Deutz-Fahr-5DS-TTV

Nowa modele ciągników sadowniczych serii Deutz-Fahr 5DS TTV.

Nowa gama modeli Deutz-Fahr 5DS TTV charakteryzuje bardzo bogata oferta wyposażenia, która gwarantują wysoki poziom komfortu i ergonomii obsługi.

Nowe ciągników sadowniczych serii Deutz-Fahr 5Ds TTV modele wykorzystują 3- i 4-cylindrowe silniki FARMotion Stage IIIB, kompaktową skrzynię bezstopniową SDF, pompę układu hydraulicznego Load-Sensing oraz elektrohydraulicznie sterowane dystrybutory układu hydraulicznego. Ciągnik może być również wyposażony w układ niezależnej amortyzacji kół przedniej osi. Wyposażenie uzupełnia całkowicie przeprojektowana kabina. Całość zapewnia użytkownikom nowy poziom technologii, komfortu i ergonomii dostępne teraz w ciągnikach kompaktowych, sadowniczych.

Gama nowych produktów obejmuje 5 nowych modeli ciągników w klasie mocy od 88 do 113KM z silnikami 3- i 4-cylindrowymi, skrzynią bezstopniową, bogatą ofertą wyposażenia w układy hydrauliczne.

SILNIK

Nowe modele Serii 5DS TTV wyposażono w 3- i 4-cylindrowe silniki FARMotion Euro 3b / Tier 4 Interim. Silniki FARMotion zaprojektowano specjalnie z myślą o wykorzystaniu ich potencjału w sektorze rolniczym, dlatego oferują kompaktowe gabaryty, trwałość i  niezawodność. Wszystko to aby zagwarantować maksymalną wydajność, wysoką moc, stały moment obrotowy, niskie zużycie paliwa. Silniki FARMotion oferują: zredukowaną pojemność (downsizing), wysoko-ciśnieniowy i elektronicznie sterowany układ wtryskowy CommonRail, bezobsługowy układ oczyszczania spalin z recyrkulacją spalin z zaworem EGR oraz katalizatorem DOC, prędkość znamionową wynoszącą 2200 obr/min.

Obydwie wersje silnikowe wyposażono w elektronicznie sterowany układ wtryskowy Bosch, turbosprężarkę ze stałą geometrią łopatek, Intercooler, przeprojektowany układ korbowo-tłokowy. Silniki spełniają wymogi normy emisji spalin Stage IIIB, dzięki wykorzystaniu bezobsługowego katalizatora DOC oraz układu recyrkulacji spalin EGR.

Podzespoły rozmieszczono pod maską silnika w sposób przemyślany i racjonalny. Oprócz walorów designerskich zachowano układ zapewniający maksymalną wygodę obsługi i doskonały dostęp do wszystkich podzespołów w komorze silnika.

UKŁAD WYDECHOWY

Pomimo konieczności montażu dodatkowych podzespołów w komorze silnika oraz katalizatora DOC – gabaryty nowych modeli 5DS TTV pozostają kompaktowe, co ułatwia poruszanie się w wąskich miedzyrzędziach sadów bez uszkadzania roślin i owoców. Zastosowanie wąskiej rury wydechowej po lewej stronie silnika pozwoliło wygospodarować miejsce na dystrybutory złącz układu hydraulicznego i wspornik narzędzi.

Owalny kształt katalizatora DOC umożliwił zachowanie kompaktowego kształtu maski silnika, co zwiększa widoczność do przodu ciagnika.

UKŁAD PALIWOWY

Ciągnik posiada dwa zbiorniki paliwa: pierwszy umieszczony z przodu ciągnika o pojemności 55 litrów oraz drugi umieszczony pod podłogą kabiny o pojemności 30 litrów. W sumie do dyspozycji pozostaje 85 litrów paliwa co zapewnia możliwość wielogodzinnej pracy  bez konieczności częstego tankowania. W ciągnika z przednim WOM zbiornik mieści  35 litrów paliwa. Zbiornik paliwa uzupełniany jest przez wlew ukryty pod zamykaną magnetycznie klapką w przedniej części maski silnika.

