – podsumował Emil Kaźmierczak.

Skrzynia bezstopniowa w ciągniku CLAAS ARION 630 CMATIC CEBIS przypadła z kolei na pierwszy tydzień do Pana Karola. Operator od razu bardzo docenił joystick, gdyż taki sam posiada u siebie w kombajnie TUCANO. To co najważniejsze – przekładnia bezstopniowa sprawdziła się bardzo dobrze i w transporcie pokazała swoje możliwości oferując niesamowite przyspieszenie.

Następnie klienci wymienili się maszynami i przystąpili do dalszych testów. Dzięki czemu mieli okazje przekonać się bezpośrednio, jak rodzaj przekładni wpływa na charakterystykę pracy ciągnikiem. Warto tutaj nadmienić, że obydwa ciągniki pracowały w polu z następującymi maszynami: siewnikiem, pługiem, agregatem uprawowym, talerzówką oraz rozrzutnikiem obornika.

Która skrzynia wygra rywalizację?

Po zakończonych testach ponownie odwiedziliśmy gospodarstwa. Chcieliśmy zebrać jak najwięcej informacji” – objaśnia Kaźmierczak – „Oczywiście chcieliśmy także dowiedzieć się jaką przekładnię by wybrali nasi testujący” – dodaje ekspert.

Pan Karol i jego synowie nie mieli jednoznacznego zdania. Karol wybrałby ciągnik z przekładnią bezstopniową, natomiast jego synowie z przekładnią HEXASHIFT w wersji CIS+. Ich wybór był motywowany kilkoma czynnikami. Szukają przede wszystkim ciągnika bardzo łatwego w obsłudze, który może być obsługiwany przez kilka osób. Tak by była możliwa szybka zmiana operatora, bez konieczności zmian ustawień. „Takie podejście motywowane było głównie tym, że w gospodarstwie potrzebny jest obecnie ciągnik, którym pracuje kilku operatorów” – dodał Emil Kaźmierczak.

Inaczej sprawy potoczyły się w drugim gospodarstwie, gdzie Krzysztof i Tomasz zdecydowanie opowiedzieli się za ciągnikiem wyposażonym w przekładnię bezstopniową CMATIC wraz z CEBIS. Tutaj decydujące znaczenie miały szerokie możliwości ustawień ciągnika. Jak zauważył Emil Kaźmierczak – „Byli bardzo zaskoczeni doskonałym przekazaniem momentu obrotowego na koła. Ich zdaniem skrzynia bezstopniowa doskonale radziła sobie zarówno w transporcie jak i w polu. Bardzo dobra współpraca skrzyni i silnika oraz wyważenie masy sprawiało, że uciąg ciągnika był bardzo duży. Dotychczas uważali, że skrzynia bezstopniowa nie jest tak dobra jak stopniowa (mechaniczna). Po testach zmienili zdanie, gdyż CMATIC kazał się lepszy w każdym aspekcie pracy”. Pracę tej skrzyni cenią na tyle wysoko, że są gotowi podczas zakupu kolejnego ciągnika zapłacić więcej za to rozwiązanie, jeśli ciągnik będzie wyposażony w przekładnię bezstopniową.

Jak pokazały testy przeprowadzone przez CLAAS skrzynia bezstopniowa zyskuje coraz większe grono zwolenników. Niemal każdy operator bez problemu zauważa przewagi i korzyści jakie dzięki niej zyskuje. “Dla niektórych pewnego rodzaju barierą jest jeszcze trochę większe skomplikowanie obsługi. Wraz kolejnymi testami i upływem czasu oraz zwiększaniem się popularności takiego rozwiązania, bariera ta przestanie jedna zupełnie istnieć“ – dodaje Kaźmierczak.

maxresdefault Projekt testowy CLAAS   porównanie skrzyni bezstopniowej i stopniowej w praktyce

 

Źródło: CLAAS