STEYR przedstawił efekty ostatniej fazy prac nad swoim ciągnikiem koncepcyjnym

Marka STEYR przedstawiła efekty ostatniej fazy prac nad swoim koncepcyjnym ciągnikiem, ujawniając szczegółowe informacje o koncepcji napędu hybrydowego po wcześniejszym zaprezentowaniu ciągnika koncepcyjnego na targach Agritechnica 2019.

Christian Huber, wiceprezes globalnego zarządzania produktem w segmencie ciągników, wyjaśnia, że koncepcja napędu hybrydowego powstała w oparciu o wiedzę w zakresie napędu elektrycznego i napędu na olej napędowy zdobytą podczas prac nad ciągnikiem koncepcyjnym marki STEYR.

– Koncepcja napędu hybrydowego jest kontynuacją filozofii, która przyświecała opracowaniu ciągnika koncepcyjnego – mówi Huber.

– Pokazuje ona kierunek naszych prac rozwojowych, szczególnie w zakresie przekładni oraz innych elementów, które mogą zostać zastosowane w ciągnikach przyszłości.

 

Podczas prac badawczo-rozwojowych główny nacisk położono na zaletach napędu elektrycznego w lekkich ciągnikach o dużej mocy, który pozwala na osiągnięcie redukcji zużycia paliwa wynoszącej średnio 8%. Zalety napędu przekładają się także na nowy komfort jazdy i osiągi ciągnika.

– Tak jak w każdym pojeździe, podczas jazdy po drodze trzeba zwolnić, zbliżając się np. do ronda lub skrzyżowania – mówi Huber.

– Kluczowym elementem efektywnej jazdy po drodze jest, jak szybko pojazd może osiągnąć wcześniejszą prędkość jazdy po przejechaniu skrzyżowania czy też zjechaniu z ronda. Opracowywany przez nas napęd elektryczny ułatwia powrót do maksymalnej prędkości jazdy, którą ciągnik może osiągnąć szybciej niż ciągnik z tradycyjną przekładnią.

– Jest on również bardziej efektywny przy utrzymaniu maksymalnej prędkości jazdy podczas wjeżdżania na wzniesienie. Osiągnęliśmy to dzięki zastosowaniu technologii ultrakondensatorów, która umożliwia zwiększenie mocy ciągnika na życzenie i pozwala osiągnąć nawet o 25% wyższe przyspieszanie. Znajduje ona również zastosowania podczas prac polowych w celu pokrycia zapotrzebowania na moc szczytową przy ciężkich pracach kultywacyjnych.

Wśród innych zalet napędu elektrycznego należy wymienić mniejszy promień skrętu. Napęd elektryczny umożliwia zwiększenie prędkości na osi przedniej podczas skrętu i osiągnięcie aktywnego wykonywania skrętu, co jest przydatne zwłaszcza przy wykonywania skrętu na uwrociu. W porównaniu z tradycyjnym ciągnikiem o tym samym rozstawie osi i wyposażonym w takie same opony promień skrętu jest mniejszy o około 1,5 m.

– Hybrydowy ciągnik koncepcyjny pozwala także na zasilanie osprzętu poprzez wysokonapięciowe gniazda z przodu i z tyłu – wyjaśnia Huber.

– Przesyłanie energii elektrycznej na koła osprzętu pozwala zwiększyć trakcję całego zespołu ciągnika i osprzętu oraz zastosowanie większych narzędzi, które w innym przypadku nie mogłyby być użyte w ciągniku tej wielkości.

– Pozwala to zwiększyć wydajność pracy oraz wykorzystać energię elektryczną do zasilania np. silników w elektrycznych sadzarkach, rozrzutnikach nawozu i opryskiwaczach.

– Napęd elektryczny korzystnie wpływa także na właściwości trakcyjne napędu hybrydowego – mówi Huber.

– Poprzez mechanizm różnicowy z wektorowaniem momentu obrotowego możemy dostarczać moment obrotowy na przednią lub tylną oś, aby zapewnić ich optymalną pracę i zwiększając dzięki temu moc przekazywaną na belkę zaczepową nawet o 10%. Wraz z napędem na 4 koła pozwala to ciągnikowi pokonać najtrudniejsze warunki otoczenia.

– Stworzyliśmy włączany na życzenie, zmienny napęd na 4 koła, ograniczając typowy poślizg osi przedniej występujący w tradycyjnym ciągniku przy pracy z osprzętem do kultywacji gleby. Pozwala to na zmniejszenie zużycia paliwa oraz uszkodzeń gleby.

– Zastosowaliśmy również unikalny zwalniacz hamulca, który umożliwia ciągnikowi wykorzystać układ napędowy w celu utrzymania stałej prędkości jazdy przy zjeżdżaniu ze wzniesienia. Zwalniacz hamulca wraz z układem hamulcowym S-Brake mogą w zdecydowanym stopniu ograniczyć konieczność hamowania nawet przy poruszaniu się z ciężką przyczepą. Przekłada się to na zmniejszenie zużycie hamulców i większe bezpieczeństwo. Ponadto, zwalniacz hamulca jest wykorzystywany do ładowania ultrakondensatorów.

– Planujemy prezentować ciągnik koncepcyjny z napędem hybrydowym na targach i wystawach rolniczych i choć na razie jest to opracowanie koncepcyjne, które nie wejdzie do fazy produkcji, to niektóre pomysły mogą znaleźć zastosowanie w przyszłości w innych ciągnikach marki STEYR.

 

Źródło: STEYR