UKŁAD CHŁODZENIA

Układ został przeprojektowany, zastosowano nowy rozkład poszczególnych podzespołów, wentylator silnika ma teraz większą średnicę przez co jest bardziej wydajny, nowy Intercooler obniża temperaturę powietrza podawanego do komory spalania przez turbosprężarkę, zastosowano też nową chłodnicę paliwa oraz większą chłodnicę oleju.

WENTYLATOR eVISCO

Wentylator sterowany elektronicznie ze sprzęgłem wiskotycznym eVisco – obroty wentylatora sterowane są przez centralkę ECU. W odróżnieniu od zwykłego wentylatora, w modelu eVisco możliwa jest bezstopniowa regulacja obrotów, podczas gdy w modelu tradycyjnym dostępnych jest jedynie kilka stopni prędkości obrotowych. Obroty regulowane są w odniesieniu do szeregu parametrów:

FILTR POWIETRZA POWERCORE

Filtr PowerCore oferuje dwa stopnie filtracji powietrza, kompaktowe gabaryty i możliwość prowadzenia obsługi bez użycia dodatkowych narzędzi.

WSPORNIK OSI PRZEDNIEJ

Dzięki poprawionej geometrii wspornika przedniej osi oraz kompaktowym gabarytom maski silnika, możliwe było uzyskanie promienia zawracania nowych modeli 5DS TTV na poziomie poniżej 3 metrów. Dobra zwrotność ułatwia pokonywanie kolejno ciasnych uworci w sadach i winnicach.

OŚ PRZEDNIA

Oś zaprojektowana i produkowana przez SDF. Os opracowana specjalnie do wykorzystania w ciągnikach sadowniczych. Napęd na cztery koła i blokada mechanizmów różnicowych sterowane są elektrohydraulicznie za pomocą przycisków. Dodatkowo napęd na 4 koła może być sterowany automatycznie w zależności od prędkości jazdy i kąta skrętu kół.

WIELOWAHACZOWA AMORTYZACJA KÓŁ

Nowe modele sadowników oferowane są z opcjonalnym układem amortyzacji kół przedniej osi. Jest to układ wielowahaczowy, adaptacyjny, sterowany elektro-hydraulicznie, który współpracuje z systemem trakcji sterującym blokadę mechanizmów różnicowych DTC (Differential Traction Control). Układ automatycznie poziomuje ciągnik. Dzięki temu ciągnik oferuje najlepszą trakcję, dużą stabilność, ogromny komfort jazdy i najwyższe bezpieczeństwo zarówno w trakcie jazdy po drodze jak i w sadzie. Kąt skrętu kół zwiększono o dodatkowe 3 do 5 stopni (w zależności od modelu i kół), pozwoliło to na redukcję o 10% promienia zawracania.

NAPĘD BEZSTOPNIOWY

Układ napędowy modeli 5DS TTV to skrzynia bezstopniowa oferująca trzy różne tryby pracy: AUTO / MANUAL / PTO. Przekładnia pozwala rozpędzić ciągnik do prędkości maksymalnej 40 km/h przy zredukowanych do 1650 obr/min obrotach silnika.

Skrzynia CVT (continuously variable transmission) składa się z podzespołów mechanicznych czyli przekładni planetarnych oraz z hydrostatu czyli pompy i silnika hydraulicznego

POWER ZERO

Funkcja pozwala zatrzymać i utrzymać pozycję ciągnika przy wybranym kierunku jazdy (przód – tył) bez konieczności trzymania pedału hamulca. Po wciśnięciu pedału przyspieszenia ciągnik rusza ponownie w wybranym kierunku jazdy.

