Tiger 5 – nowy produkt flagowy firmy ROPA

Podczas tegorocznej wystawy BEET Europe, która odbędzie się 2 października w Dobieszewie (dolnośląskie) swoją premierę będzie miał trzyosiowy kombajn do zbioru buraków – Tiger 5, firmy ROPA. Nowa kabina, silnik, skrzynia biegów oraz zastosowany w 2-osiowej ROPA Panther system podwozia ze stabilizacją wahnięć i wyrównywaniem pochyłości terenu, który został wykorzystany w nowym kombajnie Tiger 5, z hydraulicznym zawieszeniem tylnych osi i napędem dla wszystkich 3 osi.

Hydrauliczny system podwozia – stabilizacja zachwiań z automatycznym wyrównywaniem obciążenia kół i nachyleń terenu

Specjalnie do Tiger 5 został stworzony nowy system podwozia z wahliwą przednią osią w połączeniu z dwoma hydraulicznie łożyskowanymi tylnymi osiami. W porównaniu do dotychczasowego systemu w kombajnie 3- osiowym (gdzie środkowa oś jest na stałe przykręcona do ramy) zredukowano przechył maszyny do 1/3! Stabilizację nadwozia udało się osiągnąć dzięki połączeniu cylindrów stabilizujących przedniej i tylnych osi po jednej stronie, tak aby nierówności terenu oddziaływały na jedno koło tylko w 33 procentach. Dzięki zredukowaniu zachwiań nadwozia osiąga się lepsze prowadzenie agregatu wyorywującego w rzędach i pod względem głębokości, ponieważ rama stoi w pozycji wyśrodkowanej do wszystkich 3 osi. Dzięki hydraulicznemu połączeniu osi obciążenie jest stale równo rozkładane na wszystkie osie.

Do 10 % wyrównania nachylenia terenu

Jedyne w swoim rodzaju wśród 3- osiowych kombajnów do zbioru buraków cukrowych jest też automatyczne wyrównywanie nachylenia tereny za pomocą sześciu cylindrów i sensorów. Cały pojazd skłania się do 10% w kierunku nachylenia terenu i dzięki temu osiąga pozycję poziomą. Agregat wyorywujący prowadzi się sam poprzez dotykanie(wyszukiwanie) powierzchni ziemi. Znacząco zwiększa się w ten sposób stabilność maszyny na skłonach, nawet w ekstremalnych sytuacjach Tiger 5 prowadzi się stabilnie. Ponad to zwiększa się też komfort jazdy, gdyż operator pozostaje w pozycji siedzącej i nie przesuwa się na fotelu.

Znacznie większe oparcie na podłożu i większa ochrona gleby

Dzięki nowemu większemu ogumieniu Tiger 5 sprawia imponujące wrażenie. Nowe opony 800/70 R38 Ultraflex na przedniej osi i 1050/50 R32 Michelin MegaXBib na tylnych osiach umożliwiają długotrwałą ochronę gleby nawet przy zasobniku o pojemności 43 m³/30 ton. Gleba jest chroniona przy jednoczesnym zachowaniu jej cech odprowadzania wody .

Nowy silnik Mercedes o pojemności 15,6 litrów– duża moc i oszczędność paliwa

Przekazywanie mocy w Tiger 5 z silnikiem Mercedes Benz 6-cylindrowym- rzędowym, o mocy 626 KM / 460 KW i pojemności 15,6 litrów z AdBlue i SCR KAT euro-Mot 4 final odbywa się jeszcze bardziej wydajnie i przy mniejszym zużyciu paliwa. Maksymalny moment obrotowy o imponującej wartości 2900 Nm jest przenoszony, przy zachowaniu optymalnych parametrów, przez nowy bezstopniowy napęd jazdy.

Bezstopniowa przekładnia CVR zapewnia wydajne przekazanie mocy

Specjalnie do Tiger 5 ROPA stworzyła we współpracy z firmami Omsi i Bosch-Rexroth nowy bezstopniowy napęd jazdy. Przekładnia „Constant-Variable-ROPA“ (CVR) składa się z trzech silników olejowych nałożonych na jedną przekładnię sumującą i jest umiejscowiona między obudową silnika a trzecią osią.

Bez zmieniania biegów do 40 km/godzinę na niższych obrotach

W trybie kopania prędkość Tiger 5 jest ograniczona elektronicznie do 18 km/godzinę, po drodze Tiger jedzie bezstopniowo i „ żwawo” do 40 km/ godzinę bez zmiany biegów i bez spadków mocy. Maksymalną prędkość 40 km/h Tiger 5 osiąga przy oszczędnych obrotach 1195 1/min. Na polu można już kopać przy obrotach jedynie 1.175 1/min. Zależnie od zapotrzebowania Tiger ustawia obroty do max. 1.650 1/min. O „ujarzmienie“ tygrysa dbają wbudowane w osie (ochronione przed brudem) hamulce cierne pracujące w oleju.

