Site icon maszynydlafarmera.pl – Portal Techniki Rolniczej

Scorpion Claas – ładowarki o większej mocy i komforcie

 

 

Więcej mocy i komfortu

Ładowarka teleskopowa jest dzisiaj kluczową maszyną w rolnictwie, gdy idzie o przeładunki materiałów niezależnie od tego czy będzie to działanie w górnym segmencie wydajności w firmie świadczącej usługi i w instalacji biogazowej czy też klasyczna praca przy zadawaniu pasz i ścieleniu w gospodarstwie prowadzącym hodowlę bydła. W wielu krajach rynek wymaga udźwigu w dolnym i średnim segmencie przekraczającego granicę 5 ton z równoczesną większą dynamiką jazdy oraz komfortem. CLAAS wyszedł tym żądaniom naprzeciw trzema nowymi modelami oznaczonymi w serii największych SCORPION jako 9055, 7055 i 7044 oraz trzema nowymi modelami w serii mniejszych maszyn znanych jako SCORPION 7035, 7030 oraz 6030. Podczas, gdy maksymalny udźwig wynosił dotychczas 4,4 t, to w dwóch czołowych modelach 9055 i 7055 sięga teraz do 5,5 t – przy maksymalnej wysokości podnoszenia 8,8 m wzgl. 7,0 m. Modele te dysponują także większą siłą zrywania i wyższym wydatkiem hydrauliki.


Nowe nadwozie – niżej położony punkt ciężkości

W celu przyjmowania wyższych obciążeń dla obu serii zastosowano ramę o całkowicie nowej konstrukcji. Istotną cechą jest bardzo niskie umieszczenie w ramie punktu obrotu teleskopowego ramienia. W stanie opuszczonym, teleskopowe ramię schowane jest całkowicie w ramie, gwarantując znakomitą stabilność i niczym niezakłóconą widoczność na prawą stronę maszyny. Nowe nadwozie pozwoliło też na zastosowanie ogumienia o maksymalnym rozmiarze 600/55-26.5.

Nowa koncepcja układu załadunku

Cały układ załadunku także został skonstruowany od nowa. Dzięki swojej budowie i kinematyce, nowe modele SCORPION osiągają siłę zrywania na poziomie 72 kN oraz siłę resztkowego udźwigu na poziomie 2 ton. W siłownikach podnoszenia, wysypu i teleskopowania zamontowane są tłumiki pozycji końcowych, zapobiegające uderzeniom w układzie załadunku. Układ załadunku dysponuje także amortyzacją wstrząsów stabilizatorami ciężaru z funkcją automatyki. W trybie automatyki stabilizatory uaktywniane są od prędkości 7 km/h a poniżej jej są ponownie wyłączane.


Obsługa układu załadunku

W sześciu prezentowanych modelach zastosowano nową tablicę przyrządów, nowy dżojstik oraz obrotowy przełącznik wyboru jednego z trzech rodzajów kierowania to jest albo przednią osią, wszystkimi kołami lub psim chodem. Rodzaje kierowania są łatwo dostępne i załączane przez kierowcę zwykłym naciśnięciem przycisku. Promień zawracania modeli z dużą ramą wynosi tylko 3.755 mm a modele z małą ramą zawracają przy promieniu 3.750 mm.


Przez dżojstik znajdujący się w trzech dużych modelach w prawym podłokietniku fotela kierowcy a w modelach mniejszych w prawej konsoli bocznej, można łatwo i komfortowo obsługiwać ogółem 13 funkcji. Nowością jest wybór trzech zakresów prędkości jazdy „ślimak“ 0-7 km/h, „żółw“ 0-15 km/h i „zając“ 0-30/40 km/h. Gdy kierowca ograniczy maksymalną prędkość jazdy, może poruszać się z lekko podwyższoną liczbą obrotów silnika wykorzystując przy tym pełny wydatek hydrauliki. Równocześnie zmienia się czułość pedału gazu. Trzy zakresy prędkości można włączać naciskiem palca podczas jazdy i przy pełnym obciążeniu.

Wszystkie modele dostępne są w wersjach 20 km/h, 30 km/h i 40 km/h.

SMART HANDLING

Pojęcie SMART HANDLING oznacza w CLAAS bezpieczeństwo pracy ładowarek teleskopowych wzgl. różne funkcje automatyki i rodzaje czynności oraz ograniczenie przeciążeniowe. Rozróżnia się tryb pracy z szuflą, sztaplowanie, podnoszenie pionowe i tryb ręczny. Dzięki SMART HANDLING we wszystkich rodzajach pracy prędkość opuszczania dopasowywana jest zależnie od obciążenia układu załadunku i jego kąta. Im ciężar jest większy i wyżej podnoszony, tym maksymalna prędkość opuszczania jest niższa. Przy całkowicie wsuniętym teleskopowym wysięgniku zabezpieczenie przeciążeniowe jest dezaktywowane a tym samym napełnianie szufli lub przesuwanie materiałów może odbywać się z pełną siłą. W sytuacjach szczególnych kierowca, poprzez obsługę dwuręczną, jest w stanie zmostkować zabezpieczenie przeciążeniowe na czas do 60 sekund. Nową funkcją automatyki jest wsteczne prowadzenie szufli sprawiające, że praca staje się jeszcze bardziej komfortowa. Naciskiem palca narzędzie robocze ustawiane jest w pozycji, którą można podczas pracy zapisać w pamięci. Przy szybkim załadunku narzędzie robocze może być w każdym momencie ustawione bardzo precyzyjnie.

