Opryskiwacze Dammann – nowocześnie wyposażone i efektownie oświetlone

 

 

Przy zastosowaniu systemu HD-NIGHT LUX, z powodzeniem możemy pryskać wieczorami jak i bardzo wcześnie rano. Światła LED są odporne na wodę i środki ochrony roślin. Oświetlenie bezpośrednie stożka pryskającego może zostać zainstalowane w każdym z opryskiwaczy firmy Dammann obsługującym ISOBUS. Podczas pryskania w godzinach nocnych zawsze dokładnie oświetlony nad łanem stożek pryskający ułatwia użytkownikowi widoczność oraz kontrolowanie pracy opryskiwacza na całej szerokości belki. Oświetlenie stożka pryskającego jest sprzęgnięte z przełączaniem sekcji. Wyłączając pryszczącą sekcję pozostaje ona oświetlona żeby operator pomimo wszystko dokładnie widział całą belkę podczas pracy. Na końcach belki zostały umieszczone większe lampy LED, dzięki którym można zauważyć ewentualne przeszkody na polu z odległości prawie 20 m. Wymiana pojedynczych diod LED jest prosta i nie skomplikowana.

Kolejną zaletą jest możliwość włączania oświetlenia LED podczas postoju i ze złożoną belka. Ułatwia to prace na polu lub podwórku podczas przygotowywania i napełniania środka, konserwacji czy obsługi maszyny.

Oświetlenie belki opryskiwaczy znakomicie sprawdza się Podczas gorących dni w lecie, kiedy ogólne działanie środków ochrony roślin spada do 50%. Dzieje się tak z powodu wysokiej temperatury, zakurzenia i większego znoszenia przez wiatr podczas pracy w ciągu dnia. Z przeprowadzonych testów wynika, że najlepszym czasem na wykonywanie zabiegów pryskania są godziny wieczorne pomiędzy 19:00 – 23:00, oraz poranne, między 06:00 – 09:00.


{gallery}Dammann – HD-NIGHT LUX{/gallery}

W ostatnim czasie, oprócz systemu HD-NIGHT LUX, w opryskiwaczach firmy Dammann stosowanych jest jeszcze wiele innych nowoczesnych rozwiązań, jak np. technika automatycznego poziomowania podwozia dla opryskiwacza samojezdnego DT 2000H Plus „Highlander“, która umożliwia prace na pochyłościach. Podczas jazdy po pagórkowatym terenie automatyczna technika pochyłu pojazdu nośnego zawsze utrzymuje go w pozycji poziomej. Dzięki zastosowanej technice pochyłu, maszyna nie uszkadza roślin jadąc „po zboczu“ i pozwala na stabilne prowadzenie w scieżce.

W celu umożliwienia szybkiej i komfortowej pracy oraz łatwego czyszczenia zbiornika rozwadniacza, firma Dammann stosuje aktualnie rozwadniacz w okrągłej formie co umożliwia lepsze czyszczenie wnętrza. Dodatkowo rozwadniacz wyposażono w: 4 poziomo zamocowane dysze do mieszania środków i czyszczenia wnętrza, ergonomiczny panel obsługi, przełącznik płukania wnętrza, przełącznik dyszy do płukania kanistra, przełącznik dyszy wspomagającej ograniczenie zatorów, zawór ssania na górnej stronie rozwadniacza oraz schowek na rękawice, kubek pomiarowy, pistolet na powietrze do czyszczenia.

Kolejnym nowoczesnym rozwiązaniem stosowanym w opryskiwaczach Dammann jest rotacyjne urządzenie mieszające i czyszczące zbiornik cieczy. Urządzenie jest zamocowane w środku zbiornika i może obracać się 360° dookoła własnej osi, dzięki czemu dociera do wszystkich zakamarków wewnątrz beczki. Jeżeli obniży się poziom cieczy mieszadło zacznie pracować talko w zakresie 120°. Poprzez całą długość beczki poprowadzona została rura ze stali nierdzewnej z nabudowanymi dyszami do mycia zbiornika i mieszania cieczy. Napęd sprawia ze obraca sie ona powoli wokół własnej osi, dzięki czemu łatwiej rozmieszać środki i wyczyścić beczkę.

Maszt hydrauliczny i belkę polową opryskiwaczy Dammann wyposażono w nowy pakiet sprężynowy z amortyzatorami w maszcie hydraulicznym. Pakiet ten amortyzuje pionowe ruchy belki i zapewnia jej spokojna prace oraz dłuższą żywotność. Wprowadzono również nowy podział belki. Taki podział przy szerokości roboczej 36 m sprawia, że ma ona po złożeniu krótszą formę. Dodatkowo możliwe jest pryskanie na rożnych szerokościach roboczych.

Opryskiwacze Dammann mogą być wyposażone w automatyczny system kierujący, sterowany poprzez GPS. System może być instalowany zarówno w nowych jak i w starszych maszynach. System jest zintegrowany z terminalem Isobus i nie ma potrzeby zakupu kolejnego terminala, jeżeli oczywiście już taki posiadamy.

Firma Dammann w swoich opryskiwaczach rozwinęła technikę sterowania (zamykanie / otwieranie) sekcji (3-5 m) poprzez GPS. Aktualnie możliwe jest również przełączanie pojedynczych dysz co zwiększa dokładność zabiegów gdzie dotychczas pokrywanie się powierzchni pryskanej wynosiło 3 m, teraz zostało ograniczone do 0,5 m. Zmniejsza to znacznie obciążenie dla środowiska jak i zużycie środków ochrony. Dammann System – EDS składa się z własnego komputera pokładowego i pojedynczych boxów EP (elektropneumatycznych) zamontowanych przy każdej pojedynczej dyszy i sterowanych poprzez CANBUS. Wszystkie te dane zostają przesłane do komputera pokładowego opryskiwacza. Dodatkowo nadal możliwe jest manualne przełączanie sekcji. System EDS umożliwia przełączanie dysz automatycznie, zależnie od prędkości i wydatku.

Aktualnie firma Herbert Damman wprowadza na rynek nowy model opryskiwacza samojezdnego DT 2500H Profi Class. Maszynę wyposażono w zbiornik o poj. 6000 l. oraz dwuczęściowe belki o szerokościach roboczych od 18 do 36 m, o szerokości powyżej 36 m mogą być również składane na trzy części. Nowy model Dammanna napędza 6-cylindrowy silnik Mercedes Benz o mocy 230 KM. Napęd na koła jest przenoszony za pomocą układu hydrostatycznego, a amoryzacja zawieszenia jest pneumatyczna. Dzięki bezstopniowej przekładni opryskiwacz może poruszać się z prędkością do 40 km/h. Ten nowy model opryskiwacza Dammann również może być wyposażony w systemu oświetleniowy HD-NIGHT LUX.


{gallery}Dammann – opryskiwacze{/gallery}

opracowano na podst. mat. firmowych Herbert Damman

foto: Herbert Damman