SDF FARMotion – silnik dla rolnictwa.

SAME DEUTZ-FAHR od zawsze jest cenionym producentem silników, które montowane są w oferowanych przez Koncern ciągnikach.

W oparciu o tak bogate doświadczenia, inżynierowie koncernu SAME DEUTZ-FAHR zaprojektowali obecnie nową rodzinę jednostek napędowych FARMotion, mogących konkurować z silnikami przyszłości i spełniających wymogi norm emisji spalin Euro IIIB/Tier 4i oraz Euro IV/Tier 4.

Już na etapie projektowania przyjęto określone założenia, które pozwoliły na zmniejszenie pojemności silnika, wyposażenie go w wysokociśnieniowy, elektronicznie sterowany układ wtryskowy Common Rail, układ recyrkulacji spalin oraz katalizator utleniający DOC (Diesel Oxidation Catalyst). Wersja spełniająca wymogi pełnej normy Euro IV/Tier4 wyposażona będzie w katalizator redukujący emisję tlenków azotu. Konstrukcję opracowano z najwyższą dbałością o każdy z detali, co umożliwiło uzyskanie najwyższych osiągów, stałego momentu obrotowego, równomiernego przebiegu krzywej mocy – także przy niskich prędkościach obrotowych. Silniki FARMotion charakteryzuje niskie zużycie paliwa.

Silniki FARMotion zostały zaprojektowane z myślą o wykorzystaniu w rolnictwie; mają kompaktowe wymiary, zapewniają niezawodność oraz łatwą obsługę. Obudowa katalizatora DOC została zintegrowana z silnikiem, dzięki czemu możliwe było zredukowanie jego wymiarów. Zastosowano pojedyncze głowice dla każdego z cylindrów, co zapewnia optymalne chłodzenie oraz niezwykle łatwą konserwację. Nowe silniki FARMotion posiadają funkcję automatycznej regulacji luzów zaworowych, dzięki czemu silnik nie wymaga regulacji przez cały okres eksploatacji.

Pojemność skokowa silnika FARMotion została nieznacznie zmniejszona w porównaniu do jednostek napędowych serii 1000 (962 cm3 na każdy z cylindrów), pomimo to zapewnia taki sam poziom osiągów przy obniżonym poziomie zużycia paliwa i hałasu pracy. Układ wtryskowy Common Rail, z ciśnieniem roboczym wynoszącym 2000 bar, skutecznie przyczynia się do redukcji emisji szkodliwych związków spalin. Za ich oczyszczanie odpowiada katalizator DOC oraz zewnętrzny, chłodzony układ recyrkulacji spalin EGR.

Dzięki zastosowaniu wszystkich układów, silnik 3-cylindrowy zapewnia moc na poziomie 100 KM, a silnik 4-cylindrowy 140 KM.

Opracowanie nowego silnika FARMotion przez Koncern SAME DEUTZ-FAHR jest wyrazem strategicznego znaczenia zarządzania całym procesem tworzenia i wdrażania produktu jako fundamentalnego elementu w świecie maszyn rolniczych.

źródło: SAME DEUTZ-FAHR