Grupa Michelin realizuje cele, planuje dalszy wzrost

 

Spółka zanotowała także wzrost marży operacyjnej na działalności bieżącej na poziomie 12,9 proc. (12,2 proc. rok wcześniej). Spółka planuje wypłatę dywidendy w wysokości 3,25 euro na akcję. Średni wzrost sprzedaży dla wszystkich linii produktowych (opony do samochodów osobowych i dostawczych, opony do ciężarówek oraz specjalistyczne) wyniósł w roku 2016 2,1 proc. To wskaźnik przewyższający średnie tempo wzrostu całego rynku.

 

Przegląd rynków i wypracowanych wyników Michelin

W segmencie opon do samochodów osobowych i dostawczych Grupa Michelin zanotowała wzrost średnio o 3 proc. – głównie dzięki sukcesom ubiegłorocznych nowości produktowych. Wzrosty sprzedaży opon zarówno na pierwsze wyposażenie jak i na wymianę nastąpiły na wszystkich rynkach, za wyjątkiem Ameryki Południowej.

 

Rynek opon do ciężarówek znajdował się w ubiegłym roku w stagnacji. W tym kontekście średni wzrost sprzedaży w tym segmencie na poziomie 1 proc. uznać należy za satysfakcjonujący – największe wzrosty zanotowano w Europie, natomiast największe tendencje spadkowe zaobserwowano w Ameryce Południowej i Północnej.

 

Rynki opon specjalistycznych, rolniczych i przemysłowych cechowało w roku 2016 spowolnienie, co przełożyło się na 1 proc. spadek sprzedaży w tym segmencie, jednak spółce udało się utrzymać swój udział rynkowy w tych liniach produktowych.

 

Plany Grupy Michelin na rok 2017

Spółka oczekuje, że w roku 2017 na rynku utrzymane zostaną trendy obserwowane w roku ubiegłym. Oczekiwany jest wzrost cen surowców, który przełoży się na konieczność takiego zarządzania polityką cenową, aby utrzymać dotychczasowe marże. W obecnej sytuacji rynkowej celem Grupy Michelin jest utrzymanie sprzedaży na poziomie globalnych trendów rynkowych, utrzymanie zysku operacyjnego w wysokości równej bądź wyższej niż w roku ubiegłym, uzyskanie na koniec roku wolnych środków pieniężnych w wysokości ponad 900 mln euro.

 

 

 

(W MILIONACH EURO)

 

2016

 

2015

 

SPRZEDAŻ NETTO

 

 

20 907

 

 

21 199

 

 

ZYSK OPERACYJNY Z DZIAŁALNOŚCI BIEŻĄCEJ*

 

 

2 692

 

 

2 577

 

MARŻA OPERACYJNA NA DZIAŁALNOŚCI BIEŻĄCEJ

 

 

12,9%

 

12,2%

 

ZYSK NETTO

 

 

1 667

 

 

1 163

 

NAKŁADY INWESTYCYJNE z wyłączeniem przejęć

 

 

1 811

 

1 804

 

ZADŁUŻENIE NETTO/KAPITAŁ WŁASNY

 

 

944

 

1 008

 

WOLNE ŚRODKI PIENIĘŻNE**

 

 

1 024

 

 

653

 

 

* Dla łatwiejszego zrozumienia i analizowania wyników operacyjnych Michelin zastępuje dotychczas stosowane wyrażenie „Zysk operacyjny przed uwzględnieniem pozycji jednorazowych” wyrażeniem „Zysk operacyjny z działalności bieżącej”.

** Środki pieniężne netto z działalności operacyjnej bez środków pieniężnych netto z działalności inwestycyjnej i bez środków pieniężnych netto z innych krótkoterminowych aktywów finansowych przed dystrybucją.

 

Michelin jest liderem technologicznym światowej branży opon. Grupa Michelin produkuje, sprzedaje i promuje produkty i usługi w dziedzinie mobilności – są to opony do samochodów osobowych, ciężarowych, samolotów, rowerów, sprzętu rolniczego i budowlanego, motocykli, a także przewodniki, mapy, atlasy i usługi internetowe (ViaMichelin.com). Siedzibą Grupy jest Clermont-Ferrand we Francji. Firma zatrudnia na świecie ponad 100 tys. osób i jest obecna w 170 krajach. Michelin ma 67 zakładów produkcyjnych w 17 krajach. W Polsce Grupa Michelin ma fabrykę opon w Olsztynie oraz Dyrekcję Handlową w Warszawie.

 

 

Źródło: Grupa Michelin