Nowy, czołowy model LEXION 780 wyprzedzi dotychczasowy LEXION 770 nie tylko systemem CEMOS AUTOMATIC. Za nowym wyglądem LEXION kryje się wiele nowoczesnych rozwiązań i ulepszeń.

LEXION serii 700

LEXION

780

770

760

750

Młocarnia / Szerokość

APS /

1.700 mm

APS /

1.700 mm

APS /

1.420 mm

APS /

1.420 mm

Oddzielanie resztek ziarna

ROTO PLUS

ROTO PLUS

ROTO PLUS

ROTO PLUS

Pojemność zbiornika ziarna

12.500 l

12.500 l lub 11.500 l

11.000 l

10.000 l

Max. moc silnika

(ECE R 120)

440 kW /

598 KM

405 kW /

551 KM

360 kW /

490 KM

330 kW /

449 KM

LEXION serii 600

LEXION

670

660

650

630

620

Młocarnia / Szerokość

APS / 1.700 mm

APS / 1.700 mm

APS / 1.700 mm

APS / 1.420 mm

APS / 1.420 mm

Oddzielanie resztek ziarna

6-klawiszy z MSS

6-klawiszy z MSS

6-klawiszy z MSS

5-klawiszy z MSS

5-klawiszy z MSS

Pojemność zbiornika ziarna

11.000 l

11.000 lub 10.000 l

10.000 l lub 9.000 l

9.000 l

9.000 l lub 8.000 l

Max. moc silnika

(ECE R 120)

330 kW / 449 KM

294 kW / 400 KM

264 kW / 359 KM

264 kW / 359 KM

224 kW / 305 KM

Do nowych kombajnów LEXION należą cztery modele serii 700 i pięć modeli serii 600, pokrywających zakres mocy od 305 KM (LEXION 620) do 598 KM (LEXION 780) według ECE R 120. Dzięki silnikom nowej technologii wszystkie modele dysponują wyższą mocą silników i spełniają wymagania normy emisji spalin Stage IIIb (Tier 4i). Została tu zoptymalizowana charakterystyka silników, względnie liczba obrotów znamionowych we wszystkich modelach została zredukowana do 1.900 /min, co jest jednoznaczne ze zmniejszonym zużyciem paliwa. Dwie najmocniejsze maszyny, to jest LEXION 780 oraz 770 napędzane będą silnikami Mercedes Benz, który wymagania normy emisji spalin spełnia przez SCR (selektywna redukcja katalityczna) i dodatek mocznika. W LEXION 760 – 620 zamontowane są silniki Caterpillar, pracujące na zasadzie wtórnego obiegu spalin (EGR – Exhaust Gas Recirculation).

claas lexion 780 500b Claas   prezentuje nowy Lexion 780

Nowy układ chłodzenia DYNAMIC COOLING

Dostosowując się do zwiększonej mocy silników firma CLAAS zbudowała dla kombajnów LEXION całkowicie inny układ chłodzenia. Cztery nowe modele serii 700 pracują z tak zwanym DYNAMIC COOLING – nowym systemem chłodzenia o zmiennym napędzie wentylatora. Pracuje on zgodnie z zasadą „cooling on demand“: Wydajność chłodzenia dostosowana jest tutaj do rzeczywistych potrzeb maszyny. W ten sposób uzyskuje się przeciętną oszczędność 15 kW. Najwyższa liczba obrotów wentylatora osiągana jest tylko przy pełnym obciążeniu maszyny. Do takiej koncepcji chłodzenia należy również pakiet chłodnic złożony z chłodnicy powietrza doładowania, chłodnicy oleju hydraulicznego i chłodnicy wody w silniku. Pakiet chłodnic wspólnie z wentylatorem o zmiennym napędzie i sitem o średnicy 1,60 m został umieszczony poziomo za silnikiem i dzięki temu mógł być tak wyraźnie powiększony. W znacznym stopniu zmieniono również prowadzenie powietrza przez DYNAMIC COOLING. Jest ono zasysane od góry i przetłaczane przez chłodnice do przodu, do silnika a następnie usuwane przez nowe boczne otwory wylotowe w dół. Taki układ prowadzenia powietrza tworzy efekt kurtyny, aktywnie zapobiegającej powstawaniu kurzu. Dzięki temu nie tylko stale zasysane jest czyste powietrze ale zmniejszenie zanieczyszczenia redukuje nakłady ponoszone na przeglądy i konserwację. Nowe modele serii 600 pracują z powierzchniowym odsysaniem kurzu i układem chłodzenia ustawionym pionowo, co sprawdziło się również w aktualnych modelach serii 700.

