Wymagające warunki rynkowe wymuszają zmiany w dystrybucji maszyn rolniczych

Podczas 63 edycji corocznego kongresu CLIMMAR zorganizowanego w Wenecji (Włochy) w dniach od 20 do 23 października, 16 krajowych stowarzyszeń dealerów dyskutowało na temat przyszłości organizacji dealerów branży rolniczej. Biorąc pod uwagę trudne warunki rynkowe, stałą reorganizację kanałów dystrybucji oraz planowane nowe europejskie rozporządzenia RMI, warunki prowadzenia działalności nadal są bardzo trudne. Sytuacja na polskim rynku prezentowana była przez przedstawicieli Polskiej Izby Gospodarczej Maszyn i Urządzeń Rolniczych.

 

63 kongres został zorganizowany przez włoskie stowarzyszenie, UNACMA. Łącznie 70 uczestników, w tym delegaci reprezentujący dealerów z całej Europy oraz różni mówcy, dzielili się swoimi wnioskami i obawami dotyczącymi swoich rynków krajowych. Szczególnie gorąco przywitano przedstawiciela chińskiego Stowarzyszenia Dystrybutorów Maszyn Rolniczych (CAMDA), który wziął udział w kongresie w Wenecji w ramach wstępnego etapu możliwego członkostwa w CLIMMAR.

 

Niskie ceny towarów zwiększają nacisk na kanały dystrybucji

Niskie ceny towarów takich, jak mleko, mięso i płody rolne spowodowały i nadal powodują niskie przychody rolników w całej Europie, co skutkuje niższym zapotrzebowaniem na nowe ciągniki i maszyny. Brytyjska BAGMA obserwuje wycofywanie się z działalności dealerów Agco i New Holland, podczas gdy inni zwiększają (ponowne) wysiłki w zakresie maszyn ogrodniczych i do pielęgnacji gruntów. Obecnie funkcjonuje 25 dealerów John Deere (spadek z 40) oraz 11 dealerów Claas z 22 punktami, częściowo będących własnością Claas. Ogólnie rynek maszyn rolniczych zmniejszył się o 20%. Dewaluacja funta brytyjskiego oferuje możliwości eksportu maszyn używanych. Francuska SEDIMA zaobserwowała wzrost prywatnej działalności dealerskiej. Dealerzy rolniczy nie rozwijają się już regionalnie, ale na poziomie krajowym, a nowe firmy tworzą nowe kanały dystrybucji. Jednym z przykładów jest Groupe Dubreuil prowadząca działalność jako dealer samochodów oraz zajmująca się dystrybucją paliw i transportem lotniczym, która nabyła kilku efektywnie działających dealerów Case IH i New Holland, i obecnie jest właścicielem 23 punktów. Zarówno we Włoszech jak i w Szwecji kilku producentów ciągników i maszyn rozpoczęło sprzedaż bezpośrednią. We Włoszech wielu producentów (np. MaterMacc i Goldoni) jest obecnie własnością chińskich producentów. Jedna z największych marek, New Holland zakończyła działalność, a lukę wypełniły inne marki.

 

Nowe europejskie modele dystrybucji zaczynają być efektywne.

Pomimo ponownej stabilizacji warunków na rynku, duńska Dansk Maskinhandlerforening obserwuje turbulencje wśród dealerów. Kilka marek, w tym Agco, Claas, John Deere i Väderstad, przeprowadziło poważną i gwałtowną reorganizację swoich kanałów dystrybucyjnych. Zniknęła jedna trzecia dealerów Agco, a LMB Danmark A/S przejęła import Claas. Najbardziej uderzająca jest nowa strategia John Deere, która będzie skutkowała przeniesieniem jej całej działalności importowej i dealerskiej do Semler Gruppen, importera Grupy Volkswagen.

 

Podobnie do większych krajów, również mniejsze rynki odczuły skutki zaostrzenia warunków rynkowych. Belgijska Fedagrim mówi o spadku na poziomie 15%, również sprzedaż w Luksemburgu spadła drastycznie. Sprzedaż ciągników spadła z 229 w 2013 roku do 124 w październiku 2016. Sprzedaż kombajnów spadła z 12 (2013) do 4, a sieczkarni polowych z 12 sztuk (2013) do 2 sztuk w 2016 do dnia dzisiejszego. Import nowych ciągników i maszyn w szarej strefie powoduje narastające problemy w większości europejskich krajów. Austriackie stowarzyszenie ARGE podaje, że ilość rejestracji ciągników w 2016 roku do chwili obecnej spadła o jedną trzecią. Bardziej niepokojący jest średni zysk brutto firm dealerskich wynoszący jedynie 1,9%. Aż 34% dealerów odnotowuje straty na działalności.

 

Konferencja prasowa dotycząca zadowolenia dealerów europejskich

Podczas swojej dorocznej konferencji prasowej zorganizowanej w tym roku podczas Wystawy EIMA w Bolonii w dniach od 9 do 13 listopada, CLIMMAR skoncentruje się na wspomnianych powyżej warunkach rynkowych oraz zmieniających się strategiach dystrybucji. Inne zagadnienia, które zostaną przedstawione podczas konferencji prasowej to ciągła działalność lobbystyczna dotycząca Informacji na temat napraw i konserwacji (RMI) stanowiących część rozporządzenia unijnego 167/13 oraz wyniki corocznego wskaźnika zadowolenia dealerów. 1 205 firm dealerskich z dziewięciu krajów wzięło udział w tej corocznej ankiecie dotyczącej relacji pomiędzy dealerami a producentami ciągników. Starannie oceniano i analizowano aspekty takie, jak image marki, obsługa posprzedażna i gwarancje, warunki płatności, zabezpieczenie przed kradzieżą oraz wkład w rentowność. Średnio, ogólny wskaźnik zadowolenia wzrósł nieznanie z 12,4 w 2015 roku do 12,6 w 2016 roku. W porównaniu z rokiem 2015 badanie objęło trzy dodatkowe marki ciągników, co łącznie daje 11 marek. Wszystkie informacje, wnioski i działania dotyczące Wskaźnika zadowolenia dealera 2016 zostaną przedstawione podczas konferencji prasowej CLIMMAR na EIMA.

 

 

Źródło: Polska Izba Gospodarcza Maszyn i Urządzeń Rolniczych