SKRZYNIA SDF T5300 CVT:

–          Nowa konstrukcja skrzyni biegów

–          2 zakresy prędkości jazdy (polowy 0–22,8 km/h i transportowy 22,8–40 km/h),

–          Bezstopniowa zmiana prędkości w zakresie od 0 do 40 km/h,

–          Maksymalna teoretyczna prędkość skrzyni 54 km/h przy 2200 obr/min, co umożliwia jazdę 40 km/h przy 1650 obr/min

–          Jazda bez użycia sprzęgła,

–          Brak konieczności montażu super-reduktora

–          Blokada mechanizmu różnicowego tylnej osi: pełna mechaniczna lub progresywna blokada z mokrym sprzęgłem tarczowym,

–          3 tryby pracy układu napędowego: manual, PTO (WOM), Auto

–          Funkcja Power Zero

–          2 pamięci tempomatów dla każdego kierunku (2 do przodu + 2 do tyłu)

–          Możliwość regulacji szybkości i czułości układu napędowego

–          Funkcja Trailer stretch do jazdy w dół wzniesień

2 ZAKRESY PRĘDKOŚCI JAZDY

Skrzynia biegów posiada dwa przełożenia (czyli 2 przekładnie planetarne) zmieniane mechanicznie za pomocą dźwigni, co zapewnia zredukowanie wykorzystania układu hydrostatycznego. Zmiany pomiędzy przekładniami są sterowane automatycznie co minimalizuje straty mocy w trakcie jazdy ciągnika.

Kolejną zaletą jest to, że w dwóch zakresach prędkości ciągnik przekazuje na koła napęd w sposób czysto mechaniczny uzyskując najwyższą sprawność napędu. Układ napędowy posiada własną chłodnicę oleju, temperatura jest kontrolowana przez czujniki  i zawór termostatyczny, przy niskich temperaturach olej kierowany jest z pominięciem chłodnicy aż do uzyskania optymalnej temperatury roboczej skrzyni.

TRYB MANUAL – Pedał przyspieszenia steruje prędkością obrotową silnika, prędkość jazdy zmieniana jest za pomocą joysticka na podłokietniku. Przytrzymanie wychylonego joysticka do przodu lub do tyłu zmienia prędkość jazdy płynnie. Jego szybkie, jednokrotne wychylenie zmienia prędkość jazdy skokowo o 0,1 km/h w zakresie prędkości od 0 do 15 km/h lub skokowo o 1 km/h w zakresie prędkości powyżej 15 km/h.

TRYB WOM – uruchamia się automatycznie po włączeniu napędu WOM, pozwala na utrzymywanie stałej prędkości obrotowej wałka, niezależnie od zmian prędkości jazdy ciągnika. Prędkość jazdy zmieniana jest za pomocą pedału przyspieszenia.

TRYB AUTO – rekomendowany w różnego rodzaju pracach polowych i transporcie, prędkość jazdy sterowana jest za pomocą pedału przyspieszenia do zadanej prędkości, prędkość obrotowa silnika dostosowywana jest automatycznie w odniesieniu do zmian obciążenia.

Za pomocą pokrętła operator może zmieniać zakresy prędkości obrotowych, w ustawieniu ECO ciągnik pracuje przy niższych prędkościach obrotowych co redukuje zużycie paliwa, w ustawieniu POWER ciągnik pracuje z wyższymi obrotami, oferując lepsze parametry uciągu.

STEROWANIE NAPĘDU

Większość prac może być wykonywane po zadaniu wybranej prędkości maksymalnej za pomocą joysticka i jeździe z wykorzystaniem pedału przyspieszenia. Prędkość obrotowa silnika i przełożenie skrzyni biegów regulowana jest wtedy automatycznie.

Przykład w trybie automatycznym:

Aby utrzymać zadaną prędkość maksymalną operator może wykorzystać także tempomat, żeby zaprogramować tempomat należy przytrzymać przycisk tempomatu przez 3 sekundy, aby wywołać zaprogramowaną prędkość należy jednokrotnie wcisnąć ten sam przycisk. W trakcie jazdy z tempomatem możliwa jest zmiana prędkości tempomatu za pomocą pokrętła pod joystickiem.

