Site icon maszynydlafarmera.pl – Portal Techniki Rolniczej

20 lat ciągników CLAAS z Le Mans

20 lat temu, 23 lutego 2003 roku, Helmut Claas podpisał umowę o przejęciu większości udziałów w Renault Agriculture, dziale ciągników koncernu Renault. Od tego czasu CLAAS stale umacnia swoją pozycję dostawcy kompletnych rozwiązań w międzynarodowym środowisku i inwestuje w rozwój efektywność wydajność i innowacje, a także w najnowocześniejsze procesy produkcyjne.

Od serii CELTIS, ARES i ATLES do ARION i AXION

23 lutego 2003 roku nastąpiło przetasowanie kart w globalnym sektorze maszyn rolniczych. Wraz z większościowym udziałem w Renault Agriculture i późniejszym pełnym przejęciem w roku 2008 CLAAS przeszedł od specjalisty w zakresie technologii zbioru plonów do dostawcy kompletnych rozwiązań i wzbogacił swoją ofertę o ciągniki standardowe i specjalne, które bez problemu uzupełniły flagową serię XERION budowaną w Harsewinkel. Podpisanie umowy między Helmutem Claas i Patrickiem Faure, członkiem zarządu Renault S.A., ogłoszone kolejnego dnia na targach SIMA w Paryżu, odbiło się w mediach szerokim echem. Pod koniec kwietnia urząd antymonopolowy zatwierdził proces stopniowego przejmowania udziałów.

Pierwszego października w Le Mans rozpoczęła się zmiana kolorystyki z pomarańczowej barwy Renault na jasną zieleń, a od 1 listopada 2003 r. wszystkie serie zjeżdżały już z linii produkcyjnej w kolorach CLAAS. Tym samym również dzięki uzupełnionemu programowi sprzedaży koncern CLAAS mógł zaprezentować się na targach Agritechnica 2003 z „pełną gamą nowoczesnych produktów”. Oprócz ciągników standardowych i specjalnych zaprezentowano także model LEXION 500, kosiarkę samojezdną COUGAR oraz nową generację serii XERION, które spotkały się z dużym zainteresowaniem odwiedzających.

Pod koniec 2003 roku rozpoczęły się również prace nad rozwojem dużych ciągników AXION 800, które niecałe trzy lata później zostały włączone do programu sprzedaży CLAAS. Wraz z nimi ruszyło sukcesywne unowocześnianie gamy produktów z Le Mans: z biegiem lat serie CELTIS, ARES i ATLES ustąpiły miejsca seriom ARION i AXION – produktom o nazwach zwiastujących nową erę.

Patrick Faure (z lewej), Directeur Générale Adjoint (członek zarządu RENAULT S.A.) i Helmut Claas (z prawej; 1926 – 2021) 23 lutego 2003 r. uściskiem dłoni przypieczętowują nowy sojusz między CLAAS i Renault Agriculture.

Przełomowe innowacje dla branży

W nowych ciągnikach ARION i AXION wprowadzono przełomowe dla branży, wielokrotnie nagradzane innowacje: Duży terminal CEBIS o wysokim kontraście dla ciągników AXION, a później także dla serii ARION 500 i 600, kabina PANORAMIC dla serii ARION 400, AXION TERRA TRAC jako jedyny na rynku ciągnik półgąsienicowy z pełną amortyzacją, TELEMATICS do zarządzania flotą czy też wiodący, samouczący się i dialogowy system wspomagania operatora i optymalizacji procesów CEMOS dla ciągników ARION i AXION CMATIC. Ciągniki CLAAS z Le Mans biją również rekordy – np. ciągnik standardowy AXION 950 o mocy znamionowej 416 KM, który w 2013 roku był najmocniejszy na świecie: podczas pomiarów przeprowadzonych przez Centrum Testowe DLG na zlecenie magazynu branżowego profi ustanowił on nowy rekord mocy uciągu wynoszący 242 kW! W teście DLG PowerMix ciągnik pobił średnią wszystkich dotychczas testowanych ciągników o niebotyczne 15,6% przy zużyciu paliwa na poziomie tylko 249 g/kWh.

Te i inne sukcesy oraz budowanie najbardziej wydajnych i produktywnych ciągników dla rolników i usługodawców na całym świecie to efekt współpracy konstruktorów z wielu zakładów CLAAS w różnych krajach:  kompetencje w zakresie napędów gąsienicowych TERRA TRAC oraz inteligencji systemowej i procesowej CEMOS w CLAAS Industrietechnik w Paderborn łączą się z kompetencjami elektronicznymi CLAAS E-SYSTEMS w Dissen oraz kompetencjami w dziedzinie rozwoju ciągników standardowych w Vélizy. Już teraz konstruktorzy wspólnie prowadzą badania i pracują nad kolejną generacją ciągników z Le Mans.

Ponad 80 milionów euro na zaawansowaną technologię produkcji i supernowoczesne centrum testowe

CLAAS inwestuje jednak nie tylko w badania i rozwój, lecz także w najnowocześniejsze procesy produkcyjne i ergonomiczne stanowiska pracy. Od 2003 roku zrealizowano projekty modernizacji o łącznej wartości ponad 80 mln euro. Największym i najważniejszym przedsięwzięciem był uruchomiony pod koniec roku 2020 projekt CLAAS Forth, który pozwolił przenieść produkcję na nowy poziom. Od tego czasu zakład w Le Mans jest uznawany za jeden z najnowocześniejszych na świecie, z automatycznymi systemami transportowymi (AGV) i wykorzystaniem sztucznej inteligencji (AI) w logistyce. Ostatnio w Le Mans otwarto nowe centrum dla odwiedzających wzorowane na centrum Technoparc w Harsewinkel.

200 000 ciągników z Le Mans w zasięgu ręki

Wiosną 2019 roku z fabryki w Le Mans wyjechał 150-tysięczny egzemplarz ciągnika standardowego CLAAS, natomiast w roku jubileuszu 20-lecia spodziewane jest złamanie granicy 200 000 sztuk. Dziś fabryka ciągników CLAAS w Le Mans produkuje ponad 60 różnych modeli o mocy od 75 do 445 KM, począwszy od ciągników o prostszej konfiguracji na rynki o mniej restrykcyjnych normach emisji spalin, jak Turkmenistan czy rynki afrykańskie, poprzez produkowany na dużą skalę ARION 400 z głównymi rynkami zbytu w Europie, aż po zaawansowany technologicznie ciągnik AXION 900 TERRA TRAC na rynek światowy. Ciągniki z Le Mans są obecnie eksportowane do 80 krajów na całym świecie, od 2019 roku także do Ameryki Północnej.

20 lat ciągników CLAAS z Le Mans w skrócie:

 

Źródło: CLAAS

 

Exit mobile version