Hydraulika robocza – nowe odciążenie ciśnienia

Nowe ładowarki teleskopowe posiadają hydraulikę roboczą Load sensing z podwyższoną mocą. Modele SCORPION 9055 i 7055 mają teraz wydatek pompy wynoszący 187 l/min a SCORPION 7044 dysponuje wydatkiem 140 l/min. W trzech mniejszych modelach możliwy jest wybór między pompą zębatą o wydatku 100 l/min a hydrauliką roboczą Load sensing z wydatkiem 140 l/min.

Nowością jest odciążenie ciśnienia dla trzeciego obwodu sterowania na końcówce teleskopowego wysięgnika. Pozwala to na wyłączenie ciśnienia na przyłączach przy pracującym silniku tak, że zmiana narzędzi roboczych jest łatwiejsza a przede wszystkim szybsza.

Nowa koncepcja napędu

Zwiększenie wydajności załadunku i mocy hydrauliki nowych ładowarek teleskopowych wymagało także efektywnego napędu, co CLAAS rozwiązał podobnie jak we wszystkich innych maszynach zgodnie z zasadą CLAAS POWER SYSTEMS (CPS). Do tek koncepcji należą silniki Deutz nowej generacji, wyróżniające się wyższym momentem obrotowym przy równoczesnym, oszczędniejszym zużyciu paliwa i spełniające wymagania normy emisji spalin Stage IIIb (Tier 4i). W obu dużych ładowarkach, to jest w 9055 i 7055 zamontowane są silniki 4 cylindrowe o pojemności 4,1 litra i mocy 115 KW/156 KM. Model 7044 oraz seria mniejszych maszyn (SCORPION 7035, 7030 i 6030) wyposażone są w 4 cylindrowe silniki o pojemności 3,6 litra rozwijające moc 90 KW/122 KM (przy 2300 obr/min zgodnie z ECE R 120).


Silniki o pojemności 4,1 litra w zakresie czystości spalin wykorzystują połączenie samooczyszczającego się filtra cząstek stałych (DPF) z bezobsługowym katalizatorem oksydacji oleju napędowego (DOC). W silnikach o pojemności 3,6 litra wtórna obróbka spalin dokonywana jest jedynie przez bezobsługowy system DOC.

Koncepcja zasysania powietrza do silników jest niezwykła: powietrze chłodzące zasysane jest w górnej części maski silnika. Przepływa przez chłodnicę, obok bloku silnika i opuszcza przedział silnika u góry za maską silnika razem ze spalinami. Taki prowadzenie powietrza zapobiega zawirowaniu oraz zasysaniu kurzu i zanieczyszczeń. Również wentylator rewersyjny zasysa czyste powietrze z tyłu ze strefy nad maszyną.

Napęd jezdny z większą siłą przesuwu i funkcją SMART ROADING

Istotnym aspektem koncepcji CPS w nowych ładowarkach teleskopowych jest inteligentny, hydrostatyczny napęd VARIPOWER, który stale i automatycznie dostosowuje wzajemnie prędkość jazdy oraz siłę przesuwu aż do 40 km/h. Jeszcze lepszą dynamikę jazdy i siłę przesuwu dwóch największych modeli CLAAS oferuje przez powiększony napęd jezdny VARIPOWER PLUS oraz funkcję SMART ROADING: w SCORPION 9055, 7055 i 7044 po osiągnięciu prędkości końcowej w trybie kierowania wszystkimi kołami (do max. 30 km/h) oraz przy kierowaniu jedynie kołami przedniej osi (do max. 40 km/h) obniżono liczbę obrotów silnika do 1800 obr/min a w SCORPION 7044 do 2000 obr/min. Dzięki temu zdecydowanie zredukowano zużycie paliwa przy pracach transportowych i przeładunkach wewnątrz gospodarstwa. Niższa liczba obrotów silnika oznacza także zmniejszenie poziomu hałasu podczas pracy. Funkcja SMART ROADING jest regulowana automatycznie. Kierowca musi tylko wybrać prędkość jazdy pedałem gazu. Zmniejszenie liczby obrotów odbywa się samoczynnie, po osiągnięciu prędkości końcowej. Aby podczas przesuwania nawet w najcięższych warunkach osiągnąć maksymalną trakcję, możliwe jest załączenie przez dżojstik 100 % blokady mechanizmu różnicowego przedniej osi.

Kabina – większa, bardziej komfortowa i ergonomiczna


Wszystkie nowe modele wyposażono w kabiny z wyraźnie większą ilością miejsca (5% większa pojemność, 9% więcej szerokości wewnątrz), poprawioną do 360° widocznością dzięki panoramicznej szybie przedniej (8,5% więcej powierzchni oszklonej) oraz z wieloma komfortowymi detalami. Obok opisanych już elementów obsługowych wymienić należy chłodzony schowek o pojemności 23 l oraz dostępny opcjonalnie, dynamicznie amortyzowany fotel. Najważniejsze stany maszyny pokazywane są na prawym słupku A kabiny. Z tyłu maszyny na nisko umieszczonych obciążnikach balastowych zamontowano 2 duże schowki. Razem mieszczą 44 litry i są zamykane. Do pracy nocą wszystkie włączniki w kabinie są podświetlone a maszynę można wyposażyć aż w 9 reflektorów roboczych, do wyboru w wersji LED. Krata FOPS znajduje się teraz wewnątrz.

Seria trzech dużych modeli SCORPION 9055, 7055 i 7044 będzie dostępna już od października. Mniejsze modele SCORPION 7035, 7030 oraz 6030 będą dostarczane od lutego 2014.

 

Model

9055

7055

7044

7035

7030

6030

Udźwig

5,5 t

5,5 t

4,3 t

3,5 t

3,0 t

3,0 t

Wys. podnoszenia

8,8 m

7,0 m

7,0 m

7,0 m

7,0 m

6,0 m

źródło: Claas

 

 

 

Exit mobile version