Bezpośrednie przekazanie mocy z wałami Kardana zapewniają bardzo wysoki moment obrotowy na wszystkie koła

Jako jedyny wśród kombajnów 3-osiowych Tiger 5 wyróżnia się bezpośrednim przekazaniem mocy, za pomocą ustawionych prosto wałów Kardana, z układu napędu jazdy na obie tylne osie i na przednią. To bardzo duża zalet dająca najlepszą trakcje nawet przy zmiennych warunkach glebowych.

Automatyczne składanie i rozkładanie gwarantuje szybką zmianę trybu jazdy i pracy

Poprzez przyciśnięcie jednego przycisku Tiger 5 zmienia automatycznie tryb jazdy po drodze na tryb kopania i odwrotnie. Taśma wyładowcza, elewator o szerokości 1m, ślimak zasobnika i inne grupy robocze składane są jedan po drugiej a niektóre nawet jednocześnie. Systemy kontroli zapobiega wszelkim kolizjom. Cały proces trwa teraz dzięki zsynchronizowaniu funkcji o 50% szybciej.

Wyjątkowo długa taśma wyładowcza – szybki rozładunek

Nowa wyjątkowo długa taśma wyładowcza jest umieszczona nad dwoma tylnymi osiami i znajduje się z powodu wyższego ogumienia – wyżej niż wcześniej. To duża zaleta przy załadunek na równolegle jadący pojazd, ponieważ załadunek przebiega bardziej płasko. Taśma o szer. 2000 mm jest składana w trzech miejscach co gwarantuje wygodne tworzenie pryzm o szer. 10m bądź załadunek na pojazdy transportujące. Chroniące buraki, gumowane palce zabierające umożliwiają większą wydajność i krótki przeładunek trwający tylko 50 sekund przy pełnym zasobniku. Automatyka wypełniania zasobnika gwarantuje optymalną trakcje i najlepsze z możliwych rozłożenie obciążenia we wszystkich warunkach. Za rejestracje zbiorów odpowiadają dwa sensory ultradźwiękowe, które sumują zbiory i zapisują je w banku danych pola. Eksport danych jest możliwy dzięki ISO-BUS.

Nowa kabina i system obsługi w ROPA Tiger 5

Nowo skonstruowana kabina R-Cab z nowym łożyskowaniem hydraulicznym, umożliwia optymalny widok na ulepszony agregat PR2 przy zachowaniu wygodnej pozycji siedzącej. Przyjazne, wyciszone wnętrze kabiny sprawia, że jazda kombajnem to sama przyjemność. Bardzo mocne reflektory LED rozjaśnią nawet najciemniejszą noc.

Pod nazwą R-Concept kryje się nowy system intuicyjnej obsługi stworzony przez firmę ROPA. Ekran dotykowy o wymiarach 12,1 Zoll z interfejsem WLAN to centrum informacji komend w maszynie. To stąd operator kontroluje maszynę, pozyskuje informacje na temat jej pracy i zmienia jej parametry. Obsługa jest możliwa zarówno poprzez przyciśnięcie ekranu dotykowego jak i przy pomocy pokręteł i przycisków „R-Select“ i „R-Direct“ . Przyciski te rozmieszczone są ergonomicznie na konsoli obok joysticków funkcyjnych. Przejrzysta konsola, zapewnia wygodną pozycję siedzącą przy zachowaniu widoku panoramicznego. Ponad to podgrzewany fotel operatora, montowany seryjnie sprawia, że jest to miejsce pracy klasy premium.

Większą wydajność zbioru daje nowy wbudowany trój-punkt z zintegrowanym systemem pomiaru. To rozwiązanie gwarantuje jeszcze dokładniejsze sterowanie głębokością wyorywania i jej zachowanie podczas pracy. Za tym idą jeszcze mniejsze straty.

Łącznie nowe rozwiązania zastosowane w Tiger 5 gwarantują wyższą wydajność dziennego zbioru, redukcje kosztów eksploatacyjnych oraz łatwiejszą konserwacje i obsługę. Operator może cieszyć się jeszcze większym komfortem jazdy kopiąc buraki oszczędniej i chroniąc glebę.

Tiger 5 będzie dostępny w sprzedaży od roku 2015 z ulepszonym agregatem PR2h- 6, 8 lub 9-cio rzędowym z różnym odstępem międzyrzędzi. Ogławiacz będzie dostępny w wersji integralnej, z wyrzutnikiem liści, dwufunkcyjny bądź odliściacz z dwoma wałami z gumowymi elementami czyszczącymi.

źródło: ROPA Maschinenbau GmbH