Nowy, wydajny system omłotu

Optymalizacji dokonano także w systemie omłotu kombajnu LEXION 780. Aktualnie LEXION 770 dysponuje 5 koszami oddzielającymi na każdym z rotorów. W LEXION 780 zastosowano rozwiązanie 2 x 6 koszy oraz poniesiono liczbę obrotów rotorów do 1.250 /min. Wszystkie modele serii 700 wyposażone są w sprawdzony system czyszczenia JET STREAM. Dostosowanie do zwiększonej wydajności nowego kombajnu LEXION znalazło potwierdzenie również w zwiększeniu pojemności zbiornika ziarna we wszystkich modelach. Podniesiono też wydajność rozładunku oraz zamontowano rury rozładowcze o długości 8,81 i wysokości 4,98 m. Czołowy model posiada teraz zbiornik ziarna o pojemności maksymalnej 12.500 l a jego rozładunek odbywa się z prędkością 130 l/s.

Napęd wszystkich kół POWER TRAC teraz także w LEXION

W nowym kombajnie CLAAS POWER SYSTEMS dba o to, aby wszystkie komponenty układu napędowego to jest silnik, osie i ogumienie były optymalnie dostosowane do możliwości LEXION. Wszystkie nowe modele otrzymały wzmocnione napędy jezdne a seria 700 znany i sprawdzony w JAGUAR serii 900 napęd wszystkich kół POWER TRAC. Przy tej koncepcji napędu załączanie siły uciągu odbywa się przez drugi silnik hydrostatyczny na tylnej osi.

claas lexion 780 500 Claas   prezentuje nowy Lexion 780

4-przegubowa oś – nowe, własne, opatentowane rozwiązanie CLAAS

Nowa jest także blokada mechanizmu różnicowego w LEXION 780 oraz w nowym 770 w wersji na kołach. Te dwa modele są dodatkowo wyposażone w nową, 4-przegubową oś. Jest to opatentowane rozwiązanie CLAAS oraz CLAAS Industrietechnik, zapewniające poprawioną stabilność i udźwig na nierównościach gleby. 4-przegubowa oś zawieszona jest w czterech punktach i obok ruchów pionowych pozwala na dodatkowe ruchy boczne. Wynika stąd także możliwość zastosowania większego ogumienia o średnicy sięgającej aż do 1,65 m. Dla wszystkich modeli serii 700 do dyspozycji jest nowe podwozie gąsienicowe CLAAS TERRA TRAC, którego trzecia generacja posiada amortyzację hydropneumatyczną. W połączeniu z 4-przegubową osią LEXION uzyskuje najwyższy stopień ochrony gleby.

Większa wydajność także na zboczach

Nowy LEXION został przez CLAAS wyposażony także do pracy na zboczach. Wzmocniona konstrukcja kanału wciągającego w trzech modelach MONTANA to jest w LEXION 760, 670 i 630 umożliwia zbiór przyrządem żniwnym VARIO o szerokości do 9 m.Ze strony technicznej nie jest to wprawdzie żadna innowacja, ale dla użytkownika znacznym wzbogaceniem maszyny jest układ centralnego smarowania maszyny przeznaczony do wszystkich nowych modeli LEXION. Zależnie od potrzeb automatycznie zaopatruje w smar wszystkie punkty smarowania.

źródło:Claas Polska