W styczniu zarejestrowano 283 nowe przyczepy rolnicze. To wynik o jedną sztukę gorszy niż ten, który odnotowaliśmy przed rokiem. Tymczasem rośnie rynek przyczep używanych, który w porównaniu z analogicznym okresem roku 2014 zwiększył się o ponad 43 proc. – informuje agencja Martin & Jacob monitorująca rynek rolniczy.

Sytuacja na rynku nowych przyczep w zasadzie nie uległa zmianie. Udało się utrzymać poziom sprzedaży z ubiegłego roku, co może satysfakcjonować producentów. Patrząc jednak na cały rynek, trudno mówić o sukcesie. Podobnie jak na rynku ciągników, tak i w przyczepach, wyraźnie widać zwrot w kierunku towaru z drugiej ręki. Dynamika wzrostu na rynku wtórnym przyczep jest jednak zdecydowanie większa niż ma to miejsce w ciągnikach. W porównaniu ze styczniem 2014 roku zarejestrowano o 93 używane przyczepy więcej niż obecnie. Te dane pokazują, że programy zewnętrznego finansowania nie nadążają za zapotrzebowaniem odbiorców – mówi Mariusz Chrobot, z firmy Martin & Jacob.

Mocne uderzenie Pronaru

Lider rynku przyczep, firma Pronar, rozpoczął nowy rok od mocnego uderzenia. Zarejestrowano 110 sztuk tego producenta, czyli o 6 proc. więcej niż przed rokiem. W ten sposób Pronar zdobył blisko 39 proc. rynku i niemal trzykrotnie przeskoczył wicelidera z Sokółki. Wspomniany już Metal-Fach wypuścił na rynek 39 nowych przyczep, a więc o 25 proc. mniej niż w analogicznym okresie roku 2014. Trzecie miejsce i 30 rejestracji na koncie to styczniowy wynik Wietonu. Producent z Wielunia poprawił tym samym ubiegłoroczny rezultat o 7 proc.

10-12 T wciąż na topie

Cały czas największą popularnością cieszą się przyczepy o ładowności 10000-12999 kg, na które w styczniu zdecydowało się 82 nabywców, czyli o 5 proc. więcej niż przed rokiem. Zwiększył się także popyt na przyczepy o tonażu 8-9 T, które styczeń zamknęły z wynikiem 57 rejestracji, a więc o 36 proc. wyższym niż miało to miejsce w analogicznym okresie roku 2014. Podium w tej kategorii zamykają przyczepy o ładowności 6000-6999 kg, które trafiły do 45 odbiorców.

Duży wzrost w Wielkopolsce

Bezkonkurencyjna w regionach okazała się Wielkopolska, w której zarejestrowano 62 nowe przyczepy, a więc aż o 94 proc. więcej niż przed rokiem. Z takim rezultatem wielkopolanie zdobyli blisko 22 proc. całego styczniowego rynku. Wiceliderem z wynikiem 36 sztuk zostało województwo mazowieckie. W porównaniu z analogicznym okresem roku 2014 sprzedaż na Mazowszu spadła jednak o 20 proc. Przysłowiowe pudło zamyka Lubelszczyzna, w której 32 nabywców zdecydowało się zakup nowej przyczepy.

*Każdorazowo gdy w materiale jest mowa o sprzedaży ciągników czy przyczep rolniczych, należy ją rozumieć jako sprzedaż mierzoną liczbą rejestracji.

Sprzedaż nowych przyczep rolniczych w styczniu 2015 (mierzona liczbą rejestracji)

Marka

Liczba przyczep rolniczych w styczniu

Udział rynkowy %

Zmiana proc. w stosunku do 2014 r. [Sty15-Sty14]

PRONAR

110

38,87%

5,77%

METAL-FACH

39

13,78%

-25,00%

WIELTON

30

10,60%

7,14%

METALTECH

24

8,48%

26,32%

ZASŁAW

15

5,30%

-31,82%

MAR-POL

9

3,18%

80,00%

MEPROZET

6

2,12%

0,00%

POMOT

6

2,12%

50,00%

SIPMA

6

2,12%

500,00%

AGROMET PILMET

5

1,77%

-50,00%

POZOSTAŁE

33

11,66%

0,00%

 

283

100,00%

-0,35%

źródło: AgriTrac 2005-2014

Sprzedaż nowych przyczep rolniczych od stycznia do grudnia 2015 (mierzona liczbą rejestracji)

Marka

Liczba przyczep rolniczych od początku roku

Udział rynkowy %

Zmiana proc. w stosunku do 2014 r. [narastająco od początku r.]

PRONAR

110

38,87%

5,77%

METAL-FACH

39

13,78%

-25,00%

WIELTON

30

10,60%

7,14%

METALTECH

24

8,48%

26,32%

ZASŁAW

15

5,30%

-31,82%

MAR-POL

9

3,18%

80,00%

MEPROZET

6

2,12%

0,00%

POMOT

6

2,12%

50,00%

SIPMA

6

2,12%

500,00%

AGROMET PILMET

5

1,77%

-50,00%

POZOSTAŁE

33

11,66%

0,00%

 

283

100,00%

-0,35%

źródło: AgriTrac 2005-2014

źródło: Martin&Jacob