REWERS POWERSHUTTLE

Rewers Powershuttle umożliwia zmianę kierunku jazdy w trakcie jazdy, pod obciążeniem, bez ryzyka uszkodzenia układu napędowego ciągnika. System korzysta z dwóch elektronicznie sterowanych sprzęgieł tarczowych w kąpieli olejowej typu „Long Life” (po jednym dla każdego z kierunków). Do sterowania rewersu służy ergonomiczna dźwignia rewersu umieszczona pod kołem kierownicy. W trakcie zmiany kierunku jazdy jedno sprzęgło zostaje rozłączone i jednocześnie w sposób progresywny, proporcjonalny uruchamia się sprzęgło dla drugiego kierunku.

Na dźwigni rewersu umieszczono dodatkowe pokrętło służące do regulacji szybkości zmiany kierunku jazdy. Operator może wybierać pośród 5 dostępnych ustawień agresywności rewersu i dostosować charakterystykę rewersu do potrzeb i rodzaju wykonywanej pracy.

UKŁAD KIEROWNICZY

Oprócz pompy układu hydraulicznego modele 5DS TTV posiadają oddzielną pompę wspomagania układu kierownicy o wydajności 42 l/min. Zapewnia to zawsze jednakową wygodę i precyzję kierowania niezależnie od obrotów silnika lub obciążenia na przedniej osi. Dodatkowo modele 5DS TTV mogą być wyposażone w SDD z redukcją liczby obrotów kołem kierownicy.

HAMULEC POSTOJOWY

Standardowe wyposażenie nowych modeli Jest to układ mechaniczno-hydrauliczny, który gwarantujący pewne zatrzymanie ciągnika dzięki unieruchomieniu tarcz hamulcowych na tylnej osi ciągnika. Co więcej, układ pozwala zwiększyć sprawność ciągnika przez redukcję strat mocy na skrzyni biegów o około 1,5 kW czyli 2KM.

WOM TYLNY 540 – 540ECO – 1000

Nowe modele 5DS TTV oferują do trzech prędkości tylnego WOM oraz wymienne końcówki wałka, opcjonalnie ciągnik może być wyposażony w WOM zsynchronizowany. Opcjonalnie modele 5DS TTV można doposażyć w WOM przedni o prędkości 1000 obr/min. WOM uruchamiany jest przez wielotarczowe sprzęgło mokre. Do sterowania operator może użyć przycisków na podłokietniku lub przycisków na błotnikach. Dzięki funkcji Auto WOM wałek uruchamiany jest automatycznie przy opuszczaniu ramion podnośnika i rozłączany po ich uniesieniu.

UKŁAD HYDRAULICZNY

Osprzęt stosowany w sadach i winnicach ma co raz wyższe zapotrzebowanie na olej hydrauliczny, dlatego klasę ciągnika sadowniczego określa często wydajność hydrauliki. W 0dpowiedzi na potrzeby użytkowników DEUTZ-FAHR opracował wysoko-wydajne układy hydrauliczne z wyjściami montowanymi z przodu, centralnie lub z tyłu ciągnika.

Kluczowe cechy:

–          Pompa Load-Sensing o wydajności 100 l/min przy 1850 obr/min,

–          Wydatek hydrauliki 70 l/min przy 1300 obr/min,

–          5 obwodów z tyłu sterowanych elektro-hydraulicznie,

–          2 dystrybutory duplikowane z tylnych wyjść,

–          8 wyjść z regulatorem z przodu przy kabinie,

–          Niezależna pompa wspomagania kierownicy o wydajności 42 l/min,

–          Programowalne parametry pracy (czas, wydatek, priorytety)

–          Sterowniki proporcjonalne dla poszczególnych obwodów,

–          Hydraulicznie regulowane cięgno górne i stabilizatory,

–          Gniazda elektryczne,

–          Tylny podnośnik elektroniczny o udźwigu 2600 kg,

–          Przedni podnośnik o udźwigu 1500 kg

Z tyłu ciągnika dostępne jest maksymalnie 5 dystrybutorów elektrohydraulicznych, kolejnych 4 może być zamontowanych z przodu przy kabinie.

