IV generacja ciągników Kubota MGX zadebiutowała na Agro Show 2018

Na tegorocznych targach Agro Show japoński producent wprowadza kolejną, czwartą już generację „Grand X”. Seria doczekała się usprawnień funkcjonalnych oraz ergonomicznych, ale zmiany dotyczą również skrzyni biegów i charakterystyki pracy ciągnika.

Na czwartą generację ciągników Kubota MGX – podobnie jak w przypadku poprzedniej wersji, składa się 5 modeli o mocach 104-143 KM. Zmianą widoczną na pierwszy rzut oka jest nowa pokrywa silnika, która skrywa jedną z dwóch jednostek napędowych – V3800 o pojemności 3,8 litra (w modelach M95GX-IV i M105GX-IV) lub V6108 o pojemności 6,1 litra (w modelach M115GX-IV, M125GX-IV i M135GX-IV).

Przy takiej wielkości silników, co w poprzedniej generacji, ich ich charakterystyka została zoptymalizowana, dzięki czemu maksymalna moc osiągana jest przy niższych obrotach. Oznacza to, że krzywa momentu obrotowego jest teraz jeszcze lepiej dopasowana do wykonywania ciężkich prac polowych.

Kolejna generacja ciągników Kubota MGX, oprócz szeregu usprawnień funkcjonalnych i wizualnych, otrzymała silniki o zoptymalizowanej charakterystyce. Jak widać, w myśl powiedzenia, iż „lepsze jest wrogiem dobrego”, Japończycy są w stanie doskonalić jednostki, które już i tak oferują rewelacyjne osiągi – mówi Grzegorz Czerwiak, Manager produktu marki Kubota.

Ciągniki Kubota MGX-IV są wyposażone w przekładnię Powershift z 8 biegami zmienianymi pod obciążeniem w 3 zakresach reduktora. Łącznie daje to 24 przełożenia do przodu i 24 do tyłu, lub 32 biegi do przodu i 32 biegi do tyłu w opcji z biegami pełzającymi. Ta intuicyjna przekładnia umożliwia zmianę maksymalnie 8 biegów bez konieczności wysprzęglania. W trybie automatycznym ciągnik sam dostosować przełożenie, adekwatnie do warunków pracy i obciążenia, co przydaje się szczególnie przy zmiennych warunkach glebowych i w nierównym terenie. Nowością jest układ automatycznego rozłączania napędu na cztery koła podczas wykonywania nawrotu. Dzięki temu rozwiązaniu możliwe jest osiągnięcie jeszcze mniejszego promieniu skrętu.

Oprócz standardowych wersji Kubota MGX czwartej generacji, japoński producent oferuje również każdy model z amortyzowaną przednią osią, co znacznie poprawia komfort realizacji zadań transportowych i polowych. W codziennym wykonywaniu obowiązków pomocna okazuje się opcja Work Cruise, która pomaga utrzymać stałe obroty silnika, niezależnie od obciążenia. Dzięki temu, praca z maszynami towarzyszącymi jest jeszcze bardziej stabilna. Dodatkowa możliwość zapisania dwóch najczęściej używanych prędkości obrotowych silników pomaga jeszcze szybciej zredukować prędkości silnika na końcu pola. Połączenie tych dwóch funkcji przekłada się na płynną, sprawną i komfortową pracę.

Trzypunktowy układ zawieszenia kategorii III zapewnia ciągnikom Kubota serii MGX-IV udźwig 6100 kg na końcach ramion (za wyjątkiem modeli M95GX-IV i M105GX-IV o udźwigu 5000 kg). Na standardowym wyposażeniu tej generacji znajdują się dwie sekcje hydrauliczne, opcjonalnie możliwe jest wyposażenie ciągnika nawet w cztery sekcje. Przepływ oleju każdej z sekcji jest regulowany z fotela operatora.

Japońscy konstruktorzy postanowili zintegrować opcjonalny przedni TUZ z podwoziem ciągnika, co zapewnia jeszcze lepszą stabilność i wytrzymałość w pracach wymagających użycia przedniego wałka odbioru mocy. Podobnie jak trzecią generację serii, czwarta generacja jest w pełni kompatybilna z rozwiązaniami dla rolnictwa precyzyjnego. Opcjonalne elementy zapewniające kompatybilność ze standardem ISOBUS, umożliwiają optymalizację pracy oraz kosztów związanych ze zużyciem środków ochrony roślin, nawozów i materiału siewnego. Oprócz uniwersalnych terminali ISOBUS, możliwe jest również wyposażenie ciągników Kubota serii MGX-IV w dodatkowe sygnalizatory LED, które pomagają zwiększyć precyzję oraz komfort pracy.

 

Źródło: Kubota