W listopadzie licznik mierzący ilość rejestracji zatrzymał się na poziomie 288 sztuk. To wskazuje, że listopad był kolejnym już pikującym miesiącem, odkąd w drugiej połowie 2013 roku sprzedaż regularnie zaczęła maleć. Wspominamy zwrot trendu nastąpił w czerwcu. Był on rekordowym miesiącem, na co wpływ miał zintensyfikowany popyt na przyczepy produkcji własnej. Tegoroczny listopad był zaś gorszy o 24 proc. od października, ale aż 47 proc. gorszy od analogicznego miesiąca ubiegłego roku.

Po gigantycznym boomie jaki był w czerwcu, rynek przyczep rolniczych notuje systematyczne spadki. Z jednej strony rolnicy nie mogą już sięgać po zdecydowanie tańsze produkty, jakimi były przyczepy produkcji własnej, z drugiej niskie ceny płodów rolnych zastopowały zakupy na całym rynku maszyn rolniczych. Również sezon zimowy nie sprzyja zakupom. Przyczepa nie jest teraz tak bardzo potrzebna na gospodarstwie. Rolnicy głównie kupują ją przed żniwami, stąd poprawy trendu na rynku możemy się spodziewać w przyszłym roku – mówi Michał Poźniak, Manager projektu AgriTrac w Martin&Jacob.

Prowadzący zostawia konkurencją daleko w tyle

Podobnie jak przed miesiącem, na pierwszym miejscu podium bezapelacyjnie stanęła marka Pronar, mając na swoim koncie prawie dwa razy więcej rejestracji niż marka na miejscu drugim. Tylko w listopadzie rolnicy kupili 89 przyczep tego producenta (23 proc. mniej niż przed rokiem). Na kolejnej pozycji znalazła się marka Metal-Fach, która odnotowała 43 nowe przyczepy. Udało jej się tym samym utrzymać poziom sprzedaży dokładnie na tym samym poziomie, co przed rokiem. Duża rozbieżność występuje także między drugim i trzecim miejscem, na którym znalazła się firma Wielton. Zarejestrowano 16 sztuk tej marki, co było rezultatem gorszym od ubiegłorocznego o 53 proc.

Województwa trzymają poziom

W rankingu województw w listopadzie nie doszło do spektakularnych roszad. Niemal tradycyjnie pierwsza lokata należy do województwa mazowieckiego. Różni się jedynie ilość zarejestrowanych przyczep. W listopadzie było to 37 sztuk (w październiku było ich 56). Miejsce numer dwa zdobyło województwo wielkopolskie, które osiągnęło wynik zbliżony do lidera rankingu – ma na koncie 34 nowe rejestracje (dwie sztuki mniej niż miesiąc wcześniej). Trójkę najlepszych zamyka województwo podlaskie, nieco oddalone od dwóch poprzednich pod względem ilości rejestracji – tam zakupiono w listopadzie 18 sztuk. Bardzo zbliżony rezultat miały dwa kolejne województwa ex aequo – zachodniopomorskie oraz lubelskie (16 zakupionych sztuk).

Sprzedaż nowych przyczep rolniczych w listopadzie 2013 (mierzona liczbą rejestracji)

Marka

Liczba przyczep rolniczych w listopadzie

Udział rynkowy %

Zmiana proc. w stosunku do 2012 r. [Lis13-Lis12]

PRONAR

89

39,04%

-22,61%

METAL-FACH

43

18,86%

0,00%

WIELTON

16

7,02%

-52,94%

METALTECH

14

6,14%

-62,16%

MEPROZET

13

5,70%

30,00%

ZASŁAW

8

3,51%

-52,94%

URSUS

7

3,07%

 

AGROMET PILMET

6

2,63%

-66,67%

POMOT

5

2,19%

-68,75%

AUTO-TECH

4

1,75%

-50,00%

POZOSTAŁE

23

10,09%

-82,44%

 

228

100,00%

-46,85%

źródło: AgriTrac 2005-2013 na podstawie danych z CEPiK

Sprzedaż nowych przyczep rolniczych od stycznia do listopada 2013 (mierzona liczbą rejestracji)

Marka

Liczba przyczep rolniczych od początku roku

Udział rynkowy %

Zmiana proc. w stosunku do 2012 r. [narastająco od początku r.]

PRODUKCJA WŁASNA

2557

32,93%

115,24%

PRONAR

1790

23,05%

8,95%

METAL-FACH

730

9,40%

-35,11%

METALTECH

605

7,79%

-27,37%

ZASŁAW

459

5,91%

-7,65%

WIELTON

420

5,41%

-38,24%

AGROMET PILMET

220

2,83%

-30,16%

MEPROZET

128

1,65%

-5,19%

POMOT

91

1,17%

-35,92%

JOSKIN

83

1,07%

-30,83%

POZOSTAŁE

682

8,78%

-17,73%

 

7765

100,00%

3,44%

 

źródło: AgriTrac 2005-2013 na podstawie danych z CEPiK

źródło: Martin&Jacob