REGULACJA WYDATKU OLEJU

Aby regulować wydatek oleju należy odblokować działanie układu hydraulicznego. Następnie wcisnąć i przytrzymać przycisk regulacji wydatku oleju, po usłyszeniu sygnału dźwiękowego możliwa jest regulacja wydatku. Wystarczy jedynie użyć przełącznika obwodu który ma być regulowany i zmieni się ustawienie wydatku oleju tego obwodu. Ustawienia pokazywane są na wyświetlaczu na zegarach InfoCenterPro. Po 5 sekundach od zakończenia regulacji nowe ustawienia są automatycznie zapamiętywane.

REGULACJA CZASU PODAWANIA OLEJU

Aby regulować czas podawania oleju należy postępować tak jak w przypadku regulacji wydatku, tylko użyć przycisku regulacji czasu podawania oleju.

POMPA UKŁADU HYDRAULICZNEGO

Pompa układu hydraulicznego podaje 100 l/min przy 1850 obr/min, przy obrotach 1300 obr/min pompa podaje 70 l/min oleju. Charakterystyka pracy pompy hydraulicznej została dobrana do charakterystyki silnika ciągnika. Dzięki temu pompa oferuje maksymalny wydatek w zakresie obrotów przy których silnik osiąga maksymalny moment obrotowy i najniższe zużycie paliwa

PODNOŚNIK TYLNY

Nowe modele Serii 5DS TTV posiadają tylny podnośnik o udźwigu wynoszącym 2600 kg, dzięki temu mogą współpracować z wieloma rodzajami maszyn. Oprócz dobrych parametrów, tył ciągnika może być wyposażony w wiele dodatkowych opcji i oferuje:

–          Mechaniczne lub hydrauliczne stabilizatory,

–          Mechaniczny lub hydrauliczny łącznik górny,

–          Doskonałą widoczność na podnośnik i zaczepy,

–          Doskonałą widoczność na boki dzięki opadającym błotnikom i wysokiej pozycji fotela,

–          Przyciski do sterowania podnośnikiem i WOM na błotnikach tylnych kabiny

Układ elektronicznego sterowania tylnego podnośnika jest bardzo precyzyjny, posiada możliwość monitorowania zarówno siły rozciągającej jak i ściskającej ramiona, dzięki temu ciągnik obsługuje z powodzeniem maszyny zawieszane jak i pół-zawieszane. Z tyłu kabiny umieszczony jest dodatkowy przełącznik proporcjonalny, pomocny przy agregatowaniu maszyn.

KABINA

Kabina nowych modeli 5DS TTV bazuje na nowej konstrukcji cztero-słupkowej która łączy kompaktowe gabaryty zewnętrzne z przestronnym wnętrzem. Zaokrąglone kształty nadają jej nowoczesny wygląd, wąskie słupki maksymalizują widoczność w każdym kierunku. Obły kształt kabiny zabezpiecza też rośliny w trakcie przejazdów wąskimi rzędami sadów.

Kabina oferuje dużą powierzchnię szyb oraz monolityczną szybę przednią. Brak poprzeczki na szybie przedniej zwiększa widoczność do przodu i na koła. Duże, w pełni przeszklone drzwi dają możliwość łatwego, wygodnego i szybkiego zajęcia miejsca za kierownicą.

Dla zapewniania optymalnego komfortu jazdy, ciągniki wyposażono w układ amortyzacji kabiny z hydraulicznymi Silent-Blockami. Zamontowano je w czterech punktach podparcia kabiny. Nowe rozwiązanie redukuje hałas i wibracje docierające do wnętrza. W porównaniu do klasycznych Silent-Blocków, pozwalają zmniejszyć wibracje o dodatkowe 40%.

