W owych czasach pojazdy parowe były olbrzymie i często grzęzły w miękkiej glebie, uwolnienie takiej maszyny trwało nieraz wiele dni. Aby zwiększyć powierzchnię styku pojazdu z gruntem, Benjamin Holt wpadł na pomysł zastąpienia kół gąsienicami. W 1904 roku miały miejsce próby pierwszego ciągnika gąsienicowego zbudowanego przez Holta. Wkrótce ciągnik ten został wykorzystany do orania miękkiego gruntu w pobliżu fabryki Holta w Stockton w stanie Kalifornia, co uznano za „ decydujący sukces”. Po przeprowadzeniu dalszych prób pierwszy pojazd na podwoziu gąsienicowym, wyposażony w nowy, ulepszony zespół gąsienic został wysłany na rodzinne ranczo Holta w celu wykonania zimowej orki. Wkrótce potem Holt stworzył znak towarowy „Caterpillar” (z ang. gąsienica). Holt przestawił się z napędu parowego na benzynowy i już w 1909 roku jego pojazdy na podwoziu gąsienicowym były rozchwytywane przez klientów. W 1925 roku nastąpiła fuzja pomiędzy Holt Manufacturing Company i C. L. Best Tractor Company, w wyniku której powstała firma Caterpillar Tractor Co. Od 1925 roku do chwili obecnej trwa ciągły rozwój produktu. W historii firmy miały miejsce dwa ważne punkty zwrotne – wprowadzenie do seryjnej produkcji silnika Diesla w 1931 roku oraz wynalezienie uszczelnionych i smarowanych pasów gąsienicowych.

Do wielu udoskonaleń wdrażanych przez lata działalności firmy należy zaliczyć przejście z linkowego na hydrauliczny układ sterowania, wprowadzenie skomputeryzowanych systemów monitorowania, zastosowanie dzielników momentu obrotowego, automatycznych przekładni planetarnych, różnicowego układu kierowniczego, co ciekawe lista tych udoskonaleń nadal się poszerza.

Challenger, wraz ze swoim opatentowanym systemem Mobil-trac, został wprowadzony do produkcji w 1987 roku. System Mobil-trac był znaczącym krokiem w konstrukcyjnym rozwoju podwozia, pozwalającym uzyskać lepsze właściwości trakcyjne, lepszą zdolność do poruszania się po miękkim terenie, ograniczone ubijanie gruntu oraz większą wszechstronność zastosowań, przyczyniając się do zmniejszenia kosztów eksploatacji i uzyskania większej wydajności.

Modele MT ciągników Challenger zostały specjalnie zaprojektowane jako ciągniki gąsienicowe, ich „kręgosłupem” przystosowanym do wysokich obciążeń wywieranych przez gąsienice, jest przekładnia napędowa i silnik. Ciągniki serii MT835B-350 KM (260 kW), MT845B-400 KM (298 kW) i MT855B-460 KM (342 kW) napędzane są nowymi silnikami CAT® C15 ACERT®TM, o pojemności 15,2 litra. Dwa największe modele MT865B i nowy MT875B napędzane są silnikami CAT® C18 ACERT®TM o pojemności 18,1 litra, osiągającymi moc 510 KM (380 kW) i największą w branży, odpowiednio 570 KM (424 kW). Ciągniki MT 745B 269 KM (200kW), MT755B 301 KM (224 kW) i MT765B 320 KM (238kW) są napędzane nowymi silnikami CAT C9 ACERT®TM 8,8l. Nie są dostępne dla modelu MT875B.

Te wysoko wydajne ciągniki nadają się do pracy w każdym gospodarstwie rolnym, na każdym polu, przy zbiórce każdego plonu, a przy tym pracując z większą wydajnością, zapewniają większy komfort użytkowania i powodują mniejsze ubijanie gruntu niż jakikolwiek inny typ ciągnika.

Oprócz flagowych modeli ciągników gąsienicowych serii MT700B i MT800B, Challenger to także ciągniki kompaktowe serii MT600C oraz ciągniki przegubowe – kołowe serii MT900C. Oferta firmy Challenger obejmuje również uniwersalne kombajny zbożowe, lekkie opryskiwacze z serii Spra-Coupe 4000, duże prasy do prostokątnych beli serii LB B oraz wysokowydajny rozsiewacz nawozów RoGator 1274 C służący do rozpylania lub rozsiewu nawozów na dużych areałach.

 

Modele ciągników gąsienicowych:

Model DIN KM ECE-R24
MT745B 269 277KM/206kW
MT755B 301 310KM/231kW
MT765B 320 330KM/246kW

MT835B 350 368KM/274kW
MT845B 400 420KM/313kW
MT855B 460 484KM/360kW
MT865B 510 534KM/397kW
MT875B 570 600KM/446kW

MT700B
Standardowy rozstaw
1.524m – 2.235m

Szeroki rozstaw
2.032m – 3.048m (w zależności od zapotrzebowania rynkowego)

Wyjątkowo szeroki rozstaw
3.048m – 4.064m (w zależności od zapotrzebowania rynkowego)

 

MT800B
Standardowy rozstaw
2.286m – 2.601m

Ciągniki gąsienicowe Challenger

 

{gallery}Challanger – galeria001{/gallery}

Inne maszyny Challenger

 

{gallery}Challanger – galeria002{/gallery}

PTR – na podst. materiałów firmowych Challenger

foto: Challenger