Duża przestrzeń we wnętrzu kabiny została wygenerowana dzięki zwiększeniu odległości pomiędzy błotnikami. Błotniki w zależności od wyposażenia mieszczą koła od z oponami od 24 do 28 cali.

Modele 5DS TTV oferują całkowicie nowy dach kabiny o zaokrąglonym kształcie, dzięki temu gałęzie drzewek mogą przesuwać się po nim bez uszkodzeń. Z przodu i z tyłu kabiny zamontowano po 4 światła robocze, reflektory zewnętrzne są kierowane i mogą oświetlać przestrzeń po bokach ciągnika. Opcjonalnie ciągnik można wyposażyć w wyjątkowo skuteczny pakiet oświetlenia LED. Aby nowe maszyny Deutz-Fahr 5DS TTV mogły sprostać najbardziej wymagającym pracom z maszynami montowanymi na tylnym podnośniku, dach posiada otwierany panel. Dzięki temu możliwe jest zwiększenie pola widzenia operatora.

Zarówno z przodu jak i z tyłu kabiny zamontowano nowoczesne światłą LED obrysowe i kierunkowskazy. Z jednej strony nadają nowoczesny wygląd, z drugiej sprawiają, że kabina ma jeszcze bardziej kompaktowe gabaryty. Rozwiązanie to jest standardowym wyposażeniem nowych modeli Serii 5DS TTV.

Pakiet oświetlenie standardowego obejmuje reflektory halogenowe H9, opcjonalnie użytkownik może doposażyć ciągnik w pakiet reflektorów LED. Reflektory LED 4 generacji oferują światło o strumieniu do 2500 lumenów.

Kompaktowe wymiary skrzyni biegów pozwoliły zachować płaską podłogę kabiny ciągników Deutz-Fahr 5DS TTV. Zapewnia doskonały komfort, nieograniczoną przestrzeń na nogi i duża łatwość utrzymywania czystości we wnętrzu. Pedały rozmieszczono ergonomicznie co ułatwia ich obsługę i zwiększa komfort pracy.

Klimatyzacja, filtry kabinowe – kabina kategorii 4

W dachu zamontowano wysoko-wydajny układ klimatyzacji, rozmieszczenie regulowanych dysz nawiewów pozwala szybko i skutecznie regulować i utrzymywać zadaną temperaturę. Aby zredukować czas obsługi ciągnika, filtry kabinowe są umieszczone w łatwo dostępnym miejscu po dwóch stronach kabiny. Specjalny system filtracji filtracji powietrza pozwolił na uzyskanie kategorii 4 w trakcie homologacji ciągnika. Ciągnik oferuje zatem pełne bezpieczeństwo w trakcie prac z opryskami. Kabina została całkowicie przeprojektowana, wyznaczono nowe standardy ergonomii w zakresie fotela operatora i oprzyrządowania. Ciągnik zapewnia optymalną pozycję operatora za kierownicą. Kolumna kierownicy jest regulowana, koło kierownicy porusza się razem z zegarami. Pozycja fotela gwarantuje doskonałą widoczność do tyłu ciągnika. Na słupkach umieszczono różne wyjścia elektryczne do zasilania różnego rodzaju odbiorników i akcesoriów. W rogu tylnej szyby umieszczono także dwa zamykane otwory na kable.

Ciągnik oferuje dodatkowo funkcję ComforTip do programowania sekwencji operacji. Przycisk znajduje się na joysticku, każda następna funkcja w programie aktywowana jest po wciśnięciu przycisku na joysticku. Samo programowanie wykonywane jest „na żywo” podczas pierwszego przejazdu.

NOWY PODŁOKIETNIK

Podłokietnik MaxCom w modelach Deutz-Fahr 5DS TTV to nowoczesne centrum sterowania wszystkimi funkcjami ciągnika. Podłokietnik był dotąd niedostępny w tego rodzaju ciągnikach. Został opracowany od podstaw specjalnie do ciągników sadowniczych, mierzy 20 cm szerokości. Podłokietnik ma funkcję regulacji wzdłużnej.

Źródło: Deutz-Fahr